تبیان، دستیار زندگی
پیروزی با یک گل آن هم برابر تیم دوم آسیا اتفاق شیرینی برای فوتبال ایران بود. هرچند پیش از دیدار سه‌شنبه شب نمی‌شد با اطمینان از پیروزی برابر کره جنوبی حرف زد اما فضایی که در جامعه ایجاد شد و غیرت تیم 10 نفره ایران سرانجام فوتبال ایران را به بردی ارزشمند ر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله نکونام به انصاری فرد


پیروزی با یک گل آن هم برابر تیم دوم آسیا اتفاق شیرینی برای فوتبال ایران بود. هرچند پیش از دیدار سه‌شنبه شب نمی‌شد با اطمینان از پیروزی برابر کره جنوبی حرف زد اما فضایی که در جامعه ایجاد شد و غیرت تیم 10 نفره ایران سرانجام فوتبال ایران را به بردی ارزشمند رساند. بردی که با تک گل کاپیتان جواد نکونام به ثمر رسید. خودش می‌گوید این گل ارزشمند‌ترین گل زندگی ورزشی‌اش است و بعدها فوتبال ایران اهمیت این پیروزی را بیشتر درک خواهد کرد.


به گزارش جهان، جواد نکونام در گفت‌وگو با ایسنا از پیروزی برابر کره جنوبی گفت. او همچنین با انتقاد از برخی افراد گفت که نباید کام مردم را پس از این پیروزی شیرین، تلخ کرد.

نکونام-اوساسونا

* برد برابر کره از ابعاد مختلف برای فوتبال ایران بااهمیت بود اما شاید مهم‌ترین نکته، احیای فوتبال ملی پس از این پیروزی باشد.

به نظر من اهمیت این برد در آینده بیشتر برای فوتبال ایران ملموس خواهد بود. کل فوتبال ایران از مردم و رسانه‌ها بگیرید تا تیم‌های باشگاهی و بازیکنان ملی و تیم ملی به این برد نیاز داشتند. همه می‌دانیم که صعود به جام جهانی چه درهای جدیدی را به روی فوتبال ایران باز می‌کند. به اعتقاد من اگر توانستیم کره جنوبی را شکست دهیم تنها به خاطر انسجام و اتحاد ملی‌مان بود. گرچه یک سری از عزیزان ناراحت شدند اما ناراحتی‌ آن‌ها برای هیچ یک از مردم و ما اهمیتی ندارد و ترجیح می‌دهیم که در کنار هم از این برد خوشحال باشیم.

* منظورتان از این یک سری عزیزان چه کسانی است؟

متاسفم که محمدحسن انصاری فرد به خودش اجازه می‌دهد و حرف‌هایی را درباره سرمربی تیم ملی، من و علی کریمی می‌زند. می‌خواهم از انصاری فرد بپرسم که شما کجای این فوتبال هستی که به خودت اجازه می‌دهی اینچنین صحبت کنی؟ آقای انصاری فرد آیا شما یک صدم کی‌روش سابقه مربی‌گری داری که می‌گویی باید کی‌روش برکنار شود؟ کی‌روش برکنار شود که شما به تیم ملی بیایی و اینجا هم 100 میلیارد بدهی به جا بگذاری؟! اگر شما این کاره هستی، بهتر است بدهی‌های راه آهن را پرداخت کنی؛ بدهی‌هایی که از زمان مدیریت شما در این باشگاه به ارث مانده. تازه این بحث‌هایی است که می‌توان درباره شما رسانه‌ای کرد و چیزهای دیگری هست که نمی‌توان گفت. من کسی نیستم که بخواهم به کسی بی‌احترامی کنم اما وقتی می‌بینم فردی پایش را از گلیمش بیشتر دراز کرده مجبور می‌شوم این حرف‌ها را به خاطر قداست تیم ملی بزنم و اگر قرار باشد ادامه بدهد حرفهای دیگری را هم خواهم زد. متاسفم این آقا که یک دهم من و کریمی برای این فوتبال کار نکرده، به خودش اجازه می‌دهد تا این حرف‌ها را بزند. آن هم در شرایطی که تمامی مردم و رسانه‌ها از تیم ملی حمایت می‌کنند. فکر می‌کنم تنها چند نفر انگشت‌شمار هستند که از برد ما برابر کره خوشحال نشدند. من در فوتبال زیر نظر مربیانی کار کرده‌ام که فقط به من یاد داده‌اند باید احترام گذاشت و تا آخرین لحظه حضورم در فوتبال به همه احترام می‌گذارم. حتی وقتی در برهه‌ای علیه من بارها نوشته شد، موضعی نگرفتم. اما انگار در ایام بیکاری به این آقا خیلی خوش گذشته است و در خانه‌اش نشسته و این حرف‌ها را می‌زند. من ناراحت خودم نیستم. ناراحتی‌ام از این است که برخی‌ها با حرف‌هایشان می‌خواهند قداست فوتبال ملی را زیر سوال ببرند. خوشحالی مردم را با چه چیزی می‌توان عوض کرد؟ چه مقدار باید خرج می‌کردیم تا مردم به اندازه دیشب خوشحال شوند؟ من از این تعداد افراد انگشت‌شمار می‌خواهم اجازه دهند مردم خوشحال باشند. بردی که تنها در سایه اتحاد ملی به وجود آمد. مطمئنا اگر این اتحاد بین مردم، رسانه‌ها، مسئولان دولتی، مسئولان فدراسیون فوتبال و اعضای تیم ملی نبود این پیروزی کسب نمی‌شد. در هفته‌های اخیر رسانه‌ها یار دوازدهم تیم ملی بودند و بار دیگر ثابت شد که ما همیشه با یار دوازدهم موفق می‌شویم. باید همین راه درست را ادامه دهیم و نظرهای شخصی‌مان را کنار بگذاریم.

