تبیان، دستیار زندگی
محققان به تازگی اعلام کرده‌اند کسانی که مدتی طولانی در طول روز می‌نشینند، بخصوص زنان بیشتر در معرض بیماری مزمن کلیه هستند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر خیلی پشت میز می‌نشینید بخوانید


مدت هاست ثابت شده که کار کردن در محیط های اداری ممکن است خطر بروز حملات قلبی را افزایش دهد. به گفته محققان دانشگاه لستر در بخش سلامت قلب و عروق، کارمندان باید هر یک ساعت برای آب خوردن و ... از جای خود بلند شوند.


نشستن پشت میز کار

محققان طی آزمایشی، پدال های کوچکی به مدت 4 هفته زیر میز کارمندان قرار دادند که مشخص شد استفاده روزانه از آن به مدت 23 دقیقه باعث سوزاندن کالری می شود و به سلامت آن ها کمک زیادی می کند.

نشستن زیاد مشکلات زیر را در پی دارد:

1- تاندون ها ضعیف می شوند.

نشستن طولانی مدت فشار زیادی روی لگن، زانو و ستون فقرات وارد می کند که این امر باعث ضعف تاندون ها می شود. برای پیشگیری، صندلی را به گونه ای تنظیم کنید تا زاویه بین پا و کمر، 90 درجه یا کمتر باشد، با ورزش یوگا نیز می توانید آثار ناشی از فشار وارد شده به پشت زانو و لگن را از بین ببرید.

2- مچ دست درد می گیرد.

بر اثر فشار به عصب میانی مچ دست، سندرم تونل کارپال بروز می کند که باعث درد و بیحسی مچ و انگشتان دست می شود. متخصصان موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته آمریکا طی یک مطالعه زنانی را که از صفحه کلید ارگونومیک استفاده می کردند با افرادی که از صفحه کلید معمولی استفاده می کردند، مقایسه کردند.

نتیجه تحقیقات نشان داد، افرادی که از صفحه کلیدهای ارگونومیک زاویه دار استفاده می کردند، کمتر از ناحیه مچ و ساعد دچار مشکل شدند.

بهتر است از آتل دست (مچ) استفاده شود و هر 15 دقیقه استراحت کنید. هنگام خواب هم از آتل دست استفاده کنید تا از حرکت نادرست دست جلوگیری شود.

اگر هنوز هم درد دارید، قرار دادن یخ روی عضله یا ورزش های کششی ملایم مانند چرخاندن مچ در تسکین درد موثر است.

3- چشم ها خشک می شوند.

برای پیشگیری از بروز عارضه خشکی چشم هنگام کار کردن با رایانه، از قانون 20-20-20 پیروی کنید. تمرکز به اشیای دور، باعث استراحت کامل چشم می شود. هر 20 دقیقه به مدت 20 ثانیه به فاصله 6 متری خود نگاه کنید.

پایین آوردن ارتفاع نمایشگر رایانه نیز راهکار مناسبی است تا فشار کمتری به چشم وارد شود. با این کار تعداد پلک زدن نیز بیشتر می شود.

به طور طبیعی افراد در هر دقیقه 12 تا 15 بار پلک می زنند در حالی که افرادی که با رایانه مطالعه می کنند، تنها در هر دقیقه 7 بار پلک می زنند.

جالب است بدانید نشستن طولانی برای همه افراد مضر است، حتی برای کسانی که اضافه وزن ندارند و فعالیت و ورزش می‌کنند. بنابراین اگر مجبورید در محل کارتان طولانی بنشینید، حتما در فواصل کار از جایتان برخیزید و کمی در اتاق راه بروید

4- واریس پا بروز می کند.

نشستن طولانی مدت، احتمال ابتلا به واریس را افزایش می دهد. واریس 50 درصد از زنان را درگیر می کند. استفاده از جوراب مخصوص واریس (جوراب ساق بلند تنگ)، با فشردن پا و ایجاد گردش خون، درد را تسکین می دهد. از طریق لیزر نیز می توان واریس را درمان کرد.

روش دیگر نیز «اسکلرا» نام دارد، در این روش ماده ای صابون مانند از طریق سوزن های ریز به اندازه تار مو به رگ ها تزریق می شود و با یک تزریق می توان بخشی از واریس را درمان کرد.

5- کلیه ها بیمار می شوند.

محققان به تازگی اعلام کرده‌اند کسانی که مدتی طولانی در طول روز می‌نشینند، به خصوص زنان بیشتر در معرض بیماری مزمن کلیه هستند. بررسی های قبلی نشان داده بود زیاد نشستن خطر دیابت، بیماری قلبی و حتی بعضی سرطان ها را زیاد می‌کند.

در این بررسی زنانی که کمتر از 3 ساعت در طول روز نشسته بودند 30 درصد کمتر از بقیه (که بیش از 8 ساعت در روز نشسته بودند) به بیماری مزمن کلیه مبتلا شده بودند. البته نشستن طولانی در مردان هم مشکل کلیه ایجاد می‌کند، اما میزانش کمتر است.

