تبیان، دستیار زندگی
ADHD اختلالی است که 3 تا 5 درصد کودکان را مبتلا می‌کند. در کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان معمولی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه‌ی مناسب برای وروجک‌های پرتحرک و کم توجه


ADHD اختلالی است که 3 تا 5 درصد کودکان را مبتلا می‌کند. در کودکانی که به این اختلال مبتلا هستند پرتحرکی، بی توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان معمولی است.

تغذیه نقش مهمی در بروز یا شدت علائم اختلال ADHD دارد. در این مقاله نکات کلیدی و مواد غذایی مناسب برای کاهش علائم این اختلال را مطرح می‌کنیم. با ما باشید.
کودک بیش فعال

پروتئین و گلوسیدهای پیچیده

احتمالاً لازم است که یک تغییر اساسی در تغذیه‌ی کودکتان ایجاد کنید. بهتر است مواد غذایی سرشار از گلوسیدهای پیچیده، فیبر و پروتئین را جایگزین مواد غذایی سرشار از آرد و قندهای تصفیه شده کنید. در این صورت موفق می‌شوید که گلیسمی یا همان قند خون او را کنترل کنید. همین امر هم باعث رفع برخی از علائم اختلال پرتحرکی و کم توجهی می‌شود. به خاطر این که قند خون منبع اصلی انرژی مغز است. زمانی که قند خون بیشتر از حد باشد می‌تواند عملکرد سلول‌های مغزی را به هم بریزد.

حالا می‌خواهیم بگوییم با مصرف مواد غذایی سرشار از گلوسیدهای تصفیه شده یعنی مواد غذایی سفید مانند برنج سفید، سیب زمینی و حتی نوشابه‌ها و آب‌میوه‌های شیرین که به سرعت به قند تبدیل می‌شوند چه اتفاقی می‌افتد. این مواد غذایی خیلی سریع جذب بدن می‌شوند و به همین علت قند خون بلافاصله بالا می‌رود. بدن بیچاره هم مجبور می‌شود میزان زیادی انسولین ترشح می‌کند تا میزان قند خون را کاهش دهد؛ و زمانی که میزان قند خون خیلی پایین بیاید مغز به نوعی شروع به ناسازگاری می‌کند، در نتیجه خستگی، حساسیت، تحریک پذیری و عدم تمرکز از این مسئله ناشی می‌شود. کودکی که دچار اختلال ADHD هست نیز همین علائم را نشان می‌دهد درست است؟

در عوض مواد غذایی سرشار از فیبر و پروتئین سرعت هضم غذا را کندتر می‌کند و به این ترتیب تغییرات و نوسان قند خون را کاهش می‌دهد. در این صورت عملکرد مغز نیز بهتر می‌شود.

اگر کودکتان لب به ماهی نمی‌زند خیلی نگران نباشید. به او تخمه آفتابگردان،

تخمه‌ی کدو و یا تخم کتان بدهید

خیلی مهم است که کودکتان یک صبحانه‌ی کامل بخورد. نتایج پژوهشی که در دانشگاه Tufts آمریکا انجام شد نشان می‌دهد کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر که سرشار از گلوسیدهای پیچیده و حتی پروتئین است مصرف می‌کنند، تمرکز بیشتری داشته و نتایج بهتری در تست هوش دریافت کرده‌اند.

کاری که شما باید بکنید این است: نصف بشقاب کودکان را پر از سبزیجات رنگی بکنید، یک چهارم آن را به پروتئین‌های کم چرب مانند مرغ و یک چهارم دیگر را به دانه های کامل مانند جو، برنج قهوه‌ای و غیره اختصاص دهید. توجه داشته باشید که بلغور جودوسر و نان سبوس دار نیز جزو دانه‌های کامل محسوب می‌شوند.

گوشت کم چرب، لوبیا سبز و عدس

آهن نقش مهمی در تنظیم دوپامین دارد. زمانی که میزان این ماده در خون کم می‌شود درصد توجه، تمرکز و فعالیت مغزی نیز کاهش می‌یابد. محققان فرانسوی روی کودکان مبتلا به اختلال پرتحرکی و کودکان معمولی بررسی‌هایی انجام دادند و متوجه شدند میزان آهن خون کودکان پرتحرک به طور چشمگیری کمتر از کودکان دیگر است. با وجود این که نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان داده است مصرف مکمل می‌تواند پرتحرکی را کاهش دهد و بهبودی در رفتار این کودکان ایجاد کند اما بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند آهن مورد نیاز این کودکان از طریق تغذیه تأمین شود. به خاطر این که مکمل‌ها باعث یبوست نیز می‌شوند و همین مسئله روند گوارش را به هم می‌زند و نمی‌گذارد مواد غذایی اساسی به درستی جذب بدن شود. علاوه بر این مصرف و جذب بیش از اندازه‌ی آهن خطرناک است. باید بدانید که حدود 10 میلی گرم آهن در روز برای این کودکان کافی است که می‌توانید از طریق مصرف گوشت‌های کم چرب، عدس و لوبیا تأمین کنید.

ماهی

ماهی آزاد و تخم کتان

نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان اسیدهای چرب ضروری در خون کودکان مبتلا به اختلال ADHD کمتر از بچه‌های دیگر است. نتایج چند پژوهش دیگر هم نشان می‌دهد کودکانی که میزان امگا 3 خونشان کمتر است مشکل بیشتری در یادگیری دارند و همچنین مشکلات رفتاری بیشتری نشان می‌دهد. اگر بتوانید کودکتان را قانع کنید که ماهی بخورد کار بزرگی انجام داده‌اید. با این حال توجه داشته باشید زیاده‌روی نکنید. زیرا ماهی حاوی جیوه است. با وجود این که بسیاری از متخصصان می‌گویند فایده‌ی ماهی بیشتر از ضرر جیوه‌ی آن است اما با این حال کودکان و زنان باردار باید در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنند.

اگر کودکتان لب به ماهی نمی‌زند خیلی نگران نباشید. به او تخمه آفتابگردان، تخمه‌ی کدو و یا تخم کتان بدهید. کره‌ی گردوی برزیلی و کنجد نیز بسیار مفید است. بدن چربی‌های موجود در این مواد غذایی را به چربی‌های مفید موجود در ماهی‌ها تبدیل می‌کند. البته این کار خیلی موثر نیست و بهتر است هر طور شده کودکتان را به مصرف ماهی تشویق کنید. توجه داشته باشید هر هفته دو وعده 90 گرم ماهی کافی است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

غذاهای مضر برای کودکان بیش‌فعال

غذاهای مفید برای کودکان بیش‌فعال

هشدار درباره مصرف تنقلات رنگی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.