تبیان، دستیار زندگی
اگر شخصی استطاعت مالی وجانی برای انجام حج واجب داشته باشد اما به خاطر شرکت در یک آزمون بسیار مهم ( مثلا دکترا ) می تواند حج رفتن خود را یک سال به تعویق اندازد ؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طهارت بچه ها در طواف تا چند سالگی لازم نیست؟

حج


در مسأله با عظمت حج، گرچه استطاعت شرط شده اما به غیر مستطیع اجازه داده شده براى تحقق استطاعت جهت انجام مناسك حج دعا كند و از حضرت محبوب بخواهد از خزانه غیبش زمینه استطاعت او را فراهم كند تا به انجام این فریضه بزرگ و بدست آوردن ثوابهاى بى حساب آن موفق شود.


دعا براى رسیدن به عرصه گاه حج

در قرآن مجید امر الهى به دعا صادر شده، و خود حضرت حق ضامن اجابت گشته.

آن كه نسبت به دعا كبر ورزد، آن كه احساس نیاز به دعا نكند، آن كه خود را محتاج به انابه و تضرع نداند، از گروه مستكبران و به فرموده كتاب حق، مستحق عذاب الهى است.

در مسأله با عظمت حج، گرچه استطاعت شرط شده اما به غیر مستطیع اجازه داده شده براى تحقق استطاعت جهت انجام مناسك حج دعا كند و از حضرت محبوب بخواهد از خزانه غیبش زمینه استطاعت او را فراهم كند تا به انجام این فریضه بزرگ و بدست آوردن ثوابهاى بى حساب آن موفق شود; روایت زیر ناظر به این معناست:

عبد الله بن فضل مى گوید: «به حضرت صادق ـ علیه السلام ـ عرضه داشتم، قرض زیادى به عهده دارم، عائله مندم، قدرت بر حج ندارم مرا دعایى بیاموز كه از بركت آن دعا توفیق حج پیدا كنم، امام فرمود بدنبال هر نماز واجب بخوان:

اللّهمّ صلّ على محمد و آل محمد و اقض عنّى دین الدنیا و دین الآخرة. «خداوندا! درودت را نثار محمد و آل محمد كن، و دین دنیا و آخرت مرا ادا بنما.»

گفتم: اى فرزند رسول خدا، دین دنیا برایم معلوم و روشن است، دین آخرت چیست؟ فرمود: دین آخرت حج است. (بحارالانوار، ج96، ص27)

ملاحظه كنید حج خانه حق در چه درجه اى از اعتبار و اهمیت است كه امام صادق به راوى نفرمود، با كثرت قرض و عیالوارى تو را به مسأله حج چكار است، اكنون كه مستطیع نیستى چه طمعى به مناسك حج دارى، بلكه با عشق محبت براى تحقق استطاعت دعا تعلیم او فرمود، تا از این سفره پر نعمت حق و از این مائده معنوى بهره كثیر عاید او گردد!

و در این قسمت نوشتارمان را با چند پرسش و پاسخ در مورد مسائل حج پی می گیریم:

سوال: بچه های کوچک تا چند سالگی طهارت لباس و بدنشان به هنگام طواف لازم نیست؟

جواب: اگر تطهیر آن ها باعث عسر و حرج باشد، لازم نیست.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سۆال: اگر شخصی استطاعت مالی وجانی برای انجام حج واجب داشته باشد اما به خاطر شرکت در یک آزمون بسیار مهم ( مثلا دکترا ) می تواند حج رفتن خود را یک سال به تعویق اندازد ؟

جواب: اگر عدم شرکت در آزمون موجب مشقت وحرج است حج در آن سال بر وی واجب نیست.

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سوال: یکى از مستحبات مکّه، تلاوت قرآن و ختم آن است، آیا براى کسى که اعمال حج به‌جا مى‌آورد و در روز عرفه و ایام تشریق تلاوت قرآن را در عرفات و مشعر و منا ادامه مى‌دهد، همان استحباب وجود دارد، یا خصوص شهر مکّه است؟

جواب: اختصاص به شهر مکّه دارد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: خانمی نماز طواف نساء را به‏جا آورده و تصوّرش این بوده است كه قرائت نماز او صحیح می‏باشد. امّا پس از گذشت چند سال متوجّه شده كه قرائت وی صحیح نبوده است. تكلیف حجّ او چیست؟

جواب: حجّ او صحیح است.

آیة الله مجتبی تهرانی(دام ظله)

سوال: اگر كسی به جای تقصیر، حلق نمود، آیا كفایت می‎كند؟

جواب: در عمره تمتّع كفایت نمی‎كند، و باید یك گوسفند كفّاره بدهد.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری 

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: خامنه ای، صافی، مکارم شیرازی، مجتبی تهرانی، سیستانی(دام ظلهم)

چهل حدیث حج ـ حسین انصاریان

کتابخانه الکترونیکی حج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.