تبیان، دستیار زندگی
بیماری‌های قلبی تا به حال تلفات بیشتری نسبت به سایر بیماری‌ها داشته است. متأسفانه باید بگوییم که بسیاری از این تلفات و مرگ‌ها قابل پیشگیری بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلبی سالم تر خواهید داشت اگر ....


بیماری‌های قلبی تا به حال تلفات بیشتری نسبت به سایر بیماری‌ها داشته است. متأسفانه باید بگوییم که بسیاری از این تلفات و مرگ‌ها قابل جلوگیری بوده است.


قلب

از همین حالا دست به کار شوید و نگذارید که اولین سکته قلبی در شما بروز کند. شروع به ورزش کنید و برنامه غذایی سالم‌تری انتخاب کنید. یادتان باشد که شما فقط یک قلب دارید، پس مراقبش باشید. ما نیز در اینجا به نکاتی برای سالم نگاه داشتن قلب تان اشاره می‌کنیم.

از دخانیات بپرهیزید

سیگار کشیدن علاوه بر مبتلا کردن شما به نفخ و سرطان ریه، یکی از مهم‌ترین عوامل بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود. دلیل این است که بیشتر مواد شیمیایی موجود در دخانیات، می‌توانند باعث صدمه زدن به قلب، تصلب شریان‌ها و باریک کردن رگ‌های خونی شوند.

علاوه بر این، نیکوتین موجود در سیگار باعث انقباض رگ‌های خونی می‌شود، به همین دلیل فشارخون را بالا برده و قلب را به کار بیشتر وا می‌دارد. سیگار همچنین دارای مونوکسید کربن است که جای اکسیژن را در خون می‌گیرد. اگر اکسیژن خون کم باشد، قلب مجبور به کار بیشتر است.

اگر اهل سیگار و دخانیات نیستید، این خیلی برایتان خوب است، اما به یاد داشته باشید که نباید زیاد در معرض دود سیگار هم قرار بگیرید، هر چند که خودتان نکشید. اگر سیگار می‌کشید، به یاد داشته باشید که ترک آن به طور غیر منتظره‌ای خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در شما پایین می‌آورد. در آخر اگر معتقدید که دخانیات بی دود اشکالی ندارد، باز هم در مورد آن فکر کنید. جویدن تنباکو و سیگارهای کم نیکوتین هم، همچنان نیکوتین به بدن تان می‌رساند و برای قلب تان بد است.

یادتان باشد که شما فقط یک قلب دارید، پس مراقبش باشید.

ورزش کنید

خیلی خوب است اگر برنامه منظمی برای ورزش داشته باشید. در واقع، ساکن و غیر فعال بودن، یکی از مهم‌ترین دلایل ابتلا به بیماری‌های قلبی به شمار می‌رود. همچنین مثل کشیدن سیگار کلسترول و فشار خون تان را بالا می‌برد. افرادی که زندگی فعالی دارند، 45 درصد کمتر از افراد دیگر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند.

رمز این مسئله این است که بیشتر ورزش کنید. حداقل 30 تا 60 دقیقه به طور متوسط در روز یا حداقل اکثر روزهای هفته ورزش کنید. لازم نیست که حتماً به باشگاه‌های ورزشی بروید، پیاده روی و پله نوردی هم می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

یك راه خوب برای اینکه بفهمید آیا به اندازه کافی ورزش می‌کنید این است که ضربان قلب تان را بگیرید. باید بالاترین ضربان قلب تان را در دقیقه در حین ورزش بدانید. برای گرفتن بالاترین ضربان قلب تان، سن تان را از 220 کم کنید؛ مثلاً اگر 30 سال تان است، بالاترین ضربان قلب تان هنگام ورزش باید به 190 برسد.

قلب

راه دیگر برای اندازه‌گیری شدت فعالیت، ”‌آزمایش صحبت کردن”‌ نامیده می‌شود. آزمایش بسیار ساده‌ای است: هنگام ورزش سعی کنید که صحبت کنید. اگر توانستید جمله‌ای کامل را بیان کنید یا به گفتگو همچنان ادامه دهید، پس شدت ورزش تان سبک است. اگر هنگام صحبت کردن به نفس نفس افتادید، شدت ورزش تان متوسط است؛ و اگر برای صحبت کردن اصلاً نفس نداشتید، پس خیلی شدید ورزش می‌کنید. البته اصلاً لازم نیست که حتماً ورزش تان شدید باشد تا سالم بمانید. ورزش سبکی که طول مدت زیادی داشته باشد مثل پیاده روی هم می‌تواند به شما کمک کند.