لازم است بدانید ورزش منظم مانند پیاده روی نیم ساعته در طول روز می‌تواند خطر بیماری کلیه را در مردان کم کند. اما برای زنان خودداری از نشستن طولانی اهمیت بیشتری دارد.

همانطور که می‌دانید کلیه اندامی است که کار تصفیه خون و دفع مواد زاید بدن را به عهده دارد. افراد مبتلا به بیماری کلیه بیشتر در معرض بیماری قلبی، کم خونی، بیماری استخوان و سایر بیماری ها قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید نشستن طولانی برای همه افراد مضر است، حتی برای کسانی که اضافه وزن ندارند و فعالیت و ورزش می‌کنند. بنابراین اگر مجبورید در محل کارتان طولانی بنشینید، حتما در فواصل کار از جایتان برخیزید و کمی در اتاق راه بروید.

کار کردن در حالت ایستاده پشت میز کامپیوتر

6- قند خون زیاد می شود.

نشستن برای مدت طولانی، چه برای کار کردن باشد و چه برای تماشای تلویزیون، باعث می‌شود میزان قند خون بالا برود و خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر شود.

دکتر جیمز لوین در شرکت کوچکی در مینیپولیس، مطالعه جدید و نوآورانه‌ای را انجام داده که در آن، 30 میز کار با جایگاه‌هایی به نام کار- تناسب جایگزین شدند. بنابراین افراد می‌توانند هنگام کار بنشینند، یا بایستند.

در یکی از این مطالعات، نشان داده شده که بزرگسالانی که بیش از 4 ساعت در روز را مقابل تلویزیون می‌نشینند، در مقایسه با بزرگسالانی که روزانه کم‌تر از دو ساعت از وقت خود را به نشستن در مقابل تلویزیون می‌گذرانند، 80 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی- عروقی هستند.

7- در نهایت هم زودتر می‌میرید.

پژوهشگران استرالیایی هشدار دادند که نشستن زیاد و مداوم در طول روز خطر مرگ را به میزان 40 درصد افزایش می دهد.

پژوهشگران استرالیایی هشدار دادند، افراد میانسالی که روزانه 11 ساعت یا بیشتر می نشینند، 40 درصد بیشتر از دیگران در معرض خطر مرگ و میر در طول سه سال آینده عمر خود قرار دارند.

پژوهشگران استرالیایی در تحقیقات خود اطلاعات 222 هزار فرد بالای 45 سال را جمع آوری کردند و دریافتند که خطر مرگ و میر بعد از 11 ساعت نشستن روزانه به میزان زیادی افزایش می یابد.

افراد بی تحرکی که بیشترین ساعات را می نشستند، سه برابر بیشتر از کسانی که کمتر می نشستند، در معرض خطر مرگ قرار داشتند

هاید وان دربلوگ پژوهشگران دانشگاه سیدنی استرالیا گفت: تحقیقات در گذشته درباره خطرات نشستن طولانی مدت هشدار داده بود، اما این اولین تحقیقات از نوع خود است که زمان دقیقی را در این زمینه تعیین کرده است.

اکثر افراد بالغ 90 درصد اوقات فراغت خود را نشسته می گذرانند و اندکی از آنها فعالیت بدنی به مدت 150 دقیقه در هفته انجام می دهند.

بر پایه این گزارش، 62 درصد از شرکت کنندگان در این تحقیقات گفتند که از وزن اضافی رنج می برند و 87 درصد از آنها تصریح کردند که از سلامت خوبی برخوردار هستند و درهمین حال، یک چهارم آنها نیز خاطرنشان کردند که هشت سال را روزانه به طور نشسته سپری کرده اند.

واندر بلوگ درباره نتایج تحقیقات گفت: شرکت کنندگان بی تحرک که مدت طولانی تری می نشستند؛ بیش از دو برابر بیشتر - از افراد پر نشاطی که کمتر از یک ساعت می نشستند- در معرض خطر مرگ در طول سه سال آینده زندگی خود قرار داشتند.

این تحقیقات نشان داد افراد بی تحرکی که بیشترین ساعات را می نشستند، سه برابر بیشتر از کسانی که کمتر می نشستند، در معرض خطر مرگ قرار داشتند.

پژوهشگران گفتند افرادی که در محیط کار ساعت های طولانی را نشسته سپری می کنند، باید در اوقات فراغت خود  بیشتر ایستاده بوده و تحرک داشته باشند.

فراوری: نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

روزنامه خراسان

روزنامه اطلاعات

پانا

فارس

مطالب مرتبط :

ویژه نامه حفظ سلامت در محیط کار

پشت میزنشین‏ها چه کنند تا سالم بمانند؟

میزتان می‌تواند دشمن جان‌تان باشد

بی‌ تحرکی پرهزینه

سلامتی تان را پشت رایانه حفظ کنید

چگونه درست و راحت بنشینیم؟

اصلاح روش‌های غلط نشستن

شیوه صحیح نشستن پشت میز

ورزش های پشت میز کامپیوتر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.