تبیان، دستیار زندگی
در هر جامعه‏اى نوع و كیفیت لباس زنان و مردان، علاه بر آن كه تابع شرایط اقتصادى ، اجتماعى و اقلیمى آن جامعه است، تابع جهان بینى و ارزش‏هاى حاكم بر فرهنگ آن جامعه نیز مى‏باشد.لذا باید در انتخاب لباس مناسب شرایطی به قرار زیر مراعات گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

7 توصیه اسلامی برای خرید لباس


در هر جامعه‏اى نوع و كیفیت لباس زنان و مردان، علاه بر آن كه تابع شرایط اقتصادى ، اجتماعى و اقلیمى آن جامعه است، تابع جهان بینى و ارزش‏هاى حاكم بر فرهنگ آن جامعه نیز مى‏باشد.لذا باید در انتخاب لباس مناسب شرایطی به قرار زیر مراعات گردد.

خرید لباس کوچولوها!

الف-لباس دست كم پاسخگوى سه نیاز آدمى است.

1- او را از سرما و گرما حفظ ‏كند.

2- در جهت حفظ عفت و شرم، به او كمك ‏كند.

3- به او آراستگى و وقار بخشد.

ب- كیفیت لباس پوشیدن نه تنها حاكى از شخصیت انسان است، بلكه در شكل‏گیرى و تحول شخصیت اونیز نقش دارد.

كیفیت و چگونگى لباس هم از نظر رنگ و هم از نظر مدل و هم از نظر آراستگى و تمیزى، نشانه نوع شخصیت انسان است و چه بسا افرادى كه با پوشیدن نوع خاصى از لباس‏ها، دچار مسخ شخصیتى مى‏شوند و به كلى رفتار و اعمالشان تغییر پیدا مى‏كند.

*بعضى از موارد ارتباط نوع پوشش و شخصیت آدمى به قرار زیر می باشد:

1-استفاده از رنگهاى شاد در لباس، اثرات غیر مستقیمى در افزایش حركت و فعالیت و پیشرفت كار افراد دارد و در سلامت روانى و شخصیتى افراد مۆثر خواهد بود. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) مى‏فرماید: لباس سفید رنگ بپوشید كه سبب آرامش و پاكیزگى شماست. (1)

2- 7. پرهیز از لباس فرهنگ‏هاى بیگانه؛ كسى كه فرهنگ اسلامى و ملى خود را رها كند و به رنگ و لباس بیگانگان(كه مظهر آن دنیاى غرب است) در آید، نشانه نداشتن استقلال و نشانه وابستگى به آنان است. چنین فردى، دچار احساس خود كم‏بینى شده است و شخصیتى ذلیل دارد. امام على(علیه السلام) مى‏فرماید: همواره حال این امت نیكو خواهد بود تا زمانى كه لباس بیگانگان را نپوشند و غذاهاى آنان را نخورند و آن زمان كه چنین كنند، خداوند آنها را ذلیل خواهد كرد.(2)

3- لباس نباید غیر متعارف و به اصطلاح لباس شهرت باشد:

گاهى انسان بر اساس خود خواهى و تكبر، لباسى را انتخاب مى‏كند كه نظیرش در هیچ كس نبوده باشد. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: براى انسان از نشانه‏هاى خفت و خوارى همین بس كه لباسى بپوشد كه به آن مشهور شود.(3)

لباس انسان، باید معرف جنس او نیز باشد؛ بنابراین لباس مردان باید با لباس زنان تفاوت داشته باشد و هر كدام لباس مخصوص خود را بپوشند. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) مردانى را كه لباس زنان و زنانى را كه لباس مردان مى‏پوشند، از رحمت خدا دور دانست

4-لباس مناسب، انسان را در میان مردم عزیز مى‏كند. امام على(علیه السلام) مى‏فرماید: براستى نیكوترین لباس، آن لباسى است كه تو را با مردم همسان سازد و موجب آرایش تو در میان آنان شود و زبان‏هاى آنان را از بدگویى تو باز دارد.(4)

5- لباس تمیز، باعث ذلت و خوارى دشمنان مى‏شود و انسان را در مقابل آنان سربلند مى‏كند. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: لباس پاكیزه، دشمن را ذلیل مى‏نماید.(5)

امام على(علیه السلام) مى‏فرماید: لباس تمیز، غم و ناراحتى را برطرف مى‏كند و براى نماز، یك نوع پاكیزگى است.(6) بنابراین یكى از عوامل نشاط و شادابى روانى، پوشیدن لباس تمیز است.

6- لباس زیبا، باعث تقرب به خداست. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: خود را به وسیله لباس زیبا كنید؛ زیرا خدا زیباست و زیبایى را دوست دارد.(7) بنابراین وقتى انسان احساس كند خدا او را دوست دارد، تأثیر مثبتى برشخصیت او مى‏گذارد.

7-لباس انسان، باید معرف جنس او نیز باشد؛ بنابراین لباس مردان باید با لباس زنان تفاوت داشته باشد و هر كدام لباس مخصوص خود را بپوشند. پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) مردانى را كه لباس زنان و زنانى را كه لباس مردان مى‏پوشند، از رحمت خدا دور دانست.(8)

لباس تمیز، باعث ذلت و خوارى دشمنان مى‏شود و انسان را در مقابل آنان سربلند مى‏كند. امام صادق(علیه السلام) مى‏فرماید: لباس پاكیزه، دشمن را ذلیل مى‏نماید

*در مورد پوشش لباس مردان باید متوجه این نکته بود که لباس ابریشمی خالص و لباس طلا بافت برای آنها حرام است .

*حد پوشش مردان این است که باید عورتین خود را از مردان دیگر و همچنین از محارم خود (بجز همسر) بپوشانند و پوشانیدن بقیه بدن از آنها واجب نیست.

*پوشش مرد از زنان نامحرم

مردان بنابر احتیاط مستحب باید مواضعی را که به طور معتاد مردان می پوشند ،از نامحرم بپوشانند خصوصا اگر بدانند نامحرمی به قصد لذت یا ریبه به آنها نگاه می کند .

*در کل می توان گفت انسان می تواند لباسی را که     1- لباس شهرت نباشد     2- لباس مختص جنس مخالف نبوده    3- مهیج نباشد     4-لباس مختص کفار نبوده و    5- غصبی نباشد و حد پوشش شرعی را نسبت به جنس موافق و مخالف رعایت کند خریداری کرده و بپو شد.

*در مورد پوشش خود در منزل نیز همانطور که گذشت باید سعی کنند در مقابل محارم خود بجز همسر ،لباسی را تهیه نمایند که علاوه بر پوشاندن عورتین ،باعث نشود دیگران به حرام افتند.

پی نوشت ها :

1- وسائل، ج‏3، ص‏355

2- وسائل، ج‏3، ص‏356

3- بحار، ج‏78، ص‏252

4- غررالحكم، ص‏152

5- وسائل، ج‏3، ص‏346

6- وسائل، ج‏3، ص‏346

7- وسائل، ج‏3، ص‏340

8- سنن ابى داود، ج‏4، ص‏60

بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان


منبع: سایت پرسمان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.