تبیان، دستیار زندگی
لاغر شدن آن قدرها هم سخت نیست. کمی اراده می‌خواهد و مقدار زیادی اطلاعات صحیح در مورد لاغری و مواد غذایی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاغری: توصیه‌های درست و غلط را تشخیص دهید


لاغر شدن آن قدرها هم سخت نیست. کمی اراده می‌خواهد و مقدار زیادی اطلاعات صحیح در مورد لاغری و مواد غذایی.

درست و غلط

فقط کافی است بین چند نفر به زبان بیاورید که قصد لاغری دارید. کلی نسخه برایتان پیچیده می‌شود. اینکه قبل از غذا آب نخور! میوه ها قند دارند نباید بخوری! لب به لبنیات نزن و خلاصه کلی دستورالعمل دیگر که شما را کاملاً گیج می‌کند. لاغر شدن آن قدرها هم سخت نیست. کمی اراده می‌خواهد و مقدار زیادی اطلاعات صحیح در مورد لاغری و مواد غذایی. لازم نیست تبدیل به مانکن بشوید. همین که با چند کیلو لاغرتر شدن احساس بهتری داشته باشید و از بدن و سلامتیتان راضی باشید کافی است. برخی از این توصیه‌ها پایه و اساس علمی ندارند و فقط باروهای رایجی هستند که به مرور بین مردم باب شده‌اند. البته عوض کردن این باورها هم کار چندان ساده ای نیست. اما در این مقاله چند نمونه از این باورها و توصیه ها را ذکر کرده و راست و دروغ آن‌ها را مشخص می‌کنیم. اگر شما هم قصد لاغری دارید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

اول  غذا یا میان وعده بعد خرید

کاملاً درست است. حتماً برای شما هم پیش آمده که با شکم گرسنه به سوپرمارکت محلتان بروید. آدم از وقتی که پایش را داخل مغازه می‌گذارد چشمش در قفسه‌ها به دنبال خوراکی‌های مختلف می‌گردد. در واقع دلش می‌خواهد هر آنچه در یخچال و قفسه ها وجود دارد را درو کرده و به منزل ببرد. حتی چیزهایی می‌خرد که اصلاً قصد خریدشان را نداشته است. این هوس خرید ناشی از گرسنگی است. زمانی که شکمتان خالی است مطلقاً به خرید نروید به خاطر این که هر چه خوراکی و مواد غذایی پرکالری در مغازه هست را خواهید خرید. بهتر است خریدهایتان را بعد از صبحانه یا ناهار انجام دهید. اگر در بین روز به خرید می‌روید حتماً یک میان وعده‌ی سبک مانند یک لیوان شیر یا یک عدد میوه و غیره میل کنید تا ولع کمتری به خرید مواد غذایی نامناسب و پرکالری داشته باشید.

نباید قبل از غذا آب بخوری

غلط است. گوشتان به این توصیه ها بدهکار نباشد. نوشیدن یک لیوان بزرگ آب قبل از غذا اشتها را کاهش می‌دهد. برای همین هم اگر قصد لاغری دارید نوشیدن آب قبل از غذا یک ترفند موثر محسوب می‌شود. علاوه بر این توصیه می‌کنیم که روزانه حدود یک لیتر و نیم آب میل کنید. نوشیدنی‌های شیرین و نوشابه ها شما را از هدفتان دور خواهند کرد. پس اگر می‌خواهید لاغر شوید مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها را به حداقل برسانید. اگر هم می‌توانید از خیر آن‌ها بگذرید چون خیری برایتان نخواهند داشت.

اگر می‌خواهی لاغر شوی حتماً آب میوه بخور

غلط است. با وجود اینکه در مقایسه با نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها بهترند و حداقل ویتامینی نصیب بدن می‌کنند اما با این وجود این نوشیدنی‌ها نیز حاوی میزان زیادی قند هستند. تولید کننده های محصولات غذایی کاری به قصد و نیت شما ندارند. آن‌ها می‌خواهند که محصولاتشان بیشتر به فروش برود برای همین هم سعی می‌کنند آب میوه ها را شیرین‌تر از حد معمول تولید کنند. اگر قصد لاغری دارید از مصرف این قبیل آب میوه ها هم بپرهیزید.

