تبیان، دستیار زندگی
عالم دینی خود را در برابر مردم و مشکلات آنان مسئول می داند. او نمی تواند نسبت به مردم بی توجه باشد.وی مردم را هم چون اعضای خانواده خود دوست می دارد و همانگونه که برای خانواده و فرزندانش دل می سوزاند برای مردم هم جون پدری دلسوز و غم خوار و یاور می باشد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : حسن رضائی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علت پذیرش مرجعیت

آیت الله فاضل

عالم دینی خود را در برابر مردم و مشکلات آنان مسئول می داند. او نمی تواند نسبت به مردم بی توجه باشد.وی مردم را هم چون اعضای خانواده خود دوست می دارد و همانگونه که برای خانواده و فرزندانش دل می سوزاند برای مردم هم جون پدری دلسوز و غم خوار و یاور می باشد.

دید مردم به طلاب و روحانیت و حوزه با دیدشان به دانشگاه و دانشگاهیان بسیار متفاوت است.مردم دیدشان به بسیاری از رشته های دانشگاهی چون دید یک خریدار به فروشنده می باشد.

این نوع دیدگاه مردم به سبب نوع رفتار و عملکرد بخش قابل توجهی از خروجی رشته های دانشگاهی می باشد.

اما جایگاه حوزه های علمیه و علما و بزرگان دیندر نظر آنان مانند جایگاه فرزند و پدر است.

پدری که بدون کوچکترین چشم داشتی همه کاری برای فرزند خویش انجام می دهد و حتی حاضر است جان خود را از برای فرندش به خطر اندازد.

درب خانه روحانیون و علما از قدیم الایام همیشه به روی مردم باز بوده است و آنان با رویی گشوده گره از کار بسته مردم باز می نمایند و گرد غم را از چهره مردم می زدایند.

بی دلیل نیست که این گونه مردم به مراجع و علمای حوزه محبت می ورزند و به آنان اعتماد دارند .شما تشییع پیکر یک مرجع تقلید را با تشییع پیکر یکی از بزرگان اقشار و اصناف و حتی رشته های علمی دیگر مقایسه نمایید این که در تشییع پیکر مرجعی چون حضرت آیت الله العظمی بهجت میلیون ها نفر حضور بهم می رسانند نشان دهنده محبت و اعتماد مردم به مراجع و علما می باشد.

طلاب باید در همه کارها سعی کنند به علمای بزرگوار حوزه اقتدا نمایند و پا در جای پای این عزیزان خدا و رسول خدا بگذارند و در خدمت به مردم و یاری رساندن به خلق خدا نیز باید رهرو علمای وارسته و خداجوی باشند و هم چون این ستارگان عالم تشیع عمل نمایند تا محبت و اعتماد مردم را به اسلام و حوزه روز به روز افزون سازند.

در آیین الهی و پیشتاز اسلام بسیار بر خدمت به مردم سفارش شده است و سخنان حکیمانه بسیاری در این باب وجود دارد.

پیامبر اسلام ، پیامبری که در خدمت به مردم و مسلمانان بسیار اهتمام می ورزید و مسلمانان را همانند فرزندان و و خانواده خویش دوست می داشت درباره خدمت به مردم می فرماید: اصلح الناس اصلحهم للناس .بهترین مردم کسی است که برای مردم سودمندتر است.(1)

هم چنین آن پیام آور رحمت و مهر و محبت و دوستی در این راستا فرمود: ان الله عند اقوام یقرها عندهم ما داموا فی حوائج الناس ما لم یملو فاذا نقلها الله الی غیرهم .خداوند پیش بعضی از مردم نعمت هایی دارد که تا وقتی از انجام حوائج مردم باز نمی مانند نعمت خود را پیش آن ها نگاه می دارد و همین که از این کار بازماندند نعمت را به اشخاص دیگری منتقل می سازد.(2)

از دیر باز حوزه های علمیه در بازارها بنا شده اند و این قرار گرفتن مدارس علمیه در بازار و در میان شلوغ ترین و پر رفت و آمد ترین مکان شهر به این دلیل است که روحانی و طلبه باید در میان مردم باشد چرا که او باید اعتماد مردم را به خود و اسلام جلب نمابید تا از این ره گذر بتواند پیام اسلام را به مردم ابلاغ نماید.

اگر حوزه علمیه از مردم جدا شود بدون شک کارایی خود را از دست خواهد داد و نمی تواند به رسالتش عمل نماید.

طلبه و روحانی باید دل مردم را به سوی اسلام مایل نماید و از آن جا که روحانی و طلبه چه بخواهد و چه نخواهد نماینده و نماد اسلام به حساب می آید هرگاه بتواند مردم را به سوی خود جذب نماید بدون تردید مردم را به سوی اسلام فرا است.

بهترین و موثرترین راه برای جذب مردم به سمت اسلام ، گره گشایی از کار بسته مردم و رفع مشکلات آنان می باشد.

پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ارزش والای خدمت به مردم می فرماید:

الناس کلهم عیال الله فاحبهم الیه انفعهم لعیاله.مردم همگی کسان خدایند و محبوب تر از همه پیش خدا  کسی است که برای کسان او سودمند تر باشد.(3)

یکی از مراجع گذشته که عمر شریف خود را وقف خدمت به اسلام و مسلمین نمود حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی است .فرزند ایشان حضرت حجت الاسلام حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی دز این باره می گوید:

یادم می آید چند سال قبل، موضوعی پیش آمد که ایشان در آن مورد ، حضوری فعال داشتند.یکی از بزرگان حوزه گفت : به ایشان بگویید این حرکت ها با مرجعیت تناسبی ندارد و مانع رشد مرجعیت ایشان می باشد لذا شایسته است در این مورد دخالت نکنند.

وقتی پیغام را به ایشان رساندم ، خیلی ناراحت شدند و فرمودند : من اصلا مرجعیت را برای خدمت پذیرفتم ...مرجعیتی که به درد دین و مردم نخورد می خواهم چه کار؟(4)

هم چنین دکتر قالیباف در این باره می گوید:

یاد حرف آیت الله می افتم .آن وقت که رفته بودم خدمتشان .آن موقع در ناجا بودم.گفتند:«من 50سال است دارم اسلام می خوانم.بگذار خلاصه اش را برایت بگویم .واجباتت را انجام بده .به جای مستحبات تا می توانی به کار مردم برس.کار مردم را راه بیانداز.»بعد هم گفتند:«اگر قیامت کسی از تو سوال کرد ، بگو فاضل گفته بود.»(5)


پی نوشت:

1-نهج الفصاحه/ص 561/ح2973

2-نهج الفصاحه/ص561/ح2977

3-نهج الفصاحه/ص562/ح2985

4-کتاب عالمان شهر اخلاق/ص52

5-کتاب عالمان شهر اخلاق/ص51

منابع:

1-کتاب عالمان شهر اخلاق /سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران/86

2--نهج الفصاحه/انتشارات نوید اسلام/1385

تهیه و تولید : مهدی صدری ، گروه جوزه علمیه تبیان