تبیان، دستیار زندگی
آیا فیس بوک جاسوسی می کند؟ این فرضیه شایعه است یا واقعیت دارد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیس بوک؛شبکه اجتماعی یا شبکه جاسوسی؟!


 آیا فیس بوک جاسوسی می کند؟ این فرضیه شایعه است یا واقعیت دارد؟

فیس بوک

یکی از شبکه های اجتماعی پربازدید درسطح جهان که شاید بتوان آن را دررده چهارمین سایت پربازدید دنیا قرارداد، سایت "فیس بوک" است. این سایت با برخورداری از800 میلیون کاربردرسراسرجهان ازجمله فراگیرترین شبکه های اجتماعی دنیا محسوب می شود. به طوری که این شبکه هم اکنون به 40 زبان مختلف قابل دسترسی بوده ونکته جالبتراینکه بیش از70 درصد کاربران این شبکه آمریکایی درخارج ازایالات متحده زندگی می کنند.

بحث حریم خصوصی دراین سایت همواره موضوعی جنجالی وچالش برانگیزبوده وتاکنون سروصداهای زیادی را موجب شده است. این سایت درابتدا توسط " مارک زوکربیرگ "، دانشجوی رشته موسیقی به منظورتبادل اطلاعات موسیقی میان دانشجویان این رشته طراحی شد ولی رفته رفته به یک پایگاه دوست یابی ومحلی برای تبادل اطلاعات میان افراد مختلف تبدیل شد. درسال 2006 میلادی مارک دانشجوی 22 ساله رشته موسیقی، بزرگترین معامله تاریخ زندگی خود را کرد واین سایت را به قیمت 20 میلیون دلاربه دستگاه های اطلاعاتی فروخت. درپایان سال 2008 میلادی سایت آلمانی "سیگل" کشف کرد که اطلاعاتی را که مشترکان فیس بوک با یکدیگرردوبدل می کنند، به هیچ وجه ازدید اطلاعات آمریکا ورژیم صهیونیستی پنهان نیست. درواقع کاربرانی که ازاین سایت استفاده می کنند وبه ظاهربا آزادی تمام به بیان عقاید خود- حتی عقاید سیاسی- می پردازند، درحقیقت ازسایتی استفاده می کنند که دراختیارخطرناکترین سازمان های اطلاعاتی وجاسوسی جهان یعنی "سی آی ای" وموساد است.

متاسفانه اکثرکاربران این شبکه اجتماعی به این نکته توجه نمی کنند که آنها درحین ثبت نام دراین شبکه درواقع پذیرفته اند که فیس بوک مالک تمام اطلاعات شخصی اشان ازجمله؛ عکس، فیلم، عقاید سیاسی، عقاید مذهبی و... است

اما آیا واقعا چنین موضوعی حقیقت دارد؟ تا چه اندازه می توان برصحت این مطلب تکیه کرد؟

"دان تینان" ازموسسه آی تی ورلد دراین راستا عنوان می کند: " نمی توان با قاطعیت گفت که این اتهام درست است چراکه نمی توان به اطلاعات درج شده درصفحات شخصی افراد اعتماد کرد. این اطلاعات کامل نیستند وحتی ممکن است عوامل اطلاعاتی را سردرگم کنند."

اما درهمین رابطه "رونن برگمن" کارشناس اسرائیلی اموراطلاعات ونویسنده کتاب "جنگ مخفی اسرائیل درایران" به پایگاه خبری بی بی سی می گوید:" زیرنظرداشتن شبکه های اجتماعی دراینترنت حداقل چیزی است که باید ازسرویس اطلاعاتی هرکشورانتظارداشت." وی تاکید می کند:" اسرائیل ازاطلاعات شخصی که به میزان زیادی دراینترنت یافت می شود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند، استفاده می کند.

به عنوان نمونه می توان به افشای عکس هایی ازمدیرخود این شبکه اشاره کرد که درواقع خود وی نیزازاشکالات امنیتی سایت خود درامان نماند

" همچنین "جولیان آسانژ"، موسس وب سایت ویکی لیکس که به افشای اسناد ومدارک محرمانه می پردازد واخیرا به دلیل افشای اسناد محرمانه وزارت خارجه آمریکا، افشای اسناد طبقه بندی شده درمورد جنگ افغانستان وهمین طورجنگ عراق پرداخته است، درمورد فیس بوک چنین می گوید: " فیس بوک تنفرآمیزترین ابزارجاسوسی است که تاکنون ایجاد شده است. هرکس که نام ومشخصات دوستان خود را به این شبکه اجتماعی اضافه می کند، باید بداند که به شکل رایگان درخدمت دستگاههای اطلاعاتی آمریکاست واین گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می کند."

فیس بوک

متاسفانه اکثرکاربران این شبکه اجتماعی به این نکته توجه نمی کنند که آنها درحین ثبت نام دراین شبکه درواقع پذیرفته اند که فیس بوک مالک تمام اطلاعات شخصی اشان ازجمله؛ عکس، فیلم، عقاید سیاسی، عقاید مذهبی و... است ومی تواند به هرشکلی که صلاح می بیند ازآنها استفاده کند. برای مثال فیس بوک می تواند اطلاعات شما را به سازمان های مختلف بفروشد ویا عکس های شمارا منتشرکرده ویا ازایده های تجاریتان استفاده کند واین کارازنظرقانونی هیچ منعی ندارد.

به عنوان نمونه می توان به افشای عکس هایی ازمدیرخود این شبکه اشاره کرد که درواقع خود وی نیزازاشکالات امنیتی سایت خود درامان نماند. بدین صورت که یکی ازابزارهایی که برای گزارش دادن محتوای نامناسب دراین سایت طراحی شده بود، چندی پیش توسط هکرها دستکاری ودرعمل به برنامه ای برای نمایش محتوای خصوصی کاربران برای عموم تبدیل شد که یکی ازنتایج اولیه آن افشای سیزده عکس خصوصی زاکربرگ (مدیرفیس بوک) وبه اشتراک گذاری آنها درسایت های مختلف شد.

سخن آخراینکه شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک به بخش جدایی ناپذیری ازفرهنگ زندگی آنلاین تبدیل شده اند ودرکناراین مساله هرجا که تعداد کاربران زیاد می شود، توجه هکرها وافراد سودجو را به خود جلب می کند. به همین دلیل این شبکه ها درحال تبدیل شدن به حفره های مهم امنیتی هستند که هرروزه کاربران بسیاری را درکام خود فرومی برند.

رویا پوریائی

بخش ارتباطات تبیان