تبیان، دستیار زندگی

نزدیک‌بین‌ها چه مشکلاتی دارند؟

نزدیک‌بینی یکی از عیوب انکساری چشم می‌باشد. افراد نزدیک‌بین، اجسام نزدیک را با وضوح بهتری نسبت به اجسام دور می‌‍بینند، یعنی در دیدن اجسام دور دچار مشکل هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نزدیک‌بین   نزدیک بینی چشم

در مشکل نزدیک‌بینی، تصویر اجسام دور پس از عبور از عدسی چشم در مکانی جلوتر از شبکیه شکل می‌گیرد (در چشم سالم، تصویر جسم روی پرده شبکیه می‌افتد). در نتیجه تصویر مبهمی از جسم به مغز ارسال می‌شود.

در نتیجه این افراد باید از عینک یا لنز تماسی چشم کنند تا تصویر اجسام دور هم واضح دیده شوند. در غیر این صورت دچار مشکلات زیر می‌شوند:

- در حین رانندگی اشیا و تابلوهای دور را نمی بینند.

- در کلاس درس، برای خواندن مطالب روی تخته سیاه یا سفید دچار مشکل می‌شوند .

- چهره افرادی که در فاصله دور قرار دارند را به خوبی تشخیص نمی‌دهند.

 

علل نزدیک‌بینی

- نزدیک‌بینی در افرادی که دارای چشم‌های بزرگی هستند، شایع است. این عامل ارثی است. همچنین فرزندان مادر و پدری که دچار نزدیک‌بینی هستند، 33 درصد احتمال دارد که به نزدیک‌بینی مبتلا شوند.

- نزدیک‌بینی ممکن است به علت عدم کنترل بیماری دیابت و یا بیماری‌هایی که منجر به ناصافی قرنیه  می‌شوند، بروز می‌یابد.

- برخی افراد، در برخی شرایط با مطالعه و کار کردن از فاصله نزدیک دچار این عارضه می‌شوند.

- این عارضه می‌تواند در سنین میانسالی رخ دهد و از نشانه های شروع بیماری آب مروارید باشد.

باید توجه داشته باشید در صورتی که دچار تاری دید شدید و وضوح رویت تصاویر را از دست دادید، به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید

 

عوارض نزدیک‌بینی

اگر مشکل تاری دید در نزدیک‌بینی جدی گرفته نشود و درمان نگردد، فرد با مشکلات زیر روبرو می‌شود:

- سردرد

- خستگی چشم

- سوزش چشم

- کاهش تحمل فرد برای مطالعه

 

توصیه‌های لازم برای نزدیک بین‌ها

گرچه افراد نزدیک بین ترجیح می‌دهند که وضعیت دید خود را با استفاده از عینک و لنز و یا عمل جراحی بهبود دهند، اما می‌توانند با عمل به توصیه‌های زیر، به بهبود کیفیت تصویرهای اطراف خود نیز کمک کنند:

 

1- برای مدتی عینک نزنید: اگر فردی هستید که تازه دچار نزدیک‌بینی شده‌اید و یا نزدیک‌بینی شما در حال پیشرفت است و هم چنین مشکل نزدیک‌بینی با درجه کم دارید، برای مدتی از عینک استفاده نکنید.

با این کار چشم خود را وادار می‌کنید تا برای واضح دیدن اشیای اطراف تلاش کند و یا می‌توانید از عینکی که شماره کمتری دارد، استفاده کنید. با این کار چشم خود را عادت می‌دهید که برای دیدن تصاویر تلاش کند.

چشم نزدیک بین، نزدیک بینی

2- با شکل هشت انگلیسی تمرین کنید: شکل حرف هشت انگلیسی را روی کاغذی بکشید. این کاغذ را در فاصله‌ای که بدون عینک و لنز آن را تار می‌بینند، بر روی دیوار نصب کنید. نفس عمیق بکشید و سعی کنید خطوط این شکل را در یک جهت دنبال کنید. سپس جهت دنبال کردن را برعکس کنید.

این کار علاوه بر افزایش تمرکز بینایی شما، به چشمان شما این فرصت را می‌دهد که توانایی از دست رفته خود را به دست آورد.

 

3- محیط اطراف را با چشم بررسی کنید: بررسی چشمی اشیا سبب افزایش جریان خون به چشم می‌شود و استرس و تنش فرد را کاهش می‌دهد. قبل از این تمرین، هر گونه وسایل اصلاح کننده دید مثل عینک و لنز را کنار بگذارید. نفس عمیقی بکشید و سپس شروع کنید به بررسی محیط اطراف خود. در طول این تمرین می‌توانید نشسته و یا ایستاده باشید و یا قدم بزنید. از خیره شدن به اشیا اجتناب کنید. با این کار دقت چشم را در تصویر برداشتن از اشیای پیرامون خود افزایش می‌دهید.

 

4- چشم خود را بر اشیای دور و نزدیک متمرکز کنید : سعی کنید تمرکز چشم خود را بر اشیای دور زیاد کنید. سپس این تمرکز را در مورد اشیای نزدیک نیز انجام دهید (مانند فیلمی که در یک لحظه اشیای دور واضح شده و اشیای نزدیک تار می‌شوند و در لحظه دیگر برعکس می‌شود) با این کار میزان تطابق چشم در مواجهه با اشیا زیاد می‌شود. هم چنین قدرت و توانایی چشم نیز بالا می‌رود. این کار را می‌توانید این گونه نیز انجام دهید که انگشت دست خود را در مقابل چشم خود قرار دهید.

سپس روی نوک بینی خود متمرکز شوید تا انگشت دست خود را تار ببینید. بعدا بر انگشت دست خود متمرکز شوید تا نوک بینی خود را تار ببینید.

 

نکته

باید توجه داشته باشید در صورتی که دچار تاری دید شدید و وضوح تصاویر را از دست دادید، به متخصص چشم پزشک مراجعه کنید.

اگر پس از بررسی‌های لازم، پزشک صلاح ببینید که از عینک و یا لنز استفاده کنید، حتما به آن عمل کنید و اگر تشخیص داد که نزدیک‌بینی شما آنقدر کم و سطحی است که با انجام تمرین‌های بالا می‌توانید وضوح دید خود را به دست آورید، این تمرینات را انجام دهید.


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره سلامت و بیماری‌های چشم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.