متاسفم که محمدحسن انصاری فرد به خودش اجازه می‌دهد و حرف‌هایی را درباره سرمربی تیم ملی، من و علی کریمی می‌زند. می‌خواهم از انصاری فرد بپرسم که شما کجای این فوتبال هستی که به خودت اجازه می‌دهی اینچنین صحبت کنی؟ آقای انصاری فرد آیا شما یک صدم کی‌روش سابقه مربی‌گری داری که می‌گویی باید کی‌روش برکنار شود؟ کی‌روش برکنار شود که شما به تیم ملی بیایی و اینجا هم 100 میلیارد بدهی به جا بگذاری؟! اگر شما این کاره هستی، بهتر است بدهی‌های راه آهن را پرداخت کنی؛ بدهی‌هایی که از زمان مدیریت شما در این باشگاه به ارث مانده

* شب گذشته فضایی که در ورزشگاه آزادی به وجود آمد حداقل در چند سال اخیر بی‌سابقه بود. درست است که شما گل زدید اما حتما از فریادهای مردم انرژی گرفتید و آن گل حساس را به ثمر رساندید.

شک نکنید که اگر مردم در ورزشگاه نبودند، این برد به دست نمی‌آمد. بویژه پس از آنکه تیم ما 10 نفره شد، انرژی فوق‌العاده‌ای از مردم گرفتیم و آن‌ها لیاقت این برد را داشتند. در رفتار امروز مردم می‌توانیم اثرات این برد را ببینیم. باید بگذاریم مردم حتی با کوچک‌ترین برد هم خوشحال باشند. صعود به جام جهانی بسیار مهم است اما هنوز کارمان تمام نشده است بلکه تازه از امروز کارمان بیشتر می‌شود. باید پس از صعود به جام جهانی جشن واقعی را برپا کنیم. جشنی که می‌تواند خستگی مردم زحمت‌کش ایران را از تن‌شان بیرون بیاورد.

* شما گل‌های مهمی را برای فوتبال ایران به ثمر رسانده‌اید. شاید گل به عربستان در ریاض یکی از این گل‌ها باشد اما مطمئنا گل بازی دیشب در خاطره مردم ایران باقی خواهد ماند.

اول از هر چیز باید بگویم گل من اصلا مهم نیست. آدم خودخواهی نیستم. اگر توانستم دیشب گل بزنم به خاطر همدلی تمام تیم‌ و مردم بود. اگر کمک تدارکات تیم،‌همدلی بازیکنان نیمکت‌نشین و بازیکنان درون زمین نبود من هم نمی‌توانستم آن گل را بزنم. با این حال فکر می‌کنم به لحاظ ملی گل ارزشمندی بود. گل مهم چه در باشگاه و چه در بازی‌های ملی زیاد زده‌ام. نمونه‌اش گلی که برای اوساسونا در لیگ اروپا برابر بوردو زدم یا گلی که در دقیقه 93 به اسپانیول زدم و مانع از سقوط تیم به دسته دوم شدم. در رده ملی هم به عربستان، کره جنوبی و کره شمالی گل‌های مهمی زدم اما فکر می‌کنم گل دیشب چیز دیگری بود. با این حال می‌خواهم تاکید کنم همدلی موجود در تیم ملی بی‌نظیر است و من در چند سال اخیر چنین همدلی را در تیم ندیده بودم. دیدید که وقتی گل زدیم چه بلوایی به پا شد و بازیکنان نیمکت‌نشین چگونه به وسط زمین آمدند.

ایران و کره جنوبی

* رسانه‌های عربی به شما لقب "جواد فارسی" داده‌اند.

برایم هیچ اهمیتی ندارد. رسانه‌های عربی برایم مهم نیستند و نمی‌خواهم درباره آن‌ها حرفی بزنم. تنها کشورم و رسانه‌های ایرانی و مردم ایران در ذهنم هستند و می‌دانم آن‌ها هستند که به من انرژی می‌دهند.

* درست است که به برد مهمی رسیدید اما حتما شما هم قبول دارید که دیگر باید بازی با کره را فراموش کنیم و به ازبکستان فکر کنیم.

حتما همین طور است. برد برابر کره جنوبی خوب بود اما این را می‌دانیم که اگر ازبکستان را ببریم شرایط‌مان عالی می‌شود و به همین خاطر از امروز باید به بازی با ازبکستان و سه امتیاز این دیدار فکر کنیم. باید با مردم و رسانه‌ها حماسه ملی دیگری رقم بزنیم و در نهایت با شکست ازبکستان به جام جهانی نزدیک‌تر شویم.

