تبیان، دستیار زندگی
رسول خدا تمام امت را به تبعیت از قرآن و عترت امر فرمود؛ آیا کسی جز ما به این دستور عمل کرد؟ رسول اکرم تمام امت را به اطاعت از علی فرمان داد؛ آیا کسی جز ما به این فرمان عمل کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اهل سنت واقعی !

حضرت محمد

در سال 1345 هجری قمری در شهر پیشاور پاکستان مجلس مناظره ای بین تنی چند از علمای اهل سنت و عالم برجسته شیعی سلطان الواعظین شیرازی برگزار گردید که طی آن شش نفر از تجار سرشناس و خوانین با نفوذ پاکستان از عقائد باطل خود دست برداشته و به ریسمان محکم الهی چنگ زدند. این نوشتار بخشی از این واقعه است .


شیخ: عجیب است! چگونه به اصحاب رسول خدا نسبت فساد می دهید و آنها را بدکردار می نامید؟!

واعظ: بخاری می نویسد: رسول اکرم فرمود: « در روز قیامت من کنار حوض کوثر به انتظار شما هستم. به خداوند متعال عرض می کنم: پروردگارا! اصحاب من کجایند؟ خطاب می رسد: تو نمی دانی که بعد از تو آنان چه ها کردند و چه اموری را در دین احداث نمودند»1 . من برای شما بسیار متأسفم که از یک سو یک چنین فرد (معاویه) ملحد و عنید و فرزند کافر و پلیدش را مسلمان می خوانید و از سوی دیگر تلاش مستمر در اثبات کفر جناب ابوطالب دارید! اسناد و دلایل بسیاری برای کفر معاویه و یزید و نیز بر ایمان ابوطالب در کتاب های خودتان موجود است اما چه کنیم که شما نمی خواهید زیر بار بروید.

شیخ: آیا در زمان رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) اسلام ابوطالب شهرت داشته است یا خیر؟

واعظ: بلی کاملا!ً تمام امت نام ابوطالب را به عظمت یاد می کرده اند.

شیخ: چگونه ممکن است در زمان رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) امری شایع و مشهور بوده باشد و بعد از سی سال دقیقاً بر خلاف آن شایع شود؟

واعظ: تنها این مطلب نبوده است که بعد از سی سال واژگون شده است بلکه بسیاری از امور حتی احکام دینی هم این بلا به سرش آمده است!

شیخ: ممکن است ازآن امور، نمونه ای را برای ما بیان کنید.

واعظ: هر تعداد نمونه که بخواهید خدمت تان عرض می کنم. برای نمونه مسئله ای را مطرح می نمایم که با دلایل قرآنی و روایات قطعی و مورد قبول شما در زمان رسول خدا رایج بوده است و بعداً ممنوع گردید. ازدواج موقت و حج تمتع نساء در زمان رسول خدا و حتی در دوره خلافت ابوبکر و قسمتی از زمان خلافت عمر شایع و رایج بود. عمر در دوران حکومت خود گفت: «من این دو متعه که در زمان پیغمبر حلال بود را حرام  می کنم و عاملان به آن را عقاب می کنم». با این حرف بی پایه و بی اساس حلال خدا حرام گردید و سنت رایج نبوی واژگون شد. در حال حاضر هم اهل تسنن بر خلاف سنت رسول خدا از این احکام الهی روی گردانیده اند.

رسول خدا تمام امت را به تبعیت از قرآن و عترت امر فرمود؛ آیا کسی جز ما به این دستور عمل کرد؟ رسول اکرم تمام امت را به اطاعت از علی فرمان داد؛ آیا کسی جز ما به این فرمان عمل کرد؟

شیخ: آیا میلیون ها مسلمان خالص بر خلاف قرآن و سنت رسول خدا عمل می کنند در حالی که مردم ، ما را سنی و تابع سنت می خوانند ولی شما را رافضی یعنی روی گردان از سنت نامیده اند.

واعظ: این نامگذاری را خودتان مرتکب شده اید. حقیقت آن است که ما سنی هستیم چرا که به سنت واقعی رسول خدا عمل می کنیم و شما رافضی هستید زیرا شما از سنت روی گردانیده اید.

