تبیان، دستیار زندگی
ستمکاران را دوستی مشفق و دلسوز و نیز مولا و شفیعی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار شهادت از زبان رسول اکرم و ائمه اطهار


امام رضا (ع) شهادت خود را بارها پیش گویی کرده بود. به علاوه اجداد پاکش نیز سالها پیش از وی، رویداد شهادت امام رضا (ع) را خبر داده بودند.


1 - حسن بن علی بن فضال روایت کند: که مردی خراسانی به حضرت رضا (ع) گفت:

یابن رسول الله! من رسول خدا (ص) را در خواب دیدم که گویا به من گفت: چگونه است حال شما هر گاه در سرزمین شما پاره ی تن من مدفون گردد، و از شما حفظ و نگه داری امانت مرا بخواهند،و در تربت شما،ستاره ی من غایب و پنهان شود؟ »

حضرت فرمود:

شهادت از زبان رسول اکرم و ائمه اطهار

من هستم آن کسی که در سرزمین شما مدفون می گردد،و منم پاره تن پیامبر شما،و منم آن امنت و منم آن ستاره و کوکب(که جدم فرمودند). آگاه باشید و بدانید که هر کس مرا زیارت کند، و او بداند آن چه را که خداوند متعال از حق و طاعت من واجب ساخته است، پس من و پدران بزرگوارم شفیعهای متعددی برای او در روز قیامت باشیم.

زائرعلی بن موسی الرضا(ع) مادامی مورد شفاعت امامان(ع) واقع می شود که از نظر ایمان و عمل،قابلیت زیر سایه ی شفاعت رفتن را دارا باشد، زیرا طبق آیه ی شریفه ی (ما للظالمین من حمیم و لا شفیع یطاع) (ستمکاران را دوستی مشفق و دلسوز و نیز مولا و شفیعی که شفاعتش مورد قبول باشد نخواهد بود)،چون از شرایط زیارت " عارف به حق آنان" بودن است و هر کس که پیامبر و امام به حق و حقیقت را بشناسد و بداند که آنان قربانیان راه حق و فضیلت اند و از خون خود در این راه که ابلاغ دین و اوامر حق، و جلوگیری از ستم و ناروا و معصیت خدا میباشد گذشتند، و هر کس که این گونه اعلام دین را بشناسد هرگز از دستورات آنان سرپیچی نمیکند و نافرمانی خدای را نمی نماید، و چنانچه مرتکب گناه شود توبه نموده و از خداوند عذر میخواهد و استغفار میکند و مورد عفو در این جهان و شفاعت در آن جهان واقع میشود، و اگر توبه نکرد و از گناه دست بر نداشت، طبق روایات رسیده آن قدر در آتش میسوزد تا از گناه پاک شود،‌آن وقت مورد شفاعت واقع شده و به شفاعت اولیا از دوزخ نجات می یابد."

2 - رسول خدا (ص) فرمود:

پاره ی تن من در زمین خراسان دفن شود، هیچ محزون و گنه کاری او را زیارت نکند مگر آن که خداوند حزن او را بر طرف کند.

3 - نعمان بن سعد روایت کند که: امیرمۆمنان علی(ع) فرمودند:

از فرزندان من مردی در سرزمین خراسان از روی ظلم و ستم با زهر به قتل میرسد که نام او، نام من است. آگاه باشید هر کس او را در آن غربت زیارت کند خداوند تعالی او را بیامرزد و از گناهان اولین و آخرین او درگذرد(یعنی زیارت او حکم توبه را دارد.)

4 - از حسین بن زید مروی است که گفت از امام جعفر صادق(ع) شنیدم که میفرمود:

مردی از اولاد فرزندم موسی(ع)بیرون آید که اسم او اسم امیرالمومنین(ع) میباشد و به زمین طوس میرسد و با زهر کشته شود و در آن جا غریب دفن شود. هر کس که او را زیارت کند و به حق او عارف باشد حق تعالی مزد کسی که قبل از فتح مکه انفاق و جهاد کرده است، به او عطا کند.

5- به سند معتبر از امام صادق (ع) روایت کرده اند که حضرت رسول (ص) فرمودند:

پاره ای از تن من، در زمین خراسان مدفون خواهد شد. هر مۆمنی که او را زیارت کند البته بهشت او را واجب شود و بدنش بر آتش جهنم حرام گردد.


منبع: کتاب علی بن موسی،امام رضا(ع)

بخش حریم رضوی