* بعد از بازی شما با پای آسیب دیده به سمت اتوبوس تیم ملی رفتید. اکنون وضعیت‌تان چطور است؟

در بازی دیشب ضربه‌ای به صورتم خورد و فکم دچار پارگی شد. در نیمه نخست هم مچ پایم آسیب دید و پایم ورم کرد و اکنون دارم کارهای درمانی را انجام می‌دهم. اما هنوز وضعیت مصدومیتم مشخص نیست.

* پس از آنکه رییس جمهور به اردوی تیم ملی آمد، شما به عنوان کاپیتان تیم ملی دقایقی با دکتر احمدی نژاد گفت‌وگو کردید. از این صحبت‌های خصوصی برداشت‌های مختلفی در برخی رسانه‌ها منتشر شد. اگر مایل هستید درباره بخش‌هایی که امکان رسانه‌ای شدنش وجود دارد هم صحبت کنید.

من همه صحبت‌هایی که بین من و رییس جمهور صورت گرفت را می‌گویم چرا که از کسی ترسی ندارم. می‌خواهم فقط این را بگویم که بهتر است برخی‌ها شیطنت را کنار بگذارند. متاسفانه برخی جوی راه انداختند که اصلا در شان کشورمان نیست. آن‌ها مدعی‌اند که من درباره رفتار رسانه‌ها با بازیکنان فوتبال صحبت کردم و از رییس جمهور خواسته‌ام در صحبت‌هایش به این مسائل اشاره کند. واقعا زشت است که چنین مسئله‌ای را مطرح می‌کنند. اصلا با کدام عقل جور درمی‌آید که من به رییس جمهور خط بدهم که چه چیزی بگوید و چه چیزی نگوید! ضمن اینکه ابتدا رییس جمهور بود که صحبت کرد و من در پایان تمرین به صورت خصوصی با رییس جمهور صحبت کردم. من در این صحبت‌هایم به بزرگی تیم ملی و بزرگی کشور اشاره کردم و از این گلایه کردم که برخی امکانات برای تیم ملی وجود ندارد. همچنین از کم‌لطفی برخی مسئولان در تهیه امکانات و فراهم کردن پول گلایه کردم و گفتم که حتی فدراسیون برای تهیه یک سری لوازم ورزشی با مشکل مالی روبه‌رو شده است. پس از صحبت‌های من، رییس جمهور بر حمایت از تیم ملی دوباره تاکید کرد و به ما امید داد و گفت که درست است روز بازی با ایران در تهران نیست اما از دور حامی تیم ملی است. این تمام صحبت‌هایی بود که بین من و رییس جمهور رد و بدل شد اما یکی، دو روزنامه طور دیگری نوشتند. من می‌خواهم بار دیگر خواهش کنم که اجازه بدهید تیم ملی راهی که در پیش گرفته را ادامه دهد و با حمایت و همدلی راه صعود به جام جهانی را طی کنیم. من هیچ وقت به خودم اجازه نمی‌دهم که چنین بحث‌هایی را درباره رسانه‌ها مطرح کنم. من به خوبی اهمیت رسانه‌ها را متوجه هستم و می‌دانم که همه ما حلقه‌های یک زنجیر هستیم.

اول از هر چیز باید بگویم گل من اصلا مهم نیست. آدم خودخواهی نیستم. اگر توانستم دیشب گل بزنم به خاطر همدلی تمام تیم‌ و مردم بود. اگر کمک تدارکات تیم،‌همدلی بازیکنان نیمکت‌نشین و بازیکنان درون زمین نبود من هم نمی‌توانستم آن گل را بزنم. با این حال فکر می‌کنم به لحاظ ملی گل ارزشمندی بود. گل مهم چه در باشگاه و چه در بازی‌های ملی زیاد زده‌ام. نمونه‌اش گلی که برای اوساسونا در لیگ اروپا برابر بوردو زدم یا گلی که در دقیقه 93 به اسپانیول زدم و مانع از سقوط تیم به دسته دوم شدم

* به عنوان آخرین سوال باید از شما درباره بازی مهم استقلال و تراکتورسازی بپرسیم. هرچند حضور شما به خاطر مصدومیت در این بازی قطعی نیست اما نظرتان درباره بازی می‌تواند مهم باشد.

به هر حال بازی سختی پیش رو داریم. همه دیدارهای لیگ دشوار است. تراکتورسازی هم شرایط خوبی دارد و تماشاگرانش خیلی خوب از این تیم حمایت می‌کنند. تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا سه امتیاز بازی را بگیریم. اگر پزشکان تشخیص بدهند و من بازی کنم، حتی اگر درد هم داشته باشم، تلاش می‌کنم که به استقلال برای گرفتن این سه امتیاز کمک کنم. در مجموع فکر می‌کنم روز سختی خواهیم داشت اما به کسب پیروزی در تبریز بسیار امیدوارم.

بخش ورزشی تبیان

منبع: جهان نیوز