شیخ: احسنت!! بر طبق کدام ملاك شرعی به خود این اجازه را می دهید که میلیون ها مسلمان پاك را رافضی بنامید؟

واعظ: به همان دلیل که شما ما را رافضی می خوانید؛ با این تفاوت که دلیل ما بر اساس آیات و روایات است در حالی که دلایل شما صرفاً از روی تعصب می باشد. در شب های قبل اشاره نمودم که رسول خدا تمام امت را به تبعیت از قرآن و عترت امر فرمود؛ آیا کسی جز ما به این دستور عمل کرد؟ رسول اکرم تمام امت را به اطاعت از علی فرمان داد؛ آیا کسی جز ما به این فرمان عمل کرد؟ رسول اکرم متعه را جزء سنت خود اعلام نمود؛ آیا کسی جز ما به این سنت عمل کرد؟ و اما از سوی دیگر آیا کسی جز شما از اطاعت پیامبر در خصوص تبعیت از عترت آن حضرت سرپیچی نمود؟ آیا کسی جز شما از اطاعت پیامبر در خصوص حلیت متعه روی گردانید؟

شیخ: دلیل شما بر حلیت متعه چیست؟

واعظ: در آیه ی 24 سوره ی نساء صریحاً آمده است: «پس از اینکه از آن ها بهره مند شدید، مهر معین شده را که از آنان است به ایشان بپردازید».

شیخ: از کجا معلوم که این آیه در مورد عقد دائم نباشد؟

واعظ: در کتب معتبر خودتان از قول یکی از اصحاب نقل شده است که: «آیه ی متعه نازل شد و ما در زمان رسول خدا به آن عمل می کردیم و آیه ای هم بر حرمت آن نازل نشد و رسول خدا هم تا دم مرگ، ما را از انجام آن نهی نفرمود؛ اما عمر بنا به رأی خودش هرچه خواست گفت و فرمان داد» 2. حمیدی در جمع بین الصحیحین از عبدالله بن عباس روایت نموده است: «در زمان رسول خدا متعه می کردیم تا آنکه عمر به خلافت رسید و گفت از متعه بپرهیزید که اگر کسی چنین کند او را سنگسار می کنم"3!!

موقت

شیخ: شاید این آیه بعدا منسوخ شده باشد.

واعظ: خیر؛ گفتار خود عمر حاکی از آن است که چنین که شما می گویید نبوده است. اگر بنا باشد یک آیه ای از قرآن نسخ گردد باید به توسط یک آیه ی دیگر این کار صورت گیرد نه به توسط عمر!!

شیخ: در سوره ی مۆمنون اسباب حلیّت زن برای مرد منحصر در زوجیت و ملکیت یمین اعلام شده است و نه چیز دیگر. این آیه می تواند ناسخ آیه ی متعه قلمداد شود.

واعظ: از نظر اسلام متعه هم یک نوع زوجیت است. آیا نمی دانید که سوره مۆمنون قبل از سوره ی نساء نازل شده است و نمی تواند ناسخ آن باشد؟

شیخ: روایاتی وجود دارد که می گوید حکم متعه در زمان پیامبر نسخ شده است.

واعظ: اولاً، این روایات از نظر ما فاقد اعتباراست. ثانیاً، این را بدانید که اگر این حکم نسخ شده بود، خلیفه به گونه ی دیگری سخن می گفت. آیا قول شما را بپذیریم یا قول امام احمد بن حنبل را که از قول فردی صحابه نقل می کند که: «از آیه ی متعه در قرآن مجید نازل شد و ما بدان عمل می کردیم و هیچ آیه ای که حکم متعه را نسخ نماید نازل نشد و پیامبر هم از آن نهی نفرمود». 4 پس قطعاً شما برای حرمت  متعه هیچ دلیلی ندارید مگر قول عمر!!

شیخ: قول عمر خود سند بزرگی است.

واعظ: از شما بعید است! دلیل شما بر سندیت قول خلیفه تان چیست؟

شیخ: اگر عمر حکم نسخ را از پیامبر نشنیده بود متعرض چنین کاری نمی شد.

