تبیان، دستیار زندگی
اگر می‌خواهید در حین ورزش خستگی را از خود دور کنید و استقامت بدنی‌تان را بالا ببرید باید تغذیه‌ی درستی داشته باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهالی ورزش بخوانند و بخورند


اگر می‌خواهید در حین ورزش خستگی را از خود دور کنید و استقامت بدنی‌تان را بالا ببرید باید تغذیه‌ی درستی داشته باشید.

ورزش و تغذیه

اگر اهل ورزش هستید و تصمیم دارید قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کنید و به این زودی‌ها میدان را برای پیری و بیماری خالی نکنید، اگر می‌خواهید در حین ورزش خستگی را از خود دور کنید و استقامت بدنی‌تان را بالا ببرید باید تغذیه‌ی درستی داشته باشید.

تغذیه‌ی مناسب الزاماً به این معنی نیست که غذاهای از ما بهتران را بخورید و هزینه‌های زیادی متحمل شوید. مهم این است مواد غذایی سالم میل کنید. برای آشنایی با این مواد غذایی با ما همراه باشید.

از هر چه بگذریم طعم سبزیجات خوش‌تر است

این سبزیجات هفتگانه را به خاطر بسپارید و بدانید که مقاومت و قدرت بدنی‌تان را بالا می‌برند:

* کدو حلوایی

* قارچ

* چغندر قند

* بادمجان

* کلم پیچ

* پیاز

* فلفل تند

کدو حلوایی سرشار از پتاسیم است که بدن ورزشکاران نیاز زیادی به آن دارند. زمانی که شما ورزش می‌کنید و عرق می‌ریزید پتاسیم نیز از طریق تعریق و حتی عضلات از بین می‌رود و همین مسئله باعث می‌شود که در طول ورزش عضلاتتان دچار گرفتگی شود.

قارچ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است. چغندرقند منبع پتاسیم و آهن محسوب می‌شود. بادمجان، کلم پیچ و فلفل تند نیز سرشار از مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن ورزشکاران است. برای همین توصیه می‌کنیم با این مواد غذایی مفید رفیق شوید و آن‌ها را در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

دانه ها را دریابید

جو دو سر و کینوا جز دانه‌های بسیار مفید محسوب می‌شوند. این دو ماده‌ی غذایی منبع فوق‌العاده‌ی فیبرهای محلول در آب و غیر محلول در آب هستند. کینوا همچنین سرشار از پروتئین است. این دانه های مغذی مقاومت بدنی ورزشکاران را بالا می‌برد و خستگی را از آن‌ها دور می‌کند.

مغزها و دانه‌ها نیز برای افزایش استقامت بدنی ورزشکاران خوب است. این مواد غذایی مفید حاوی پروتئین و فیبر و گلوسیدها هستند و اگر به اندازه مصرف شوند کالری زیادی نیز به بدن تحمیل نمی‌کنند

میوه که جای خود دارد

میوه‌هایی مانند میوه‌های ریز بی دانه، طالبی، نارگیل، آلو، آلو خشک و انبه برای افزایش قدرت و استقامت بدنی بسیار مفید هستند. بلوبری، شاه توت و توت فرنگی نعمت‌های بزرگی برای ورزشکاران عزیز محسوب می‌شوند. بلوبری سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها بوده و سرطان را از شما دور می‌کند.

ناگفته نماند که این میوه ها سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و با وجود کالری کمی که دارند شما را روی فرم می‌آورند.

به به آجیل

مغزها و دانه‌ها نیز برای افزایش استقامت بدنی ورزشکاران خوب است. این مواد غذایی مفید حاوی پروتئین و فیبر و گلوسیدها هستند و اگر به اندازه مصرف شوند کالری زیادی نیز به بدن تحمیل نمی‌کنند.

