تبیان، دستیار زندگی
روزنامه مصری الاهرام تصویر نامه مکتوب محمد مرسی خطاب به شیمون پرز را که سفیر جدید مصر در اسرائیل به پرز داده است، منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرسی دوست وفادار اسراییل+عکس!


روزنامه مصری الاهرام تصویر نامه مکتوب محمد مرسی خطاب به شیمون پرز را که سفیر جدید مصر در اسرائیل به پرز داده است، منتشر کرد.

مرسی و اسراییل

بر اساس خواسته های مردم مصر در انقلاب این کشور، قطع کامل روابط تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی و اخراج سفیر این رژیم از قاهره از اولویت های انقلابیون پس از سقوط رژیم مبارک بود.

در بسیاری از تجمعات بزرگ اعتراضی هم شعار لغو پیمان "کمپ دیوید" و تعهد قاهره به تامین امنیت اسرائیل سر داده و بر استقلال مصر تاکید شد.

اما در کمال ناباوری محمد مرسی نه تنها سفیر جدیدی را به تل آویو اعزام کرد که حتی در نامه ای دوستانه رئیس این رژیم را "دوست وفادار و بزرگ" نامید!

روزنامه مصری الاهرام روز پنج شنبه تصویر نامه مکتوب محمد مرسی خطاب به شیمون پرز را که سفیر جدید مصر در اسرائیل به پرز داده است، منتشر کرد.

به نوشته این روزنامه مصری، پیام مکتوب محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر به شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی از طریق عاطف سالم، سفیر جدید مصر در سرزمین‌های اشغالی به وی داده شده است.

مرسی در این پیام گفته است که تمایل زیادی به گسترش روابط دوستانه میان مصر و اسرائیل دارد و عاطف محمد سالم را به عنوان سفیر جدید مصر تعیین کرده تا سفیر فوق‌العاده و مخبری از سوی وی در نزد اسرائیل باشد.

رئیس جمهوری مصر همچنین، رئیس رژیم اشغالگر قدس را "عزیزم و دوست بزرگوارم" خطاب کرده است و برای صهیونیستهای غاصب نیز آرزوی رفاه و شکوفایی و آسایش کرده است و در پایان نامه خود آورده است : محمد مرسی دوست وفادار شما یعنی دوست وفادار شیمون پرز.

به نظر می رسد اقدامات تامل برانگیز مرسی از سوی انقلابیون نشانه انحراف از انقلاب ارزیابی شود و خشم آنان را برانگیزد. بویژه اینکه تقاضای بخش اعظم مصری ها برای کنار گذاشتن مقامات رژیم سابق از قدرت همچنان به واقعیت نپیوسته است

نامه مرسی به پرز "تشریفاتی" بود!  

به دنبال حیرت ناظران سیاسی از این نامه، یاسر علی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در توجیه این اقدام اعلام کرد: نامه محمد مرسی، رییس‌جمهوری مصر به شیمون پرز نامه‌ای تشریفاتی بوده است که به یک شکل به روسای جمهوری تمام کشورهای جهان فرستاده می‌شود!

گرچه فعالان انقلابی مصر مجموع عملکرد رئیس جمهور مصر بویژه سفرهای خارجی وی و مواضعش درباره فلسطین را تا پیش از اقدام اخیر وی را مثبت و بر پایه آرمان‌های قیام مصری‌ها ارزیابی می کنند اما نامه تامل برانگیز مرسی به پرز از انحراف در اصول انقلاب اسلامی مردم مصر حکایت دارد.

برخی تحلیل ها حساب ویژه دولت مصر بر روی کمک های مالی آمریکا و خارج شدن از کانون "فشار کاخ سفید- تل آویو" را عامل تعامل مرسی با بخشی از عوامل رژیم سابق و دراز کردن دست دوستی به سوی رژیم صهیونیستی می دانند.

البته برخی سیاسیون خوش بین هم چنین رفتارهایی را تدبیر محمد مرسی برای عبور از مشکلات و موانع کنونی - بویژه مشکلات اقتصادی و امنیت مصر - دور از فشارهای آمریکا و دیگر متحدان رژیم صهیونیستی و حتی با کمک غرب توصیف می کنند.

