تبیان، دستیار زندگی
ه پیشرفته همان طوری که در مقدمه توضیح داده شد آموزش در سایت تبیان به دو صورت پیشرفته و مبتدی می باشد که در این قسمت ما دوره پیشرفته را ادامه می دهیم. فایلهایHDRI در نسخه جدید3DSMAX6 از فایلهاHDRI پشتیبانی می شود در صورتی که د...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش شمار یک دوره پیشرفته

همان طوری که در مقدمه توضیح داده شد آموزش در سایت تبیان به دو صورت پیشرفته و مبتدی می باشد که در این قسمت ما دوره پیشرفته را ادامه می دهیم.

فایلهایHDRI

در نسخه جدید3DSMAX6 از فایلهاHDRI پشتیبانی می شود در صورتی که در نسخه های قدیمی این ویژگی به صورت پیش فرض نبود و باید حتماًPlug inنصب می شد تا این قابلیت قابل استفاده می شد.

فایلهای HDRIكه(High Dynamic Range Image),فایلهایی هستند که همانند فایلهایBitmap وارد برنامه می شوند و به عنوان نقشهای محیطی و یا انعکاسی استفاده می شوند. اما بهترین بازدهی را این فایل ها زمانی دارند که به عنوان نقشهای Radiance برای نورهای آسمان استفاده می شوند.

زمانی که این فایل را در نورهای آسمان استفاده می کنیم می توانیم صحنه را بر اساس همین فایل ها نورپردازی کنیم نورها در این فایلها به صورت و به شکل نورهای واقعی عمل می کنند و سایه نیز پخش می کنند.

فایل هایHDRI معمولاً سنگین و پرحجم است و معمولاً عکس های درون این فایلها به صورت پانوراما هستند.

زمانی که از این نوع فایلها برای Skylight استفاده می کنید خود فایل قابل رویت نیست بلکه فقط تأثیر نور در آن مشاهده می شود.

بارگذاری فایلهایHDRI

فایلهایHDRI با پسوندHdr مشخص و شناسایی می شوند و هنگام بارگذاری این نوع فایلها می توانید از پنجرهSettings استفاده نمود تا دامنه دینامیک آن را تنظیم نمود.

در اینجا یک تمرین را با هم ادامه می دهیم.

برای همراه بودن در این تمرین این فایلDownload کنید.

این فایل را پس از دانلود باز کنید. ( ضمناً این فایل فقط در3DSMAX6 باز می شود).

یکRender از صحنه بگیرید.

مشاهده می کنید که این صحنه کاملاً خام است و هیچ گونه نورپردازی ندارد و نور به صورت خام است.

وارد پنجرهmaterial Editor شدید ماده با نامHDRIرا انتخاب کنید و سپس دکمهGet material را بزنید و گزینه Bitmap را زده و ازپوشه ای کهدانلود کردید فایلKitchen را کلیک کنید سپس در قسمتHDRI Load Settings میزان دامنه فایل به دلخواه تغییر دهید و سپسOk را  کلیک کنید.

در قسمتCoordinates گزینهEnviron را زده و در قسمتmapping گزینهSpherical Environment  را انتخاب کنید. انتخاب این گزینه باعث کروی شدنmap مورد نظر می شود.

سپس یک نور آسمان یاSkylight ایجاد کنید و از قسمتAdvanced lighting گزینهLight Tracer را بزنید.

پنجرهMaterial Editor را باز کرده سپس مادهHDRI را کشید و بر روی دکمهmap درون پارامترهایSkylight ببرید.

به منویRendering را باز کرده و سپس گزینهEnvironment را بزنید و در قسمتBackground دوباره مادهHDRI را کشیده و بر روی گزینهNone رها کنید.

حالا رندر کنید و این رندر را با رندر قبلی مقایسه کنید.