رژیم غذایی سالمی داشته باشید

همه ما می‌دانیم که خوردن غذاهای پر چرب با کلسترول بالا برای قلب بسیار ضرر دارد و خوردن سبزیجات و میوه‌جات تازه برای سلامتی بسیار مفید است. اما در اینجا راه‌های بهتری برای برنامه غذایی‌تان پیشنهاد می‌کنیم.

به طور مثال:

* استـفاده از غذاهای کم چربـی هـنـگـام شـام از بـالا رفتـن کلستـرول و تری‌گلیسیرید شما جلوگیری می‌کند. مثلاً شب‌ها از گوشت قرمـز، تخم مرغ، کره، خامه، پنیر و دسرهای شکر دار کمتر استفاده کنید.

* غذای خود را به قسمت‌های مختلف تقسیم کرده و به جای سه مرتبه در روز، آن را در دفعات مختلفی میل کنید. این حتی باعث کاهش وزن تان هم می‌شود.

* همه پروتئین‌ها مثل هم نیستند. سعی کنید از پروتئین در مـاهـی، سویا و مرغ به جای گوشت قرمز استفاده کنید.

* به یاد داشته باشید که ممکن است بعد از تغییر برنامه غذایی‌تان، 3 تا 6 ماه طول بکشد تا بتوانید کاهش کلسترول تان را مشاهده کنید.

* درست غذا خوردن می‌تواند به حفظ وزن مناسب هم کمک کند. اضافه وزن یکی از عوامل مهم در بروز بیماری‌های قلبی است. به این دلیل است که اضافه وزن فشار خون و کلسترول شما را بالا می‌برد که حتی می‌تواند باعث دیابت هم شود.

خوردن غذاهای پر چرب با کلسترول بالا برای قلب بسیار ضرر دارد و خوردن سبزیجات و میوه‌جات تازه برای سلامتی بسیار مفید است.

به طور مرتب برای معاینات پزشکی مراجعه کنید

با مراجعه منظم به پزشک می‌توانید مطمئن شوید که مشکلات سلامتی و قلبی شما خیلی زود تشخیص داده خواهند شد و می‌توانید تحت مراقبت و درمان قرار گیرید. باید به طور منظم حداقل دو بار در سال فشار خون و کلسترول تان را هم حداقل هر پنج سال یک‌بار اندازه گیری کنید و البته، اگر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید، باید به اندازه نیاز به پزشک مراجعه کنید.

قلب

ویتامین و مکمل‌های غذایی

به اندازه کافی ویتامین و مکمل‌های غذایی به بدن تان برسانید. هر چند که این نمی‌تواند جایگزینی برای ورزش و برنامه مناسب غذایی باشد، اما استفاده از مکمل‌های غذایی به سالم نگاه داشتن قلب تان کمک خواهد کرد. این مکمل‌های غذایی می‌تواند از بالا رفتن کلسترول و فشار خون در شما جلوگیری کند و به همین طریق قلب تان هم وضعیت سالمی خواهد داشت.

قلبی سالم داشته باشید

سعی کنید برنامه غذایی‌تان را دوباره باز بینی کنید و عادت‌های بد غذایی را از خود دور کنید. ورزش کنید. می‌توانید کم کم ورزش را شروع کنید، اما از همین امروز کارتان را شروع کنید. حتی ورزش سبک هم می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را در شما کاهش دهد.

به یاد داشته باشید که سالم ماندن قلب تان فقط به خود شما بستگی دارد. فقط شمایید كه باید غذا خوردن تان را کنترل کنید، نه هیچ کس دیگری. به طور منظم به پزشک مراجعه کنید و از دستورات او پیروی کنید. مطمئن باشید که او بد شما را نمی‌خواهد. با به کار گرفتن این نکات اشاره شده، مطمئناً قلبی سالم‌تر خواهید داشت.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: baharrrrr88

مطالب مرتبط:

به دنبال سلامتی(ویژه‌نامه)

خطر سکته را جدی بگیریم!

سوزش قفسه سینه، هشدار به قلب

آشنایی با علائم سکته قلبی

اینها را حس كردی، حتماً برو دكتر!

جراحی قلب به صورت آنلاین