تبیان، دستیار زندگی
مأمون قصد دارد مرا پشت سر هارون دفن کند که قبر او قبله من...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگویی حضرت در مورد محلّ قبر و کیفیّت دفن خود


در آن هنگام از جانب بالای سر قبر رطوبتی ظاهر میشود، همان وقت آنچه را که به تو می آموزم بخوان تا به قدرت الهی آن قدر آب میجوشد که لحد را فرا میگیرد و ماهیان کوچکی در آب ظاهر میشوند و این نانی را که به تو میدهم برای آنها در آب ریزه کن تا آن ماهیان بخوردند.


ابن بابویه قمی به سند معتبر در عیون اخبار الرّضا نقل میکند که یک روز قبل از شهادت حضرت رضا علیه السلام اباصلت نزد ایشان بود.

حضرت به او فرمودند:

پیشگویی حضرت در مورد محل قبر

ای اباصلت! به این قبّه ای که قبر هارون الرشید در آن است وارد شو و از چهار طرف قبر او مشتی از خاك بر گیر و نزد من بیاور.

من طبق دستور حضرت وقتی آن خاكها را آماده کردم، حضرت آن خاکی را که مربوط به پشت و پایین و بالای سر هارون بود، بویید و بر زمین انداخت و فرمود: مأمون قصد دارد مرا پشت سر هارون دفن کند که قبر او قبله من قرار گیرد و دستور میدهد که آن ناحیه را حفر کنند، ولی زمانی که کلنگ میزنند به صخره ای اصابت میکند که اگر تمام کلنگ داران توس جمع شوند، نمیتوانند آن را حرکت دهند.

وقتی حضرت خاك سمت قبله را بویید، فرمود:

به زودی دفن من در این موضع خواهد بود، پس امر کن که این محل را حفر کنند تا ضریحی نمایان شود و امر کن که لحد آن را دو ذراع و یک شبر بسازند و حق تعالی هر اندازه که خواهد آن را گسترده خواهد نمود و آن را باغی از باغهای بهشتی میگرداند.

سپس فرمودند:

در آن هنگام از جانب بالای سر قبر رطوبتی ظاهر میشود، همان وقت آنچه را که به تو می آموزم بخوان تا به قدرت الهی آن قدر آب میجوشد که لحد را فرا میگیرد و ماهیان کوچکی در آب ظاهر میشوند و این نانی را که به تو میدهم برای آنها در آب ریزه کن تا آن ماهیان بخوردند؛ سپس ماهی بزرگی ظاهر میشود و آن ماهیان ریزه را میبلعد؛ سپس ناپدید میشود.

پس درآن هنگام دست خود را در آب بگذار و این دعایی را که به تو تعلیم میکنم قرائت کن تا آبها برزمین فرو رود و قبر خشک گردد. و همانا این اعمال تو در حضور مأمون خواهد بود.


منبع: دانستنیهای حضرت رضا(ع)

بخش حریم رضوی