تبیان، دستیار زندگی
اگر شخصى به اندازه مخارج حج اموالى داشته باشد، لیكن پسرش نیازمند ازدواج باشد، آیا در این حال مستطیع به شمار مى رود و حج بر او واجب مى گردد یا آن كه برایش جایز است كه اموالش را براى ازدواج پسرش خرج كند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حکم سعی صفا و مروه در طبقه دوم چیست؟

سعی صفا و مروه


حج از آن نمونه برنامه هاست كه اگر مكلّف بخواهد آن را ترك كند و پول و خرج و مخارجش را در راه خدا بگذارد، یا عمل دیگرى را بجاى حج انجام دهد، خلأ حج را در پرونده پُر نمى كند و گناه ترك آن در پرونده انسان ثبت است و هیچ ثوابى جاى آن را نخواهد گرفت.


برنامه اى دیگر بجاى حج

انسان گاهى مى بیند زمان عبادتى خاص مانند ماه مبارك رمضان فرا رسیده ولى بخاطر سفر یا مرضى كه پیش آمده، از انجام آن عبادت عظیم معذور است و این عذر ممكن است تا پایان عمر برجا بماند، اینطور نیست كه نتواند عمل دیگرى را بجاى روزه ماه رمضان قرار دهد، بلكه خداوند مهربان اطعام مساكین را براى معذور جایگزین نموده و این جایگزینى بهره مطلوب را نصیب روزه دار مى نماید.

ولى بعضى از فرائض و واجبات الهى، در صورتى كه مكلّف قدرت انجام آن را داشته باشد، اگر بخواهد آن را ترك نماید و بجاى آن برنامه دیگر را جایگزین كند عملى در اسلام وجود ندارد كه جاى آنچه را تكلیف انسان است بگیرد و حج از آن نمونه برنامه هاست كه اگر مكلّف بخواهد آن را ترك كند و پول و خرج و مخارجش را در راه خدا بگذارد، یا عمل دیگرى را بجاى حج انجام دهد، خلأ حج را در پرونده پُر نمى كند و گناه ترك آن در پرونده انسان ثبت است و هیچ ثوابى جاى آن را نخواهد گرفت.

امام صادق (علیه السلام) مى فرماید: «زمانى كه رسول با كرامت اسلام به حج خود پایان داد، عربى در سرزمین مكه با حضرت روبرو شد، و عرضه داشت اى رسول خدا، از منزلم به نیت حج درآمدم، ولى مانعى بر سر راهم قرار گرفت و مرا از زیارت بیت و مناسك آن مانع شد، در حالى كه دستم از ثروت و مكنت پر است، اكنون مرا امر كن كه مالم را در برنامه اى بریزم كه به آنچه حاجیان از ثواب رسیدند، برسم حضرت رو بجانب كوه ابوقبیس كردند و فرمودند: اگر به وزن آن طلاى قرمز در راه خدا انفاق كنى به آنچه حاجیان از ثواب رسیدند نمى رسى» (ثواب الاعمال، ص43; بحار، ج96، ص26)

و این نوشتار را نیز با چند پرسش و پاسخ در مورد حج پی میگیریم:

سوال: با توجّه به این که همراه خود کیسه مخصوص بول دارم و چون با حرکت بدن بول خارج مى گردد براى طواف و نماز طواف چه کنم؟

جواب: یک وضو براى طواف و یک وضو براى نماز کافى است .

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

سۆال: اگر شخصى به اندازه مخارج حج اموالى داشته باشد، لیكن پسرش نیازمند ازدواج باشد، آیا در این حال مستطیع به شمار مى رود و حج بر او واجب مى گردد یا آن كه برایش جایز است كه اموالش را براى ازدواج پسرش خرج كند؟

جواب: اگر صَرف مال براى حج به دلیل زن ندادن پسرش او را دچار حرج و سختى كند، حج بر او واجب نیست وگرنه واجب است.

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سوال: با توجه به اینکه بانوان مى‌توانند رمى روز دهم را شب انجام دهند، آیا حتماً باید شب عید باشد یا شب یازدهم نیز جایز است و در فرض جواز در صورتى که زن در اعمال حج نایب دیگرى باشد، چه صورت دارد؟

جواب: در صورت تمکن باید در همان شب عید رمى جمره عقبه نماید، مخصوصاً اگر حج او حجّ نیابى باشد و تأخیر تا شب یازدهم صحیح نیست، ولى اگر در روز دهم یعنى روز عید رمى جمره عقبه نماید، اشکال ندارد.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: آیا در مورد حج تمتع با توجه به اینکه در حال حاضر از زمان پیش ثبت نام تا زمان اعزام چندین سال فاصله وجود دارد، می‏توان با پول قرضی ثبت نام کرد؟ یعنی اگر کسی در حال حاضر امکان گرفتن قرض و تسویه آن را تا قبل از مشخص شدن زمان اعزام داشته باشد، مستطیع حساب می‏شود؟

جواب: در صورتی که قبلاً مستطیع نبوده، وجوبی برای قرض نیست.

آیة الله مجتبی تهرانی(دام ظله)

سوال: امروزه كه فاصله بین صفا و مروه به صورت سالن دو طبقه‎ای ساخته شده است انجام سعی در طبقه دوم چه حكمی دارد؟

جواب: اگر طبقه دوم بین كوه صفا و مروه قرار گرفته باشد و بلندتر نباشد، مانع ندارد.

آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام: خامنه ای، صافی، مکارم شیرازی، مجتبی تهرانی، سیستانی(دام ظلهم)

چهل حدیث حج ـ حسین انصاریان

کتابخانه الکترونیکی حج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.