بادام حاوی میزان زیادی فیبر بوده و گلوسید کمی دارد. از این گذشته نتایج پژوهش‌های جدید نشان داده است این ماده‌ی غذایی آن قدرها هم که می‌گویند پرکالری نیست. خوردن بادام به همراه یک عدد سیب یکی از بهترین میان وعده های قبل از شروع جلسات ورزشی محسوب می‌شود. پس، از مصرف مغزها و دانه‌های روغنی غافل نشوید.

گوشت، گوشت ماکیان و تخم مرغ

یک زمانی می‌شد گفت تخم مرغ یک ماده‌ی غذایی ارزان قیمت و مغذی است. البته تخم مرغ همچنان مغذی است و اما راجع به قیمت آن نظری نداریم. این ماده‌ی غذایی سرشار از ویتامین و منبع فوق‌العاده‌ی کولین است. کولین برای سلامت قلب و عروق و عملکرد خوب مغز بسیار مفید است. توصیه می‌کنیم علاوه بر تخم مرغ، گوشت گاو یا گوساله میل کنید. اگر می‌خواهید حسابی ورزش کنید گوشت گاو یا گوشت ماکیان بخورید چون منبع پروتئین بوده و همچنین حاوی مواد معدنی مورد نیازتان است.

چه می‌کنند غذاهای دریایی

بهترین ماهی موجود برای افزایش قدرت و استقامت بدن ورزشکاران ماهی ساردین است. این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. ماهی آزاد به خصوص ماهی آزاد آب‌های شیرین نیز برای ورزشکاران بسیار مفید است. باید بدانید علاوه بر این‌هایی که اشاره شد ماهی تن و ماهی‌هایی که گوشت سفیدی دارند نیز برای شما بسیار مفید و مغذی‌اند. پس اگر می‌خواهید ورزشکار خوبی باشید از مصرف غذاهای دریایی غافل نشوید.

لوبیا و حبوبات

این مواد غذایی سرشار از فیبر هستند. فیبرها بسیار سخاوتمندند و سلامتی را تضمین می‌کنند. خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را کاهش می‌دهند. وقتی حرف از فیبر به میان می‌آید یاد انواع لوبیاها و حبوبات بیافتید که سرشار از فیبر و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اند. خیالتان از بابت کالری هم راحت باشد چون این مواد غذایی مفید کم کالری‌اند.

آب

نوشیدنی‌های طبیعی در الویت باشد

آب میوه‌های صد در صد طبیعی و آب به شما کمک می‌کنند تا میزان گلیسمی یا همان قند خونتان را کنترل کنید و همچنین باک فیبر و آنتی اکسیدانتان را پر کنید. این نوشیدنی‌های مفید همچنین باعث دفع مواد زاید بدن می‌شوند. از همین امروز لب به نوشابه نزنید و به سراغ نوشیدنی‌های سالم بروید.

روغن‌ها: کدام مفیدند؟

اگر به دنبال روغن‌های سالم و مغزی هستید به سراغ روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن دانه‌ی کتان بروید. این روغن‌ها نه تنها برای آشپزی ایده‌آل هستند بلکه سیستم ایمنی بدنتان را نیز تقویت می‌کنند.

سبزیجات معطر و ادویه‌ها

دارچین، سیر، گیاه مرزنگوش و زنجبیل جزو بهترین ادویه‌ها و گیاهان هستند. دارچین به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند و باعث کاهش فشار خون بالا می‌شود.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

تمهیدات تغذیه‌ای برای یک مسابقه ورزشی

اگر اهل ورزش هستید این‌ها را بیشتر بخورید

بعد از تمرینات ورزشی چه بخوریم؟

ورزشکاران باید چقدر آب و مایعات بنوشند؟

تغذیه قبل و پس از ورزش

بلافاصله قبل و بعد از ورزش، غذا نخورید

تغذیه مناسب ورزشی چیست؟

قبل از شنا نباید غذا خورد!

تغذیه قبل از ورزش

بلافاصله قبل از تمرین ورزشی، کربوهیدرات بخوریم یا نه؟

غذای قبل از تمرین ورزشی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.