تبیان، دستیار زندگی
چگونه می توان یک مراسم وجشن عروسی برگزار کرد که شئونات اسلامی در آن رعایت شود و هم میهمانان بتوانند شادی خود را ابراز کنند و از مراسم راضی باشند .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شادی و عروسی بدون گناه


چگونه می توان یک مراسم و جشن عروسی برگزار کرد که شئونات اسلامی در آن رعایت شود و هم میهمانان بتوانند شادی خود را ابراز کنند و از مراسم راضی باشند .

عروسی

پاسخ: در پاسخ به نکاتی توجه کنید .

برگزاری مجلس جشن ازداوج همراه با رعایت شئونات اسلامی

در ابتدا ما نیز تصمیم شما را مبنى بر دور نگه داشتن مراسم ازدواج و عروسى از هرگونه گناه و خلاف مى‏ستاییم و از این که در اندیشه‏ى جایگزین کردن کارى دیگر هستید، بسیار خرسندیم. چه بسیارند افراد غافلى که دین و آخرت خود را براى خوشحالى و خوش‏گذرانى و عیش و نوش دیگران مى‏فروشند و بر آن افتخار نیز مى‏کنند. حال که شما مى‏خواهید زندگى مشترک خود را با جلب رضاى خدا و بدون هرگونه کج‏روى و انحرافى آغاز کنید، بدانید که خداوند نیز توفیق بیشترى نصیب شما خواهد کرد و در این راه از ملامت و سرزنش کسى ترس و دلهره‏اى نداشته باشید و قوى و محکم براى رعایت اصول اخلاقى و دینى تلاش کنید، تا هم اجر دنیوى و اخروى شما محفوظ باشد و هم الگو و نمونه‏ى دیگر جوانان باشید و اثبات کنید که هم مى‏توان مراسم شاد و گرم و با صفایى را داشت و هم از هرگونه گناه و خلاف و بدون استفاده از ابزارآلات حرام به دور بود.

چگونه جشن عروسى برگزار کنیم؟

از دیدگاه برخی شادى کردن و شاد بودن، تنها به وسیله کارهایى محقق مى‏شود که از نظر اسلام حرام و ممنوع است؛ کارهایى از قبیل، موسیقى مبتذل، رقص مختلط، استفاده از نوشیدنى‏هاى حرام که گاهى بعضى افراد ناآگاه آنها را انجام مى‏دهند. اما اگر ما براى شاد بودن و شادمانى، معناى وسیع‏ترى در نظر بگیریم و در به کار بردن روش‏هاى شادى‏بخش، به جاى راه‏هاى ممنوع، از راه‏هاى مجاز استفاده کنیم، نه تنها شادمانى عمیق‏تر خواهد بود، بلکه از دوام بیشترى هم برخوردار مى‏شود.

بهتر است مجالس عروسى در مناسبت‏هاى مذهبى و جشن‏هاى مذهبى، مثل میلاد ائمه یا اعیاد مذهبى برگزار شود و به تناسب این شب‏ها، اشعار ویژه آن اعیاد هم خوانده شود

براى شاد کردن مجلس عروسى، نباید از هر وسیله‏اى استفاده کنیم؛ زیرا مۆمن و کسى که قلبش به نور تقوا روشن شده، هرگز براى شادى و لذت چند دقیقه‏اى، نافرمانى خدا را نمى‏کند.

متأسفانه بسیارى از مردم براى شادى در جشن عروسى خود و فرزندانشان، مرتکب گناهانى چون استفاده از موسیقى حرام، اختلاط زن و مرد، پوشش نامناسب، مزاحمت براى دیگران، اسراف، چشم و هم چشمى، فخر فروشى به یکدیگر، پوشیدن لباس‏هاى گران قیمت و برگزارى مجالس پرهزینه، تمسخر دیگران، بى‏توجهى به واجباتى چون نماز و امثال آن مى‏شوند؛ غافل از این که شادى واقعى و لذت و خوشى زندگى به دست خداست و هیچ گاه با گناه و معصیت، نمى‏توان به عمق شادى رسید. گاهى دیده مى‏شود که عده‏اى براى این کارها، عذر و بهانه مى‏آورند که یک شب است و یک شب هزار شب نمى‏شود و در عروسى باید شاد بود؛ در حالى که نتیجه این گونه برنامه‏ها، این است که زندگى با گناه و معصیت خدا شروع مى‏شود و برکت از زندگى‏شان مى‏رود.

