تبیان، دستیار زندگی
امروزه عرصه اینترنت رقابت بسیاری را بین برندهای خود شاهد است، مروری به رقابت و تعامل میان فیس بوک و برخی گروه ها می کنیم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک و رقبایش!

نگاهی به فعالیت های فیس بوک درفضای همکاری ورقابتی با سایرشرکت ها


 امروزه عرصه اینترنت رقابت بسیاری را بین برندهای خود شاهد است، مروری به رقابت و تعامل میان فیس بوک و برخی گروه ها می کنیم

گوگل و فیس بوک

شبکه اجتماعی فیس بوک که در4 فوریه 2004 به وجود آمد، ازشبکه های اجتماعی مجازی است که به واسطه آن می توان با دوستانی که دارای حساب کاربری درفیس بوک هستند عکس، فیلم یا پیغام به اشتراک گذاشت. این شبکه که هم اکنون به طوررایگان دراختیارمردم جهان قراردارد 85 درصد ازدرآمد خود را ازطریق تبلیغات و 15 درصد دیگررا ازطریق بازی های آنلاین کسب کرده است. فیس بوک هم اکنون بیش از800 میلیون کاربردارد وآماربازدید روزانه ازاین سایت اجتماعی به 526 میلیون کاربردرروزمی رسد. این سایت هم اکنون ازنظرتعداد کاربرعضو ونیزازنظرکارشناسان درمقایسه با سایت های اجتماعی دیگر سایت شماره یک جهان محسوب می شود. این شبکه اجتماعی با بسیاری ازرسانه ها وسایت های اجتماعی دیگردرجهان درارتباط است وهمکاری می کند. ازجمله این همکاری ها می توان به همکاری این شبکه با شرکت یاهواشاره کرد. شرکت یاهو به دنبال آغاز همکاری های خود با شرکت فیس بوک قابلیت های جدیدی عرضه کرده است که به عنوان مکمل سرویس های آن درشبکه اجتماعی فیس بوک محسوب می شود. براساس گزارش روزنامه "وال استریت ژورنال" کاربران دو پایگاه اینترنتی یاهووفیس بوک به زودی می توانند بخش به روزرسانی دوستان درفیس بوک را دربخش پست الکترونیکی سایت یاهو یا درyahoo.com مشاهده کنند. همچنین به واسطه تغییرات قابل ملاحظه درابزارهای موجود، کاربران سایت های یاهو به زودی قادرخواهند شد با سادگی بیشتربه ابزارهای فیس بوک دسترسی داشته باشند.

ازدیگرهمکاری های فیس بوک می توان به توافق نامه ای اشاره کرد که بین این شبکه اجتماعی وشرکت NBC صورت گرفت که طی آن قرارشد بازی های المپیک 2012 درشبکه اجتماعی فیس بوک پوشش داده شود

ازدیگرهمکاری های فیس بوک می توان به توافق نامه ای اشاره کرد که بین این شبکه اجتماعی وشرکت NBC صورت گرفت که طی آن قرارشد بازی های المپیک 2012 درشبکه اجتماعی فیس بوک پوشش داده شود. به اعتقاد هردوشرکت این قرارداد منافعی متقابل برای NBC وفیس بوک درپی خواهد داشت. براساس مفاد این قرارداد، بینندگان ضمن تماشای بازی های المپیک برروی تلویزیون شاهد تبلیغاتی خواهند بود که آنها را به بحث درباره بازی ها برروی اینترنت تشویق می کنند، ضمن اینکه کاربران اینترنتی وفیس بوک نیزمتقابلا تبلیغاتی جهت بازگشت به NBC  دریافت خواهند کرد. همچنین قرارشد که فیس بوک طی افزودن ارسال پیام منحصربه فرد درشبکه، ازمخاطبان خود نظرخواهی کرده وNBC به صورت غیرمستقیم ازاین نظرخواهی جهت ارتقای کیفیت خدمات خود استفاده کند. به گفته یکی ازکارشناسان این تاکتیک بخشی ازتلاش های مستمرNBC برای جذب مجدد مخاطبانی به شمارمی رود که روزبه روز بیشترمتقاعد می شوند که کانال های رسانه ای جدید جاذبه بیشتری دارند.

فیس بوک و سی ان ان

اما اکنون فیس بوک توافقنامه جدیدی را درپیش دارد وطی این توافقنامه که با شبکه خبری "سی ان ان" به امضاء خواهد رسید، قراراست این شبکه اجتماعی با همکاری سی ان ان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درسال جاری میلادی را پوشش دهد. این شبکه اجتماعی عنوان کرد که طبق توافق به عمل آمده به عنوان "صفحه دوم" برنامه های پوشش انتخاباتی شبکه خبری سی ان ان عمل خواهد کرد وبه 160 میلیون کاربرآمریکایی خود کمک خواهد کرد تا درجریان این انتخابات قراربگیرند. دراین راستا فیس بوک اپلیکیشنی با نام" من رای می دهم" به زبان های انگلیسی واسپانیایی راه اندازی کرده است که به کاربران این امکان را می دهد تا نقطه نظرات خود درخصوص انتخابات وکاندیداها را منتشرکرده وبگویند که آیا درانتخابات شرکت می کنند یا خیر. سی ان ان ازاین نظرات برای ارایه تحلیل هایی درخصوص انتخابات پیش رو کمک خواهد گرفت.

