تبیان، دستیار زندگی
خداوند متعال عبادتی را برای بندگان خویش قرار داده است تا با انجام آن به گوهر عبودیت دست یابند. وسیله ای که با آن می توانند عبد واقعی شوند و معرفت حقیقی به خداوند متعال کسب نمایند تا بتواند شرایط اولیه ی معراج رفتن را کسب کنند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا هر کس می‌تواند به معراج برود؟(2)

معراج


با بیان خصوصیات و ویژگی های معراج پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) این سوال مطرح می شود که آیا امکان تحقق معراج برای سایر مردم نیز وجود دارد یا خیر؟ آیا عقلاً می توان بقیه ی انسان ها را نیز برای این سفر عظیم لایق دانست یا خیر؟ براساس آنچه از تحلیل علل چهارگانه ی معراج بدست آمد معلوم شد که میشت الهی است که پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) را از مکه به سوی بیت المقدس و از آنجا تا ملکوت آسمان ها سیر می دهد.


امّا آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است آن است که میشت الهی به خاطر آن در مورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) تحقق یافت که وی واجد خصوصیت مهمی بود به نام بندگی و عبد بودن که خود خداوند متعال در قرآن بدان اشاره فرموده است. بر این اساس برای وقوع معراج در مورد سایر انسان ها نیز لازم است بندگی و عبد بودن احراز شود. با ترسیم ویژگی های عبد بودن معلوم شد که معرفت حقیقی سبب عبودیت عمیق خواهد شد. حال در این نوشتار می کوشیم نشان دهیم چگونه سایر انسان ها می توانند معرفت یابند و عبد شوند تا بتوانند اولین شرط معراج رفتن را تحقق بخشند. و بر این اساس آیا اساساً می توانند معراج روند یا خیر راه کاملاً بسته است؟!

می شود معراج رفت!

همان طور که ذکر شد برای معراج رفتن باید عبد و بنده ی واقعی خداوند شد. برای تمرین بندگی و عبد شدن که پیامبر (صلی الله علیه و اله و سلم) توانست بدان مرتبه دست یابد، خداوند متعال راهی را برای ما انسان های ناقص قرار داده است! راهی که شاید به نظر بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد! راهی که به تکرار در شبانه روز برای مان عادی شده است! آری؛ خداوند متعال عبادتی را برای بندگان خویش قرار داده است تا با انجام آن به گوهر عبودیت دست یابند.

خداوند متعال عبادتی را برای بندگان خویش قرار داده است تا با انجام آن به گوهر عبودیت دست یابند. وسیله ای که با آن می توانند عبد واقعی شوند و معرفت حقیقی به خداوند متعال کسب نمایند تا بتواند شرایط اولیه ی معراج رفتن را کسب کنند

وسیله ای که با آن می توانند عبد واقعی شوند و معرفت حقیقی به خداوند متعال کسب نمایند تا بتواند شرایط اولیه ی معراج رفتن را کسب کنند.

نماز؛ نردبان ترقی

خداوند متعال صلوة و نماز را برای مسلمانان واجب نمود تا بتوانند با انجام آن و تدبر در اسرار و رموز آن روح و جان خویش را در معرفتی حقیقی سیراب نمایند و به نسبت تکامل معرفت خویش به مقامات بندگی و عبودیت دست یابند. نماز وسیله ای است مطمئن که می تواند سیر عروج انسان  به سوی بندگی حقیقی را تضمین نماید و چه نیکو فرموده است رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) که الصلوة معراج المومن ،نماز معراج مومن است.

ای بندگان کوچک الهی، شما که نمی توانید به معرفت ناب و حقیقی که پیامبر اکرم بدان رسید برسید و شما که نتوانسته اید حقیقت عبودیت را درک نمایید پس تمرین بندگی و معرفت یابی را با نماز انجام دهید و بدین وسیله روح خویش را عروج دهید که نماز معراج مومن است.

نماز را جدّی بگیریم که معراج رفتن ما آدم ها نماز است...

با توجه در مضمون این روایت شریف معلوم می شود که نماز ظرفیت بسیار بالایی را داراست که می تواند اسرار ملکوت و رموز حیات و خلقت را در اختیار مومنین قرار دهد ،همان طور که پیامبر در شب معراج به اسرار ملکوت دست یافت و به میزان سعه ی روحی و رشد معنوی انسان ها، نماز می تواند آدمی را به آیات الهی و مشاهده و درک آن ها نائل گرداند.

پس نماز را جدّی بگیریم که معراج رفتن ما آدم ها نماز است...

راهی که خداوند متعال به فضل و کرم خویش برای ما خاکیان پای بسته گشوده است تا از لذت درک ملکوت که اعلی و اتم آن را پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) چشیده است، محروم نمانیم و گرچه ما به مقام عبودیت پیامبر (صلی الله علیه واله وسلم) نرسیده ایم امّا راه باز است تا از معراج و اسرار آن بهره گیریم!

نماز را جدّی بگیریم!

خلاصه سخن ...

برای معراج رفتن باید عبد و بنده ی واقعی خداوند شد. نماز وسیله ای است مطمئن که می تواند سیر عروج انسان  به سوی بندگی حقیقی را تضمین و اسرار ملکوت را در اختیار مومنین قرار دهد، پس نماز را جدّی بگیریم که معراج رفتن ما آدم ها نماز است...

                                                                                                                                                        ن. رادفر

بخش اعتقادات شیعه تبیان


فهرست منابع و مآخذ

1- معراج- علیرضا زکی زاده

2- بحارالانوار- علامه ی مجلسی- ج 81

3- معراج محمد (صلی الله علیه واله وسلم) عمادزاده

4- اسرار الصلوة- امام خمینی ره

5- رازهای نماز- آقای قرائتی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.