تبیان، دستیار زندگی
یکی از مهم ترین عواملی که ساخت ربات های بسیار کوچک که قابلیت نفوذ به اعضا و اندام های مختلف بدن را داشته باشند به تاخیر انداخته بود عدم موفقیت دانشمندان و محققان در ساخت موتورهای کوچک مینیاتوری بوده است و به همین علت تا به امروز استفاده از ربات ها در ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ربات های مینیاتوری

ربات های مینیاتوری

یکی از مهم ترین عواملی که ساخت ربات های بسیار کوچک که قابلیت نفوذ به اعضا و اندام های مختلف بدن را داشته باشند به تاخیر انداخته بود عدم موفقیت دانشمندان و محققان در ساخت موتورهای کوچک مینیاتوری بوده است و به همین علت تا به امروز استفاده از ربات ها در زمینه پزشکی تنها محدود به ربات های غول پیکر می شد، اما با موفقیت دانشمندان در طراحی و ساخت موتورهایی به ابعاد بسیار کوچک که ضخامت آن ها 2 برابر ضخامت یک تار موی انسان است، می توان پیش بینی کرد که در آینده ای نه چندان دور این ربات های مینیاتوری بتوانند نقش مهمی را در بدن انسان ها بر عهده گیرند.

ربات های مینیاتوری این ربات ها این قابلیت را دارند که به آسانی وارد بدن شده، کار مورد نظر پزشک جراح را انجام داده و در نهایت از بدن خارج شوند. با این تفاوت که برای ورود این ربات ها به بدن اصلا نیازی به استفاده از تیغ جراحی و ایجاد برش روی بدن فرد بیمار نخواهد بود. نسل جدید ربات های پزشکی که ربات های بسیار کوچک هستند برای نمونه برداری، رساندن دارو یا استقرار یک سیستم درمانی از طریق گوش، چشم یا حتی ریه و یا رگ های خونی وارد بدن خواهند شد.
ربات های مینیاتوری

با وجود پیشرفت هایی که محققان در زمینه مینیاتوری کردن فناوری های نوین به آن دست یافته بودند پیش بینی می شد که در انتظار ساخت ربات های مینیاتوری نیز باشیم، اما به دلیل این که تاکنون موتوری به این کوچکی برای تامین نیروی حرکتی این ربات ها طراحی نشده بود دستیابی به این رویا بعید و دور از ذهن به نظر می رسید که خوشبختانه در سال های اخیر با استفاده از روش جدید قرن بیست و یکمی برای تامین انرژی، بسیاری از این موانع از میان برداشته شده اند. نانو ربات های جراح که نسل اول ربات هایی با اندازه های بسیار کوچک هستند از طریق سیستم عروقی وارد بدن شده و به صورت برنامه ریزی شده یا در وضعیتی که از خارج بدن تحت کنترل جراح است در محل مورد نظر در نقش یک جراح کوچک مسوولیت انجام عمل جراحی را عهده دار می شود.

ربات های مینیاتوری

این ربات ها علاوه بر این که بیماری را در مراحل اولیه تشخیص می دهند از همه گیر شدن بیماری جلوگیری کرده و به این ترتیب توان سیستم دفاعی بدن را در مقابل بیماری به میزان قابل توجهی افزایش می دهند بدون تردید با ورود این ربات ها به عرصه پزشکی در آینده ای نه چندان دور شاهد تحولات عظیمی در عرصه پزشکی و درمان بیماری ها خواهیم بود و براساس پیشرفت هایی که در این زمینه محققان به آن دست یافته اند پیش بینی می شود که نسل اول سامانه جراحی نانورباتیک تا سال 2015 در بیمارستان های بزرگ سراسر دنیا مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر گروه های بسیاری در سطح دنیا در تلاش هستند تا به دستاوردهای جدیدی در زمینه طراحی و ساخت نانوربات ها دست یابند که این تحقیقات هنوز در مراحل ابتدایی است.

ربات های مینیاتوریبی شک کوچک شدن ربات های جراح در این ابعاد با موانع و محدودیت های بسیاری مواجه خواهد بود و به این ترتیب مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا بتوان از چنین ابزارهایی در درمان بیماری ها استفاده کرد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی تبیان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی