تبیان، دستیار زندگی
از همان دوران دبیرستان شعر می‌گفتم و آن‌ها را در جُنگ‌ها و نشریات چاپ می‌کردم، ولی از اوایل دهه 60 به شکل جدی شروع به شعر گفتن کردم و در ادامه و به تدریج با مطبوعات همکاری می‌کردم. همچنین بررسی و نقد داستان‌نویسی را از سال 70 شروع کردم که برآمد این نقد‌ها
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهان، به سعی تو فکر می‌کند

همراه با محمود معتقدی شاعر و منتقد ادبی


از همان دوران دبیرستان شعر می‌گفتم و آن‌ها را در جُنگ‌ها و نشریات چاپ می‌کردم، ولی از اوایل دهه 60 به شکل جدی شروع به شعر گفتن کردم و در ادامه و به تدریج با مطبوعات همکاری می‌کردم. همچنین بررسی و نقد داستان‌نویسی را از سال 70 شروع کردم که برآمد این نقد‌ها، مجموعه نقدی است که از سوی انتشارات آوای کلار منتشر شد.

محمود معتقدی

26 مهر سال 1325 در محله «پایین بازار» شهر آمل به دنیا آمدم. دبستان را در دبستان مهر و دوران دبیرستان را در دبیرستان هادی شریعت‌زاده گذراندم. در آستانه سال 1350 به تهران مهاجرت کردم. در سال 51 در رشته تاریخ دانشگاه تربیت معلم مشغول به تحصیل شدم. در همان دوران با اسماعیل خویی که معلم فلسفه این دانشگاه بود و کلاس شعری هم در آ‌ن‌جا دایر می‌کرد، آشنا شدم. همچنین در این دوران شاعرانی چون احمد شاملو و سیاوش کسرایی را شناختم و در شب شعرهای آن‌ها شرکت می‌کردم.

سال 53 بود که خویی را به جرم نامطلوب بودن به مرکز تحقیقات معاونت وزارت علوم فرستادند. بعد من هم به عنوان کارشناس کتابداری به پژوهشگاه علمی وابسته به این معاونت رفتم که به فضای ادبیات و شعر نزدیک بود. سال 56 نخستین مقاله‌ام را که نقدی به یکی از رمان‌های محمود دولت‌آبادی بود، در کیهان به چاپ رساندم و در ادامه کم کم پایم به فضای نقد ادبی باز شد. همچنین هم‌زمان در مرکز تحقیقات معاونت وزارت علوم با همکاری باقر مۆمنی در گردآوری و فهرست‌بندی مطبوعات به کار مشغول بودیم که از جمله آن‌ها، گردآوری «فهرست تحلیلی مطبوعات» بود که یک جلد از آن منتشر شد و الآن هم در کتابخانه ملی وجود دارد.

شعر:

از همان دوران دبیرستان شعر می‌گفتم و آن‌ها را در جُنگ‌ها و نشریات چاپ می‌کردم، ولی از اوایل دهه 60 به شکل جدی شروع به شعر گفتن کردم و در ادامه و به تدریج با مطبوعات همکاری می‌کردم. همچنین بررسی و نقد داستان‌نویسی را از سال 70 شروع کردم که برآمد این نقد‌ها، مجموعه نقدی است که از سوی انتشارات آوای کلار منتشر شد.

اولین فضاهای شعری با شعر نیمایی و به واسطه‌ی زنده‌یاد مهدی اخوان ثالث در من شروع شد. برای نسل ما، اخوان پلی برای رسیدن به نیما بود و در این زمان شعر نیما‌یی برای من جذاب بود. همچنین در ابتدا از فضای شعری فروغ فرخزاد و سهراب سپهری هم بهره بردم.

در زمان دانشجویی نیز بیش‌تر تحت تأثیر اسماعیل خویی بودم. او از شاگردان اخوان بود که برای من جذابیت زیادی داشت، ولی پروسه‌ها برایم طی شد و من در ادامه به فضای شعری شاملو نزدیک شدم. الآن هم کارهای جوان‌ها را می‌خوانم و کار جوان‌ها هم بر من تأثیر گذاشته است. در حال هم حاضر هم سعی می‌کنم در فضای شعری به حس مستقل‌تری برسم.

