تبیان، دستیار زندگی
مروارید اصل، بسیار گرانب ها است. ولی جالب است بدانید که این مروارید زیبا و درخشان را یک موجود دریایی کوچک به نام صدف تولید می‌کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا می‌دانید مروارید چگونه به وجود می‌آید؟
مروارید

مروارید اصل، بسیار گرانبها است.  ولی جالب است بدانید که این مروارید زیبا و درخشان را یک موجود دریایی کوچک به نام صدف تولید می‌کند. صدف نوعی نرم‌ تن است که گاهی اوقات در ساحل نیز می‌توان آن را در حال خزیدن دید. این نرم‌ تنان کوچک، غذای لذیذی برای ماهی‌ها و هم نوعان بزرگ‌تر از خودشان‌اند. حتّی انسان هم از این جانور تغذیه می‌کند. به همین دلیل، نرم‌ تن برای محافظت از خود به کمک ماده‌ای که از بدنش ترشح می‌شود، پوسته(صدف) سخت و محکمی می‌سازد و داخل آن زندگی می‌کند. در واقع جنس مروارید نیز از همین ماده سخت است. مرواریدها داخل این پوسته به وجود می‌آیند.

گاهی اوقات یک ذره خارجی مثل دانه‌ای شن یا یک موجود ریز دریایی وارد پوسته یا صدف نرم‌ تنان می‌شود و با بدن نرم و حساس آن ‌ها تماس پیدا می‌کند. این تماس باعث تحریک و خارش بدن نرم تن می‌شود. نرم ‌تن برای تسکین خود، ماده‌ای از جنس صدف به دور این ذره خارجی ترشح می‌کند. جنس این ماده، از کربنات کلسیم است. پس از مدتی، مرواریدی گرد، سفید و درخشان در داخل صدف شکل می‌گیرد. به این نوع مروارید، مروارید اصل می‌گویند. البته همه مرواریدها سفید نیستند. برخی از آن ‌ها سیاه، قرمز، آبی، زرد و یا سبزند.امروزه از روش‌های مختلفی برای تولید مصنوعی مروارید استفاده می‌شود. با استفاده از این روش‌ها، ذرات شن، داخل صدف قرار می‌گیرند. بعد از دو الی سه سال، صدف را از آب خارج می‌کنند و مروارید را از داخل آن برمی‌دارند. به این نوع مرواریدها، مروارید پرورشی می‌گویند. از آن‌جا که مرواریدهای طبیعی و اصل، بسیار گران‌قیمت‌اند، اکثر مردم، مرواریدهایی را که با استفاده از روش‌های مصنوعی به وجود آمده‌اند، خریداری می‌کنند.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: یاران امین

مطالب مرتبط:

یخچال‌های دیروز

آیا میدانید کشتی یونانی در کجا قرار دارد؟

آیا می‌دانید كه سنگ لوح چیست؟

جو چیست؟

قلعه‌ی رود خان

ستاره شناسی چیست؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.