ازدیگرهمکاری ها وتوافقنامه های فیس بوک با سایرشرکت ها ورسانه ها می توان به توافقنامه ای اشاره کرد که طی آن دو شرکت "مک آفی" و"اینتل" با همکاری هم درحال طراحی یک برنامه کاربردی امنیتی برای شبکه اجتماعی فیس بوک هستند که کاربران به کمک آن می توانند ازعکس های خود بهترمحافظت کنند. کاراین برنامه کاربردی این است که عکس های کاربران فیس بوک را تیره وتارنشان می دهد وفقط آن دسته ازدوستان کاربرکه اجازه دیدن عکس ها را دارند می توانند آنها را به صورت واضح وشفاف ببینند. ازدیگرقابلیت های محصول مشترک اینتل ومک آفی هم این است که اجازه کپی کردن، چاپ کردن وبه اشتراک گذاشتن عکس موردنظررا به دیگرکاربران، حتی دوستان وی نمی دهد. کاربرانی هم که اجازه دیدن عکس ها را دارند باید برنامه کاربردی مک کافی را دانلود ونصب نمایند تا بتوانند عکس ها را به صورت شفاف ببینند. برنامه کاربردی جدید مک کافی درواقع نقش یک لایه امنیتی را برای حریم خصوصی کاربران فیس بوک ایفا می کند.

گوگل وفیس بوک برسرافزایش کاربران دررقابت هستند وافزایس کاربران به معنای تبلیغات بیش تراست

اما فیس بوک درفضای رقابتی با سایررسانه ها چه می کند؟ ازجمله رقبای بزرگ فیس بوک درمیان شبکه های اجتماعی می توان به گوگل پلاس اشاره کرد. گوگل وفیس بوک برسرافزایش کاربران در رقابت هستند و افزایش کاربران به معنای تبلیغات بیش تراست. درسال 2010 بیش از44 درصد ازکل اطلاعات به اشتراک گذاشته شده دراینترنت مربوط به فیس بوک بود، اما همه سرویس های کمپانی گوگل درمجموع 7.2 درصد ازاین حجم را به خود اختصاص دادند وهمین موضوع نگرانی عمیق گوگل را برانگیخت وشاید این یکی ازعواملی بود که باعث شد گوگل درآوریل 2011 اریک اشمیت، مدیرعامل بلندپروازوموفق خود را پس ازیک دهه مدیریت پیوسته وموفق ازکاربرکنارکرده ولری پیج را جایگزین او کند چراکه تحلیل گران دراین باره اظهارداشته اند که رشد موفقیت آمیزفیس بوک مدیران گوگل را نگران کرده وآنان را واداشته تا درصدد جبران ضعف ها بربیایند. فیس بوک برای ارتقای کیفیت خدماتش ودرنتیجه موفق عمل کردن دربازاررقابتیش درمقایسه با سایرشرکت ها ورسانه ها ازهیچ حرکتی فروگذارنیست. ازجمله این فعالیت ها می توان به کاربرروی موتورجستجوی فیس بوک اشاره کرد. درواقع این شبکه اجتماعی درصدد است تا موتورجستجوی خود را دگرگون کند وهدف ازاین پروژه کمک به جستجوی بهتردرمیان حجم انبوه مطالب به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران درفیس بوک است.

لایک-فیس بوک

مواردی چون به روزرسانی وضعیت کاربر، مقالات، ویدئوها وسایراطلاعات موجود درگستره وب که افراد با استفاده ازدکمه like فیس بوک آنها را علامت زده اند. ضمن اینکه باید گفت درحال حاضرفیس بوک هیچ جایگاهی درحوزه جستجوندارد وطبق آمارموجود comscore، سایت های AOL، Amazon و Ask درخواست های جستجوی بیشتری را نسبت به فیس بوک دریافت می کنند، اما با فعالیت های اخیرفیس بوک دراین حوزه می توان به ارتقای جستجوی فیس بوک امیدواربود.

دراقدامی دیگرشبکه اجتماعی فیس بوک نرم افزارمسنجرویژه خود را برای دستگاههایی که با سیستم ویندوزکارمی کنند به طوررسمی راه اندازی کرد. این اقدام فیس بوک درواقع درراستای رقابت با نرم افزارهای دیگری چون "یاهومسنجر"، "اسکایپ" و"ویندوزلایو" است که درواقع خدمات صوتی وتصویری را دراختیارکاربران خود قرارمی دهد. با افزودن این نرم افزارجدید کاربران می توانند با دوستان وخویشاوندان خود ارتباط صوتی وتصویری رایگان برقرارکنند. کاربران همچنین می توانند ازطریق این نرم افزاراطلاعات لازم درباره کاربران دیگررا مستقیما به دست آورند.

اما همانطورکه گفته شد ازجمله رقبای اصلی فیس بوک، گوگل است که درجلب کاربران بیشترودردست گرفتن بازارازهیچ حرکتی فروگذارنیست. ازجمله این فضای رقابتی می توان به رقابت فیس بوک وگوگل برسرتصاحب توییتراشاره کرد. توییترکه درسال 2006 ایجاد شده است با رشد چشمگیری که تاکنون داشته بیش از170 میلیون کاربررا به خود اختصاص داده است وبه یکی ازمحبوبترین سایت ها وسرویس ها نزد کاربران تبدیل شده است. مبلغ تعیین شده برای خرید این شبکه اجتماعی بین 8 تا 10 میلیارد دلاربرآورد شده است و باید منتظرماند ودید که آیا این دو شرکت بزرگ حاضرند چنین بهایی را برای خرید این شبکه اجتماعی بپردازند؟

اینکه فیس بوک با وجود توسعه روبه رشد سایرشبکه های اجتماعی وشرکت ها چگونه همچنان می تواند یکه تازمیدان باشد، سوالی است که شاید برای خود کارشناسان این حوزه هم بدون پاسخ باشد. به هرشکل باید منتظرماند ودید که آیا این غول اینترنتی درسال های آتی هم همچنان رتبه اول درجلب کاربران را به خود اختصاص خواهد داد یا خیر؟

رویا پوریائی

بخش ارتباطات تبیان