مراسم عروسی با الگوهای اسلامی

در روایات آمده است که در مجلس عروسى مۆمن، فرشتگان نازل مى‏شوند و رحمت خدا را با خود مى‏آورند. حال براى این که مجالس خوبى در عروسى‏ها داشته باشیم که هم مملو از شادى و سرور باشد و هم گناه و معصیت نداشته باشد و هم خانواده و فامیل راضى باشند، نکات زیر را پیشنهاد مى‏کنیم:

1. باید سعى شود اهمیت این موضوع به اعضاى خانواده، خصوصاً والدین و خواهران و برادران عروس و داماد تفهیم شود و نیز این که عروس و داماد حق دارند طبق نظر خودشان مجلس عروسى را برگزار کنند؛ البته این مطلب باید با لطافت و در عین حال قاطعانه بیان شود و تا جایى که ممکن است کسى رنجیده خاطر نگردد. براى انجام این کار، ممکن است لازم باشد ماه‏ها زمینه‏سازى شود و با آنها صحبت شود.

تا جایى که توان مالى دارید، پذیرایى خوبى از میهمان‏ها داشته باشید؛ زیرا پذیرایى، یکى از وسایل شادى‏بخش است و مى‏تواند جانشین خوبى براى ابزارهاى حرام شادى باشد.البته به صورتی که خود حرام دیگری به نام اسراف نشود

2. براى این که بتوانیم یک فرهنگ و عادت بد را تغییر دهیم، لازم است جانشین مناسبى براى آن در نظر بگیریم. شما نیز اگر نمى‏خواهید با گناه و معصیت، مجلس عروسى را شاد کنید، باید به جاى آن از برنامه‏هاى مجاز استفاده کنید. یکى از روش‏هایى که تجربه شده و بسیار هم موفق بوده، استفاده از مداحان مذهبى و هنرمندانى است که به وسیله خواندن اشعار شادى ‏بخش و گفتن لطیفه‏هاى مناسب، مجلس را شاد مى‏کنند. همچنین استفاده از افرادى که کارهاى تردستى و دیدنى انجام مى‏دهند و مى‏توانند مجلس عروسى را با صفا و شاد کنند، در این مورد مۆثر است. بعضى از این افراد هنرمند، وقتى در مجلسى شرکت مى‏کنند، بدون این که گناهى در برنامه‏هاى آنها باشد یا کسى را مسخره کنند، چنان مجلس را گرم مى‏کنند که افراد شرکت کننده، یکسره مى‏خندند؛ البته بهتر است با ذکر اشعارى در مدح ائمه اطهار و خصوصاً امام زمان علیه‏السلام، معنویتى هم در مجلس عروسى ایجاد کنیم.

3. بهتر است مجالس عروسى در مناسبت‏هاى مذهبى و جشن‏هاى مذهبى، مثل میلاد ائمه یا اعیاد مذهبى برگزار شود و به تناسب این شب‏ها، اشعار ویژه آن اعیاد هم خوانده شود.

4. اگر به کلى نمى‏توانید مجلس را اسلامى برگزار کنید، حداقل جلوى بعضى گناهان را بگیرید؛ مثلاً سعى شود مجلس مردانه از زنانه کاملاً جدا باشد و هیچ مردى به مجلس زنان راه پیدا نکند و حداقل این که عروس و داماد، تلاششان را براى جلوگیرى از گناه بکنند تا اگر هم معصیتى صورت گرفت، به حساب آنها نباشد.

5. تا جایى که توان مالى دارید، پذیرایى خوبى از میهمان‏ها داشته باشید؛ زیرا پذیرایى، یکى از وسایل شادى‏بخش است و مى‏تواند جانشین خوبى براى ابزارهاى حرام شادى باشد.البته به صورتی که خود حرام دیگری به نام اسراف نشود .

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع : سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.