تبیان، دستیار زندگی
بیروت روز جمعه بار دیگر خبرساز شد؛ یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه الاشرفیه که اکثریت جمعیت آن را مسیحیان تشکیل می دهند، منفجر شد که به گفته مسئولان لبنانی، تا کنون دست کم هشت نفر کشته و دهها نفر دیگر بر اثر این انفجار زخمی شده اند..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی بیروت را منفجر کرد؟


بیروت روز جمعه بار دیگر خبرساز شد؛ یک خودروی بمبگذاری شده در منطقه الاشرفیه که اکثریت جمعیت آن را مسیحیان تشکیل می دهند، منفجر شد که به گفته مسئولان لبنانی، تا کنون دست کم هشت نفر کشته و دهها نفر دیگر بر اثر این انفجار زخمی شده اند..

انفجار بیروت

ساعت 15:30 دقیقه عصر روز جمعه انفجاری در میدان «ساسین» در منطقه الاشرفیه واقع در شرق بیروت آرامش این منطقه را به هم ریخت.

به گزارش فارس، شدت انفجار امروز لبنان به حدی بود که ناظران این انفجار را شدیدترین انفجار از سال 2008 در نوع خود می‌دانند. در این انفجار خسارت زیادی به محل انفجار و ساختمان‌ها و خودروهای اطراف وارد شد.

یک منبع امنیتی به شبکه خبری المنار گفت که انفجار امروز منطقه الاشرفیه بیروت حفره‌ای به عمق یک تا یک و نیم متر در محل انفجار ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش، شدت این انفجار به حدی بود که قطعات متلاشی شده خودروها 30 متر از محل انفجار به اطراف پرتاب شده است.

گزارش شده که ساکنان منطقه در فاصله یک کیلومتری از محل انفجار لرزش شدید ساختمان‌ها را احساس کردند.

از سوی دیگر خبرهای ضد‌ و نقیضی درباره شمار قربانیان این انفجار منتشر می‌شود. در حالی که خبرگزاری لبنان شمار قربانیان انفجار امروز بیروت را 8 کشته و بیش از 90 زخمی اعلام کرده است، وزیر بهداشت لبنان شمار کشته‌ها را 3 نفر و مجروحان این حادثه را 86 نفر اعلام کرد.

شدت انفجار امروز لبنان به حدی بود که ناظران این انفجار را شدیدترین از سال 2008 در نوع خود می‌دانند. در این انفجار خسارت زیادی به محل انفجار و ساختمان‌ها و خودروهای اطراف وارد شد

بر اساس این گزارش، وضعیت برخی از مجروحان وخیم گزارش شده است و حتی صلیب سرخ لبنان نیز شدت جراحات مجروحان را بسیار خطرناک توصیف کرده است.

برخی منابع نیز پیش‌بینی می‌کنند به علت شدت جراحات مجروحان بر آمار قربانیان این حادثه افزوده شود. بیمارستان‌های بیروت درخواست اهدای خون به دلیل شدت جراحات حاصله از انفجار را تمدید کردند.

انفجار بیروت

یک مقام امنیتی در میان کشته شدگان لبنان است

واحد مرکزی خبر نوشت: شبکه تلویزیونی الجزیره لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد وسام الحسن رئیس دایره اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان در انفجار امروز در منطقه اشرفیه بیروت کشته شد

فیلم‌های خبری ماموران امداد را در حال خارج کردن مجروحان از ساختمان‌هایی نشان می‌دهد که در اثر انفجار آسیب دیده و دچار آتش سوزی شده‌اند. به گزارش بی.بی.سی، هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته و مشخص نیست که آیا هدف بمب گذاران فرد یا گروه خاصی بوده است. با اینهمه، این انفجار باعث نگرانی در مورد ارتباط احتمالی آن با حوادث سوریه شده است.

