تبیان، دستیار زندگی
دکتر سیدعلی جمالیان ،مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران، گفت:‌ اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده، به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مهر ماندگار دولت، نه تنها گام بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی است بلکه تحولات چشمگیری نیز در نظام سلامت و رشد و توسعه زیرساخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پزشکی در خانواده شما!


دکتر سیدعلی جمالیان ،مدیرکل درمان تأمین‌اجتماعی استان تهران، گفت:‌ اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده، به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های مهر ماندگار دولت، نه تنها گام بزرگی برای تحقق عدالت اجتماعی است بلکه تحولات چشمگیری نیز در نظام سلامت و رشد و توسعه زیرساخت‌های درمانی کشور ایجاد خواهد کرد لذا، نیازمند فرهنگ‌سازی از سوی همه دستگاه‌های اجرایی است.

ارمغان سلامت برای همه مردم

پزشك خانواده به صورت رسمی از سال 84 در كشور آغاز و پرچمدار نهضتی شد كه شعارش دسترسی بهتر به خدمات درمانی، توزیع عادلانه خدمات در كشور، حذف هزینه‌های غیرضروری و ارتقای سطح سلامت مردم بود.

جدا از الزام قانونی و تكلیفی كه تاكید برنامه پنجم توسعه است، اذعان به مفید بودن «پزشك خانواده» قولی است كه بر آن توافق نظر وجود دارد و تنها ممكن است در مورد نحوه و سرعت اجرای آن بحث و تفاوت نظری وجود داشته باشد كه البته بحق و مورد توجه است.

پزشک

ولی آنچه به عنوان لازمه موفقیت اجرای این طرح به نظر من قابل تاكید است، گفتمان و فضای غالب بر اذهان عمومی جامعه در این ارتباط است.

غلبه عالمانه و درست گفتمان كاهش مقاومت‌ها و بسیج امكانات و فرصت‌ها، نیل به اهداف مورد نظر آن موضوع را به همراه خواهد داشت و در این جهت، نقش وسایل ارتباط جمعی، نقشی بی‌بدیل است.

بی‌شك اقناع سیاستمداران در همه سطوح، تامین‌كنندگان مالی و منابع مورد نظر از یك سو و رضایت و رغبت جامعه شریف پزشكی به عنوان عرضه‌كنندگان خدمات سلامت از سوی دیگر و در نهایت آحاد مردم عزیز كشورمان از اجزای ضروری اجرای موفق چنین طرح عظیمی خواهد بود.

در این میان به یكی از عناوین مهم در بحث اقتصاد سلامت یعنی تناسب نداشتن اطلاعات بین خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده اشاره می‌كنم.

در حال حاضر با تغییر چهره بیماری‌ها به بیماری‌هایی كه به جای علاج، تنها كنترل می‌شود و همچنین با توسعه روزافزون وسایل متنوع تشخیصی، شیوه‌های درمانی و لزوم استفاده از آنها كه بموقع و با كیفیت به نیازمندان واقعی عرضه شود، جایگاه پزشك خانواده برای پیشگیری از بیماری‌ها پررنگ‌تر می‌شود.

به این ترتیب از مراجعات غیرضروری به پزشكان متخصص نیز جلوگیری به عمل می‌آید و علاوه بر كاهش بار مالی بر بیمه‌ها و مردم، اعتماد جامعه به حرفه شریف پزشكی نیز در میان‌مدت و درازمدت مخدوش نخواهد شد. داشتن مشاوری امین در كنار هریك از آحاد جامعه در پركردن این خلأ راهگشاست.

نگاهی گذرا به چند واقعیت تا حدی می‌تواند فضای مورد بحث را عینی‌تر كند:

ـ خوشبختانه با ارتقای شاخص‌های بهداشتی، امید به زندگی در كشور ما و طول عمر زنان به 74 و مردان به حدود 72 سال افزایش یافته است. معنای دیگر این واقعیت مسن‌تر شدن جمعیت كشور و تغییر نوع و بار بیماری‌ها و افزایش هزینه درمان‌های مربوط به آن است.