در هر صورت به نظر می رسد اقدامات تامل برانگیز مرسی از سوی انقلابیون نشانه انحراف از انقلاب ارزیابی شود و خشم آنان را برانگیزد. بویژه اینکه تقاضای بخش اعظم مصری ها برای کنار گذاشتن مقامات رژیم سابق از قدرت همچنان به واقعیت نپیوسته است.

مرسی و اسراییل

متن و تصویر نامه محمد مرسی به رئیس رژیم صهیونیستی

از محمد مرسی رئیس جمهوری عربی مصر به جناب آقای شیمون پرز رئیس دولت اسرائیل

عزیزم و دوست بزرگوارم

نظر به علاقه شدیدم برای نشان دادن روابط دوستانه که خوشبختانه دولتهای ما را به یکدیگر پیوند داده است، آقای عاطف محمد سالم سیدالاهل را به عنوان سفیر از سوی خود به حضرتعالی معرفی می کنم .

با توجه به اخلاص و همت عالی و توانمندی وی در پستهای جهانی که داشته است، امید زیادی را در من به وجود آورده است که در ماموریت محوله(سفیر جدید مصر در رژیم صهیونیستی) موفق باشد و امیدوارم مورد لطف جنابعالی و حمایتهای شما قرار گیرد و مقبول و مورد اعتماد شما باشد.

به ویژه اینکه افتخار دارم که برای حضرتعالی سعادت و خوشبختی و برای کشور شما(رژیم اشغالگر قدس) رفاه و شکوفایی و آسایش آرزو کنم.

دوست وفادار شما

محمد مرسی

کاخ ریاست جمهوری مصر

قاهره 29 شعبان 1433 برابر با 19 جولای 2012 میلادی

شهروندان مصری رودرروی مرسی

شهروندان مصری امروز با برپایی تظاهراتی علیه رئیس جمهور این کشور مخالفت خود را با سیاستهای وی و بی توجهی اش به خواسته های انقلابیون مورد تاکید قرار دادند.

پیام مکتوب محمد مرسی، رییس جمهوری مصر به شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی از طریق عاطف سالم، سفیر جدید مصر در سرزمین های اشغالی به وی داده شده است. مرسی در این پیام پرز را «دوست بزرگ» خود خوانده است

به گزارش مهر به نقل از المصری الیوم، هزاران شهروند مصری امروز پس از اقامه نماز جمعه در میدان التحریر تظاهرات بر پا کردند.در این تظاهرات که علیه محمد مرسی رئیس جمهور مصر برگزار شد شماری از احزاب و گروه های سیاسی از جمله حزب الدستور، الکرامه، جریان مردمی، جنبش 6 آوریل، جنبش "من مصری هستم"، انجمن ملی برای تغییر، جبهه آزاد برای تغییر مسالمت آمیز، جنبش سوسیالیستهای انقلابی و کنفرانس مصری حضور داشتند."عزازی علی عزازی" استاندار سابق الشرقیه، "محمد صباحی" پسر حمدین صباحی نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری و شماری دیگر از شخصیتهای مصری در این تظاهرات شرکت داشتند.

مرسی در این پیام گفته است که تمایل زیادی به گسترش روابط دوستانه میان مصر و اسرائیل دارد و عاطف محمد سالم را به عنوان سفیر جدید مصر تعیین کرده تا سفیر فوق العاده و مخبری از سوی وی در نزد اسرائیل باشد

معترضان با سر دادن شعارهایی همچون "مرگ بر مرسی مبارک" نسبت به سیاستهای محمد مرسی اعتراض و اعلام کردند که اهداف انقلاب 25 ژانویه از بین رفته است.حاضران در این تظاهرات پلاکاردهایی را حمل کرده بودند که بر روی آنها نوشته شده بود:"شبه نظامیان شما باعث وحشت ما نمی شوند".در برخی از پلاکاردها نیز به سه خواسته مهم مردم یعنی "قصاص عاملان شهدای انقلاب، انحلال مجلس موسسان برای تدوین قانون اساسی و عدالت اجتماعی اشاره شده بود.

این تظاهرات در حالی برگزار می شود که نامه محمد مرسی برای رئیس رژیم صهیونیستی و ابراز احساسات وی برای شیمون پرز و آرزوی وی برای رفاه و آسایش صهیونیستها به دردسر جدیدی برای گروه اخوان المسلمین تبدیل شده است.

فرآوری : یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع:مهر و جهان نیوز