پشت پرده انفجار بیروت

اما به راستی چه طرفهایی در این انفجار تروریستی دست داشته اند و چه نفعی از آن می برند؟ آیا ادعای جریان 14 مارس مبنی بر دخالت سوریه در این انفجار با وجود آمادگی کامل دمشق برای آتش بس را می توان تایید کرد؟ چه ارتباطی میان افشای تلاش گروههای مخالف نظام سوریه در لبنان برای منفجر کردن سفارت روسیه در بیروت با این انفجار تروریستی وجود دارد؟

حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با مهر درباره دلایل وقوع انفجار بیروت و طرفهای پشت پرده آن می گوید : انفجار منطقه اشرفیه بیروت که همزمان با ورود اخضر الابراهیمی فرستاده دبیر کل سازمان ملل به سوریه صورت گرفت، در راستای تحت الشعاع قرار دادن ماموریت الابراهیمی قابل تجزیه و تحلیل است.

در حالی که هنوز تحقیقاتی انجام نشده و مدرکی هم در این زمینه وجود ندارد، نظام سوریه را به دست داشتن در این انفجار متهم کردند، حتی برخی از اعضای 14 مارس، انگشت اتهام را به سوی ایران و حزب الله هم نشانه گرفتند

اگر چه ورود فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد به دمشق این امید را به وجود آورده که یک آتش بس حقیقی هر چند کوتاه مدت در سوریه برقرار شود، اما این انفجار صرفا برای به شکست کشاندن طرح آتش بس الابراهیمی صورت می گیرد.

متاسفانه اندکی پس از وقوع انفجار مجموعه 14 مارس به رهبری سعد الحریری نخست وزیر سابق لبنان در یک داوری عجولانه، طرفداران نظام بشار اسد در لبنان را به انجام این عملیات تروریستی متهم کردند.

این در حالی است که همه دلایل نشان می دهد مخالفان دولت بشار اسد دراین انفجار دست داشته اند، زیرا گروه های تروریستی مخالف دولت بشار مایل نیستند تا آتش بس میان آنان و دولت سوریه برقرار شود.

انفجار بیروت

به گفته هانی زاده، گروه های تروریستی که از سوی عربستان، ترکیه ، قطر و گروه 14 مارس کمک مالی و تسلیحاتی دریافت می کنند اعتقاد دارند که برقراری آتش بس در طول ایام عید قربان در سراسر سوریه ممکن است نیروهای آنان را دچار فرسایش روحی وروانی کند.

اخضر الابراهیمی که روز جمعه وارد دمشق شده قبلا طرح آتش بس خود را در اختیار دولت سوریه قرار داده و دولت بشار اسد ضمن استقبال از آتش بس موقت آمادگی خود را برای اجرای آن اعلام کرد.

اما ارتش موسوم به آزادیبخش سوریه و گروه های تروریستی سلفی و وهابی پاسخ صریحی به در خواست آتش بس فرستاده دبیر کل سازمان ملل پاسخ صریحی نداده اند زیرا اساسا آتش بس را به سود دولت سوریه تصور می کنند.

این کارشناس می گوید : لذا گروه های تروریستی وهمپیمانان آنان برای اینکه افکار عمومی را علیه خود تحریک نکنند با انجام این انفجار تلاش کرده اند تا نگاه ها را از ماموریت اخضر الابراهیمی متوجه بیروت کنند.

با این انفجار به نظر می رسد گروه 14 مارس که مخالف مقاومت اسلامی لبنان است قطعا در یک جریان سازی خبری گسترده علیه مجموعه 8 مارس طرفدارمقاومت اسلامی لبنان تلاش خواهد کرد تا آتش بس در سوریه برقرار نشود.

بنابراین به نظر نمی رسد در پرتو این عملیات تروریستی که منجر به کشته شدن هشت نفر وزخمی شدن 80 نفر دیگر شد ماموریت اخضر الابراهیمی با موفقیت همراه شود.

فرآوری: یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:تابناک، بی بی سی،مهر واحد مرکزی خبر