ـ شیوع بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بیماری‌های مزمن تنفسی، دیابت، سرطان‌ها، حوادث ترافیكی و در واقع بیماری‌های غیرواگیر در كشور بر اهمیت وجود پزشك خانواده در راستای پیشگیری و كنترل عوارض حاد این بیماری‌ها می‌افزاید.

ـ بخش عظیمی از موفقیت‌های نظام سلامت در كشور، مرهون استقرار برنامه‌های اولیه بهداشتی بویژه در مناطق روستایی است كه رویكرد اصلی این نظام، برخورد فعالانه و پیگیرانه با بیماری‌هاست.

با تغییر چهره بیماری‌ها، بازتعریف اولویت‌های نظام مراقبت‌های اولیه هم ضروری است. اگر بهورزان عزیز، نقش اصلی خود را در عمق‌بخشی خدمات به اقصی نقاط كشور بر عهده بگیرند، «پزشكان خانواده» نیز با دانش و مهارت‌های بسیار بالاتر، رهبری تیم‌هایی را بر عهده خواهند داشت كه برای مواجهه با چالش‌های امروزی نظام سلامت آمادگی لازم را دارند.

با تغییر چهره بیماری‌ها به بیماری‌هایی كه به جای علاج، تنها كنترل می‌شود و همچنین با توسعه روزافزون وسایل متنوع تشخیصی، شیوه‌های درمانی و لزوم استفاده از آنها كه بموقع و با كیفیت به نیازمندان واقعی عرضه شود، جایگاه پزشك خانواده برای پیشگیری از بیماری‌ها پررنگ‌تر می‌شود

اجرای پزشک خانواده 3750 میلیارد تومان بودجه اضافه می‌خواهد

اجرای کامل برنامه پزشک خانواده برای کل کشور در طول یکسال به 3750 میلیارد تومان بودجه علاوه بر بودجه های فعلی وزارت بهداشت و بیمه‌ها نیاز دارد.

مرضیه وحید دستجردی در پاسخ به اینکه آیا برآوردی از میزان بودجه مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشک خانواده دارید، افزود: برآورد ما برای اجرای برنامه پزشک خانواده برای نیمه دوم امسال 800 تا 900 میلیارد تومان اعتبار جدید برای سازمانهای بیمه گر است که باید علاوه بر بودجه های فعلی در اختیار آنها گذاشته شود.این اعتبار اضافه بر اعتباراتی است که سازمانهای بیمه گر اکنون برای بخش درمان در اختیار دارند و باید بپردازند البته وزارت بهداشت نیز برای اجرای این برنامه در کل کشور در 6 ماه دوم امسال به 200 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که در مجموع بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این برنامه در کل کشور برای نیمه دوم امسال نیازمندیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برای اجرای کامل این برنامه و پوشش همه مردم کشور در تمام استانها و برای یکسال این برنامه چقدر بودجه می‌خواهد که لازم باشد در قانون بودجه سال آینده مصوب شود، گفت: اجرای این برنامه برای کل کشور در طول یکسال به 3750 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که باید تأمین شود و علت اینکه می‌گوییم برای 6 ماه امسال این برنامه به 800 تا 900 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد، این است که اولاً یکماه از نیمه دوم سال گذشته است دوم اینکه در نیمه دوم امسال قرار است به تدریج شهرهای مختلف کشور زیر پوشش این برنامه بروند و به یکباره کل کشور زیر پوشش قرار نمی‌گیرد، بنابراین به بودجه کمتری نیاز دارد.

پزشک-دکتر-

برنامه پزشک خانواده، برنامه‌ای است که طی آن یک نفر پزشک، مسئولیت سلامت 500 تا 2500 نفر را به عهده می‌گیرد و وضع سلامت آنها را در زمان سلامت و بیماری کنترل می‌کند. پزشک خانواده باید برای هر یک از افراد زیر پوشش خود یک پرونده الکترونیک سلامت تشکیل دهده که در سراسر کشور با رعایت اصول امنیتی و سطح بندی اطلاعات آن قابل دسترس است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت قرار است تمام خدمات پزشک خانواده و داروهای تجویز شده از سوی وی برای مردم رایگان باشد و در صورتی که فرد از طرف پزشک خانواده به سطح پزشکی تخصصی، فوق تخصصی و بیمارستان ارجاع شود، بیمار فقط 10درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کند.

