تبیان، دستیار زندگی
حضرت رضا(ع) در همان شب دستور دادند که درختهای باغ را قطع کنند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود به توس و خرید محلّ دفن توسط حضرت رضا علیه السلام


وقتی حمید شخصی را فرستاد، خبر آورد که همه درختها را قطع کرده اند؛ لذا راضی شد به قرآن و زمین به ملکیّت حضرت رضا علیه السلام در آمد؛ بنابراین همین باغی که حضرت در آن دفن شدند، در واقع ملک شخصی حضرت بود.


کاروان حکومتی مأمون با حضور نورانی حضرت رضا علیه السلام وقتی به توس رسید، به باغ حمید بن قحطبه وارد شد. همان گونه که علی بن موسی الرّضا علیه السلام نیز در مسیر مرو وقتی به توس رسیدند در همین باغ وارد شدند، چرا که این باغ مجلّل ترین و بهترین مکان در سناباد و توس بود و در واقع بنای سلطنتی توس بود، که به حمید بن قحطبه (حاکم سناباد از طرف هارون الرشید) که از نزدیکان و نمایندگان خاص هارون بود، تعلّق داشت و در آن زندگی میکرد. و به خاطر علاقه زیادی که هارون الرشید به حمید بن قحطبه داشت بدن او را بعد از مرگ در باغ حمید دفن کردند و پس از آن مأمون بر روی قبر او قبّه ای بنا کرد که به نام قبّه هارون معروف شد.

کاروان حکومتی مأمون که در این باغ وارد شد حضرت رضا علیه السلام در قسمتی از ساختمان و مأمون نیز در قسمتی دیگر سکونت گزیدند.

خرید محل دفت توسط حضرت

روزی حضرت رضا علیه السلام در گوشه ای از باغ تنها نشسته بودند و قرآنی را که با خط خود نوشته بودند، تلاوت میکردند. در همین حال حمید بن قحطبه رسید و قرآن حضرت نظر او را جلب کرد؛ لذا از حضرت سۆال کرد: این قرآن به خط کیست؟ حضرت فرمودند: خودم آن را نوشته ام.

حمید عرض کرد: این قرآن را به من میفروشید؟

حضرت فرمودند: میفروشم، امّا در مقابل باغی که داری.

حمید قبول کرد و قرآن را به قیمت باغ خریداری کرد و آن را تحویل گرفت؛

سپس حضرت رضا علیه السلام در همان شب دستور دادند که درختهای باغ را قطع کنند. صبح روز بعد حمید از معامله خود منصرف شده بود.

وقتی به حضرت عرض کرد، حضرت فرمودند: اگر باغی وجود دارد آن را تحویل بگیر و قرآن را برگردان.

وقتی حمید شخصی را فرستاد، خبر آورد که همه درختها را قطع کرده اند؛ لذا راضی شد به قرآن و زمین به ملکیّت حضرت رضا علیه السلام در آمد؛

بنابراین همین باغی که حضرت در آن دفن شدند، در واقع ملک شخصی حضرت بود.

منبع: کتاب دانستنیهای حضرت رضا(ع)

بخش حریم رضوی