لیستی از غذاهای ممنوعه برای خودت درست کن

این باور هم غلط است. محرومیت از مصرف مواد غذایی نتیجه ای جز سرخوردگی و ناامیدی نخواهد داشت. فرض کنید شما عاشق پفک، چیپس یا شیرینی هستید. تصورش را بکنید که به یکباره شما را از مصرف خوراکی‌های مورد علاقه‌تان منع کنند. مطمئناً چند روزی بیشتر دوام نخواهید آورد. کاری که باید انجام دهید این است که میزان مصرفتان را کاهش دهید و به حد و اندازه‌ی معقولی برسانید. به عنوان مثال اگر عاشق پفک هستید به جای این که چند تا چند تا پفک در دهانتان بگذارید و به اصطلاح لپ‌هایتان را پر از پفک کنید یک دانه از آن را در دهانتان بگذارید و کم کم آبش کنید. در این صورت لذت طولانی مدتی از مصرف آن به دست می‌آورید و در عین حال میزان پفکی که می‌خورید را کاهش می‌دهید.

زمانی که شکمتان خالی است مطلقاً به خرید نروید به خاطر این که هر چه خوراکی

و مواد غذایی پرکالری در مغازه هست را خواهید خرید. بهتر است خریدهایتان را بعد

از صبحانه یا ناهار انجام دهید

محصولات رژیمی هیچ تأثیری در لاغری ندارند

اشتباه است. با وجود این که محصولات رژیمی چند شبه شما را مانکن نمی‌کنند اما با این حال باعث می‌شوند که میزان کالری‌های دریافتیتان کمتر شود البته به شرط این که در مصرف آن‌ها نیز اندازه نگه دارید و به بهانه‌ی اینکه رژیمی‌اند در مصرف آن‌ها زیاده‌روی نکنید.

غذایت را با مصرف سبزیجات یا سوپ و آش شروع کن

کاملاً درست است. هر وعده‌ی غذایی باید حاوی پیش غذا، غذای اصلی و دسر باشد. در هر وعده‌ی غذایی‌تان میوه و سبزیجات کافی بگنجانید. سوپ یک پیش غذای فوق‌العاده است که جلوی پرخوری را می‌گیرد و در عین حال حاوی سبزیجات است و مغذی. برای دسر هم سعی کنید به جای دسرهای پرکالری از سالاد میوه استفاده کنید.

سر سفره نشستن را کش نده

غلط است. اتفاقاً باید زمان زیادی برای غذا خوردن اختصاص دهید. آرام غذا بخورید و لقمه‌هایتان را به دقت بجوید. در این صورت تمرکز بیشتری روی احساس گرسنگی و سیری خواهید داشت. از بشقاب‌های کوچک‌تر استفاده کنید. دوباره غذا نکشید و اگر سیر شدید خودتان را مجبور به تمیز کردن بشقابتان نکنید. اجازه دهید مانده‌ی غذایتان نصیب گربه ها و کبوترها شود.

میوه

روزانه یک واحد بیشتر میوه نخور چون میوه قند دارد

این یکی دیگر از آن توصیه‌هاست که کلاً نشنیده‌اش بگیرید. میوه های تازه و شیرین حاوی قند هستند اما در عین حال کلی ویتامین و فیبر به بدنتان می‌رسانند. بدن ما به این ویتامین‌ها نیاز دارد و محروم شدن از آن‌ها به سلامتی آسیب می‌رساند. میوه را به عنوان میان وعده و یا دسر میل کنید. هر روز حداقل دو تا 3 واحد میوه‌ی تازه بخورید.

لبنیات نخور چون چرب هستند

باز هم غلط است. محصولات لبنی حاوی کلسیم هستند که بدن ما در هر سن و سالی به آن نیاز دارد. بر عکس این توصیه‌ی نادرست باید روزانه سه محصول لبنی مصرف کنید. برای اینکه از چاقی پیشگیری کرده باشید از محصولات لبنی کم چرب استفاده کنید اما خودتان را از آن‌ها محروم نکنید.

یک جلسه ورزش در هفته تأثیری ندارد حتی اگر ورزش سختی باشد

این گفته درست است. برای این که متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنتان را راه بیندازید لازم است که هر روز تحرک بدنی لازم را داشته باشید. باید بدانید که روزانه نیم ساعت ورزش لازم است. پیاده روی کنید. 10 دقیقه صبح‌ها و 20 دقیقه شب‌ها.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

8 رژیم غلط لاغری

5 کاری که نباید بعد از پرخوری انجام دهید

5 تا از بدترین روش‌های لاغری

4 باور رایج که رژیم غذایی شما را خراب می‌کند

اشتباهات رژیمی که باعث چاقی می‌شوند

5 عامل باورنکردنی که چاق‌تان می‌کند

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.