ثبت نام 23 میلیون نفر در برنامه پزشک خانواده

محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهور، می گوید: با اجرای برنامه «پزشک خانواده شهری»، هیچ ایرانی نیست که مستقیم تحت نظر یک پزشک برای دستیابی به سلامت قرار نگیرد. در تمام دولت های دنیا سلامت مهمترین محور برنامه ریزی ها است و بیشترین بودجه به این بخش اختصاص می یابد بنابراین در کشور ما با توجه به آموزه های دینی از جمله فرمایش پیامبراکرم (ص) که فرمودند: دو نعمت بین مردم مجهول است که یکی امنیت است و آن یکی سلامت، باید توجه به سلامت مردم و جامعه جزو اولویتها باشد. تاکنون اجرای این برنامه در 4 استان تهران، فارس، سیستان و بلوچستان و مازندران کلید خورده است و  تا پایان امسال نیز همه جمعیت کشور زیر پوشش این برنامه خواهند رفت و تا کنون 23میلیون ایرانی در برنامه پزشک خانواده شهری ثبت نام کرده اند.

پزشك خانواده شما كیست؟

پزشك خانواده، قرار است پزشك شما و خانواده‌تان باشد، اما شما باید انتخابش كنید!

برای انتخاب پزشك خانواده می‌توانید به مركز مجری برنامه پزشك خانواده در منطقه محل زندگی‌ خود مراجعه و مشخصات‌تان را رسما ثبت كنید. اگر امكان مراجعه حضوری برایتان وجود ندارد، می‌توانید اینترنتی ثبت‌نام كنید.

سامانه خدمات سلامت ایرانیان به نشانی http:‌/‌‌/‌www.1590.ir برای ثبت‌نام در طرح پزشك خانواده راه‌اندازی شده است.

بر این اساس با ثبت اطلاعات در این بخش شما بر حسب محل زندگی‌تان فهرست كاملی از همه پزشكان عضو این برنامه و برخی مشخصات‌شان را دریافت می‌كنید.

اجرای این برنامه برای کل کشور در طول یکسال به 3750 میلیارد تومان بودجه اضافه نیاز دارد که باید تأمین شود

وقتی كه پزشك خانواده‌تان را از آن فهرست انتخاب كردید، دكمه ثبت را می‌زنید و سامانه كد پیگیری‌ای به شما می‌دهد كه با استفاده از آن می‌توانید به كارتابل مخصوص خود و خانواده‌تان دسترسی داشته باشید.

ثبت اطلاعات در سامانه، پیش‌ثبت‌نام محسوب می‌شود و حتی اگر ثبت‌نام‌تان را از طریق اینترنت انجام داده باشید، پیامی برای شما ارسال می‌شود كه می‌گوید برای ثبت‌نام نهایی باید در یكی دو هفته آینده، با دفترچه بیمه و كارت ملی به مركز مجری برنامه پزشك خانواده در محل زندگی‌تان، مراجعه كنید.

البته اگر در تهران زندگی می‌كنید، می‌توانید با شماره تلفن 8999 تماس بگیرید و در خصوص چگونگی ثبت‌نام در این طرح بپرسید.

موضوع سلامت، بحثی انسانی، ملی و علمی است، موضوع پزشك خانواده هم سیاست‌محوری نظام سلامت برای مواجهه با مشكلات عدیده این بخش است. فارغ از هر نوع گرایشی، همه عزیزان و دلسوزان در بخش‌های مختلف باید به اجرای این طرح كمك كنند واگر نقطه‌نظر اصلاحی و كارشناسانه‌ای دارند، بیان كنند تا مورد توجه دست‌اندركاران قرار گیرد. همه به فكر حل مساله باشیم. آنچه بدیهی است، این نكته ساده است كه حل مساله با پاك كردن صورت مساله میسر نیست.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:برگرفته از سه مطلب جام جم آنلاین/ایسنا/خبرگزاری فارس