واعظ: اشتباه شما در همین حدسیات و گمان های خوش بینانه و بی اساس است. اگر حکم متعه بیست سال قبل از عمر منسوخ شده بود، پس دیگر نیازی به تحریم عمر نبود. مسلماً این حکم نسخ نشده بود و به عنوان یک حکم الهی در میان مردم رایج بود تا اینکه عمر این جرأت و جسارت را در خود دید که حکم الهی را نادیده بگیرد و حلال خدا را حرام کند.

شیخ: لابد جناب عالی می دانید که یک مجتهد می تواند رأی مجتهد دیگر را نقض کند. عمر که خود مجتهد بود، حکم پیامبر که یک مجتهد دیگر بود را نقض کرد. کجای این دلیل اشکال دارد؟

واعظ: سراپای این دلیل پر از اشکال است؛ چه کسی گفته است که حتی مجتهد معصومی مثل پیامبر اکرم حق نقض حکم قطعی خدا را دارد تا چه رسد به یک انسان جایز الخطا؟

پافشاری یک مکتب بر تحریم شدید زنا تنها با به رسمیت شناختن ازدواج موقت عقلایی است در غیر این صورت باید گفت که این مکتب در مواجهه با یک پدیده ی طبیعی و فراگیر دچار تناقض و بن بست بدی شده است. به قول امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) اگر عمر متعه را نهی نمی کرد، جز عدّه ای قلیل هیچ مسلمانی مرتکب فحشا نمی شد

شیخ: عمر صلاح مملکت را در این دید که متعه را تحریم کند زیرا حتی در جهان امروز هم دیده می شود که برخی افراد برای کامجویی یک ساعته ، یک زن مسلمان را متعه می کنند و بعد او را رها می کنند و موجبات اشاعه ی فحشا را فراهم می آورند.

واعظ: با این حرف ها نمی توان حلال خدا را حرام کرد و کار عمر را توجیه نمود. اگر عمل یک عدّه افراد لاابالی سبب حرام شدن حلال خدا می گردد پس می بایست عقد دائم هم حرام شود. مگر از این جهت چه تفاوتی میان عقد دائم و عقد موقت است؟

شیخ: آیا قبول ندارید که حکم متعه باعث شیوع فحشا می شود.

واعظ: به هیچ وجه! به نظر من اگر این حکم شرعی در جوامع مسلمین رایج می بود، زمینه های فساد و فحشا به شدت کم می شد. آیا جوانی که قدرت تأمین هزینه های ازدواج دائم را ندارد و شدیداً تحت فشار غریزه ی جنسی می باشد، در مکتب شما چه باید بکند؟ شما هیچ راه حل قانونی برای حل این مشکل طبیعی و رایج ندارید در حالی که مذهب جامع و متین ما برای حل این معضل، حکم ازدواج موقت را پیشنهاد کرده است.

پافشاری یک مکتب بر تحریم شدید زنا تنها با به رسمیت شناختن ازدواج موقت عقلایی است در غیر این صورت باید گفت که این مکتب در مواجهه با یک پدیده ی طبیعی و فراگیر دچار تناقض و بن بست بدی شده است. به قول امیرالمۆمنین علی (علیه السلام) اگر عمر متعه را نهی نمی کرد، جز عدّه ای قلیل هیچ مسلمانی مرتکب فحشا نمی شد.

ادامه این مناظره در سلسله مقالاتی، طی روزهای آینده به شما دوست عزیز تقدیم می شود. امیدواریم این همراهی زمینه شناخت مذهب حق و گروه رستگاران را فراهم کند .

پی نوشت ها:

1- صحیح بخاری 9/673 ح 1878- 1879 کتاب الفتن باب 1068

2- صحیح بخاری؛6/348 ح 947 کتاب التفسیر

3- جمع بین الصحیحین، حمیدی، 1/146 مسند عمر

4- مسند، احمد بن حنبل 4/436

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منبع :

شهابی در شب ، دکتر ضیاء توحیدی ، ص 152 – 157

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.