تبیان، دستیار زندگی
همه ما بعضی مواقع در زندگی از کسی که به ما بسیار نزدیک است، دلخور شده و یا صدمه دیده ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درمان ارتباط آسیب دیده


همه ما بعضی مواقع در زندگی از کسی که به ما بسیار نزدیک است، دلخور شده و یا صدمه دیده ایم. بنابراین می دانیم احساس دلسرد شدن از رفتار آن شخص چگونه است و چقدر سخت می توانیم با چنین مواردی برخورد کنیم.

گذشت کردن

بخشش یک ارزش و فعل پسندیده ای است که معمولاً در انسان های بزرگ بیشتر دیده می شود. انسان هایی را که خود را باور کرده اند و به ارزش خود پی برده اند. بخشش یک عمل خلاقانه است و به این معنی نیست که اجازه دهیم هر کسی هر کاری که دلش خواست انجام دهد. در ضمن بسیاری از مردم می پندارند بخشیدن و گذشت کردن معادل ضعف و شکست است. یعنی اگر کسی را که باعث رنجش ما شده است ببخشیم، به معنای آن است که او احساس برنده شدن می کند. در حالی که گذشت کردن نیار به شجاعت و توان بیشتری نسبت به نگه داشتن خشم و غضب دارد. بخشش فرایندی است که فرد را از همه احساسات منفی در مورد شخصی که کار ناپسندی در حق او انجام داده است می رهاند.

تحقیقات نشان داده اند که بخشیدن کسی هم از نظر روانی و هم جسمی برای ما مفید است. بخشش به التیام یافتن ارتباطات آسیب دیده افراد کمک می کند. بخشیدن نشانه عزت نفس زیاد است. او در تحقیقات خود به این نتیجه رسید، افرادی که بیشتر گذشت کرده و آزردگی خود را زودتر فراموش می کنند، کمتر دچار مشکلاتی در مورد سلامت خود شده و به ندرت دچار فشار روانی می شوند و بر عکس آنهایی که نمی توانند ببخشند و همه چیز را آسان نمی گیرند بیشتر در معرض بیماری هایی نظیر سرطان یا مشکلات قلبی- عروقی قرار می گیرند.

بخشیدن رها شدن از احساسات شدیدی است که به حوادث گذشته چسبیده است. وقوع حادثه همچنان در ذهن باقی می ماند، اما دیگر احساس خشم، هراس، تلخی و مرارت یا کاستی نمی کنیم. بخشیدن فارغ شدن از احساس رنجش و دلخوری و گذشت کردن از یک گناه است. از نظر هارگر یو بخشیدن عبارت است از فرصت دادن برای جبران و بازسازی مجدد اعتماد از دست رفته.

وقتی کسی گذشت می کند این کار برانگیختگی سیستم عصبی را کم می کند. در ضمن بخشیدن باعث زیاد شدن احساسات مثبت نظیر حق شناسی و همدردی می شود.انرایت معتقد است که مهم ترین فواید روانی حاصل از بخشش، کاهش عصبانیت و تنفر، افزایش عشق و کنترل عصبانیت و ظرفیت پذیری برای اعتماد به نفس زیاد در روابط، پیشرفت در کارایی و حل پیامدهای جسمانی و بیماری هایی که بوسیله تنفر بوجود می آید است.

مراحل بخشش

انرایت و همکارانش(1998) معتقدند که قربانی ها برای بخشیدن شخص آزار دهنده چهار مرحله را طی می کنند.

مرحله کشف: قربانی از درد عاطفی که در نتیجه رنجش ایجاد می شود آگاه شده و در خود نیاز به تلافی و غیر عادلانه بودن رنجش را احساس می کند.

مرحله تصمیم گیری: شخص ایده بخشش را قبول می کند و نهایتاً متعهد به بخشش شخصی می شود که باعث چنین دردی شده است.

در ضمن به خاطر داشته باشید که شما به خاطر آرامش خودتان فرد یا افرادی را می بخشید نه به خاطر دیگران. چون ادامه دادن به زندگی با رنجش عصبانیت و تحریکات مسموم کننده مشکل است

مرحله عملی: قبول و تحمل درد که عامل اصلی در بخشش است و قربانی نمی خواهد درد حاصل از آسیب را به آزاردهنده و دیگران وارد کند و در واقع به انجام یک عمل اخلاقی دست می زند.

مرحله نتیجه: فرد از منافع شخصی حاصل از بخشش آگاه می شود.

بنابراین می توان گفت بخشیدن مشکل است ولی ناممکن نیست. در ضمن به خاطر داشته باشید که شما به خاطر آرامش خودتان فرد یا افرادی را می بخشید نه به خاطر دیگران. چون ادامه دادن به زندگی با رنجش عصبانیت و تحریکات مسموم کننده مشکل است.

فرآوری:آسیه ملک دار

بخش خانواده ایرانی تبیان


منابع:

1-موفقیت –شماره 219- پرنده افشاری

2- بررسی رابطه بین بخشش و سات روان در دانشجوان دانشگاه پیام نور ورامین-الهه محمدی

سوال:

کدام گزینه در خصوص فرایند بخشش صحیح نمی باشد؟

1- وقتی کسی گذشت می کند این کار برانگیختگی سیستم عصبی را زیاد می کند.

2-. بخشیدن نشانه عزت نفس زیاد است.

3-. بخشش یک عمل خلاقانه است.

4- بخشیدن رها شدن از احساسات شدیدی است که به حوادث گذشته چسبیده است.

مطالب مرتبط:

گمرک اندیشه تان را مراقبت کنید

تصاویر زیبایی از پشتکار

آرام بخش ترین حس دنیا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.