نقد:

نقد را از اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 شروع کردم، چون در مجموع ورود به این فضا برایم جذابیت داشت. بنابراین در مطبوعات به ادبیات دقت می‌کردم و به طور کلی اتفاقات ادبیات داستانی برایم قابل تأمل بود. در زمینه ادبیات داستانی هم تجربه‌هایی داشته‌ام. کارهای بسیاری از جوانان را نقد و بررسی کرده‌ام و همیشه سعی کرده‌ام خود را با این فضا بیش‌تر آشنا کنم. هنوز هم فضای نقد برای من جذابیت دارد.

در حوزه‌ی نقد ادبی بررسی‌هایی درباره‌ی آثار سیدعلی صالحی، مجموعه شعری از منصور اوجی، چشم‌انداز شعر سایه، حسین منزوی و چند شاعر دیگر انجام داده‌ام که قرار است به مرور آن‌ها را در مطبوعات منتشر کنم.

تا به حال از اینجانب 14 عنوان کتاب و مجموعه شعر و نقد و نظر منتشر شده است، از آخرین کارهای منتشرشده‌ام در سال 91 «گزینه اشعار» نشر مروارید، مجموعه شعر «به گوزن‌های تشنه چیزی نگو»، «از پاره‌های دوست ‌داشتن» و همچنین «ابرها خاموشند» است که غیر از «گزینه اشعار»، مجموعه‌ها‌ی دیگر، شعرهای کوتاه عاشقانه هستند که فضای اجتماعی دارند و در آن‌ها سعی کرده‌ام رویکرد تازه‌ا‌ی را در شعر کوتاه تجربه ‌کنم. در این مجموعه شعرها تا حدی رویکرد تازه‌ای در حوزه‌ی زبان داشتم و سعی کرده‌ام به فضای عاشقانه نزدیک شوم .

تا به حال از اینجانب 14 عنوان کتاب و مجموعه شعر و نقد و نظر منتشر شده است.

در حال حاضر نزدیک به 10 کتاب در دست ناشر دارم که مهم‌ترین آن‌ها کتاب‌های «به رسم حقیقت و زیبایی» درباره‌ی شعر اسماعیل خویی و همچنین مجموعه مقالات «در گستره شعر امروز» ( خوانش 10 از شعر 10 شاعر) است. الآن هم در فضای «شاهنامه» و در یک کار پژوهشی با بهره‌گیری از 25 آیتم از «شاهنامه» با یک گروه در حال انجام کار تازه‌ای بر روی این اثر هستیم که در آن سعی خواهیم کرد با نگرشی تازه به این 25 آیتم مانند فر ایزدی، رستم، رودابه و ... که زیاد در شاهنامه تکرار شده‌اند، بپردازیم. در حال حاضر هم مشغول گردآوری اطلاعات و تدوین مجموعه هستیم.

اشعاری از محمود معتقدی:

رستم / یا سهراب

همین که اسفندریارش باشی

سرنوشت / با تو

حساب دیگری دارد!

***

خیابان‌های سرد زمستانی و

سقوط دست‌های پشیمانی‌ات

آرزوهای بزرگی

در تو خاموش می‌شود!

***

جهان

به سعی تو فکر می‌کند

فرقی نمی‌کند

چرخ کدام دریچه

به سمت دریا باشی

***

تمام پنجره های خاموش

اینک

به دروازه های سنگ

می رسند

مسافری که از سمت صنوبرها

می گذرد

اما

همیشه دلتنگ توست

تو چقدر می توانی

با حس درختانی سبز

به تمام کودکی هایت

سفر کنی

فرآوری: مهسا رضایی

بخش ادبیات تبیان


منبع: ایسنا، مجموعه پاره های عاشقی