تبیان، دستیار زندگی
اگر شخصى در سال جارى خود را براى حج نیابتى از دیگرى اجیر كند. سپس بر اثر ارث یا بخشش و یا مانند آن خودش مستطیع گردد، در این صورت آیا باید حج را براى خودش انجام دهد، یا آن كه طبق اجاره قبل از حصول استطاعت عمل كند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کسى که حجّش را باطل کرده، چگونه از احرام خارج شود؟

حج


و چون هفت بار به عنوان طواف زیارت به دور خانه حق بگردى و نزد مقام دو ركعت نماز بجاى آورى فرشته اى كریم بر دو شانه ات مى زند سپس مى گوید: آنچه بر تو گذشت آمرزیده شد، هم اكنون تا صد و بیست روز عمل را از سر بگیر كه گناهى بر تو نیست.!!»(بحارالانوار، ج96، ص4)


ثواب و بهره معنوى حج

كسى كه از قسمتى از مال خود، جهت مخارج زیارت بیت الله، چشم مى پوشد و جهت آزادى از حقوق دیگران اقدام به طلب حلّیت مى كند و براى نظام دادن به امورش، قبل از سفر حج متحمّل زحمت و رنج مى گردد، و تن به این سفر سرشار از مشقت و سختى مى دهد و با پاى معرفت و قلبى پر از ذوق و شوق و روحى با صفا و جانى مملوّ از عشق و محبت و نَفْسى همراه با اراده و همت و ضمیرى معطّر به بوى خلوص خود را در این وادى مى اندازد بدون تردید از جانب حضرت محبوب در معرض ثوابها و بهره هاى عظیم قرار مى گیرد كه بخاطر عدم گنجایش دنیا، تمام آن ثوابها در جهان آخرت تجلى كرده و زائر را به سرسفره رحمت بى نهایت دوست مى نشاند.

پیامبر با عظمت اسلام صلی الله علیه و آله به مردى كه قصد زیارت خانه حق را داشت فرمودند:

«اى زائر خانه حق، نزد من آمدى تا از حج و عمره ات و ثوابى كه در این دو عمل است از من بپرسى؟

توجه داشته باش هنگامى كه در راه حج قرار گرفتى و بر مركب خود سوار شدى و آن مركب به راه افتاد، قدمى حركت نمى كند مگر این كه خداوند براى تو حسنه اى ثبت مى كند و سیّئه اى از پرونده ات محو مى نماید.

و چون احرام بستى و تلبیه گفتى، خداوند مهربان به هر تلبیه اى ده حسنه برایت ثبت مى كند، و ده گناه از تو پاك مى نماید.

و چون هفت مرتبه به طواف برخاستى، بخاطر آن نزد خداوند پیمان و یادى برایت مى ماند، كه بعد از آن، حضرت حق از عذاب تو حیا مى كند.

توجه داشته باش هنگامى كه در راه حج قرار گرفتى و بر مركب خود سوار شدى و آن مركب به راه افتاد، قدمى حركت نمى كند مگر این كه خداوند براى تو حسنه اى ثبت مى كند و سیّئه اى از پرونده ات محو مى نماید

و آنگاه كه نزد مقام ابراهیم دو ركعت نماز بجاى آوردى، ثواب دو ركعت نماز قبول شده برایت ثبت مى گردد.

به هنگامیكه هفت مرتبه سعى صفا و مروه نمودى ثواب تو نزد حق همانند كسى است كه از شهر خود با پاى پیاده به حج آمده و مانند اجر كسى است كه هفتاد برده مۆمن در راه خداوند آزاد كرده است!

چون تا غروب آفتاب به عرفات وقوف كردى مورد آمرزش حق قرار مى گیرى گرچه گناهانت به اندازه ریگهاى متراكم باشد.

و چون رمى جمره نمودى به هر ریگى كه مى زنى ده حسنه برایت نوشته مى شود و به اندازه آینده عمرت این ده حسنه بطور مرتب برایت ثبت مى گردد.

و هنگامى كه به ذبح گوسفند یا نحر شتر اقدام نمودى به هر قطره خونى كه از آن مى ریزد، تا پایان عمر پیوسته براى تو ده حسنه نوشته مى شود.

و چون هفت بار بعنوان طواف زیارت به دور خانه حق بگردى و نزد مقام دو ركعت نماز بجاى آورى فرشته اى كریم بر دو شانه ات مى زند سپس مى گوید: آنچه بر تو گذشت آمرزیده شد، هم اكنون تا صد و بیست روز عمل را از سر بگیر كه گناهى بر تو نیست.!!» (بحارالانوار، ج96، ص4)

و چند مسئله و پرسش و پاسخ در مورد حج:

یک مسئله از آیة الله گرامی(دام ظله):

مسئله 2134 - اگر مقداری مال كه برای حج كافی است به كسی بدهند و با او شرط كنند كه در راه مكه خدمت كسی كه مال را داده بنماید قبول بر او لازم نیست و حج بر او واجب نمی‏شود مگر اینكه خدمت كردن برای او عادی باشد و شغل معمولی او نیز مناسب خدمت باشد كه در این صورت بنابر احتیاط واجب قبول این كار لازم است. و پس از قبول مستطیع می‏شود.

سۆال: اگر شخصى در سال جارى خود را براى حج نیابتى از دیگرى اجیر كند. سپس بر اثر ارث یا بخشش و یا مانند آن خودش مستطیع گردد، در این صورت آیا باید حج را براى خودش انجام دهد، یا آن كه طبق اجاره قبل از حصول استطاعت عمل كند؟

جواب: اگر اطمینان داشته باشد كه در سال بعد مى تواند براى خودش حج بگزارد، اجاره صحیح است و به مقتضاى آن عمل كند وگرنه باطل است و بر او واجب است كه براى خودش حج كند.

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سوال: آیا در اعمال روز عید قربان، ترتیب شرط است و آیا مى‏توان قربانى را قبل از رمى جمره عقبه انجام داد، براى معذور و غیرمعذور چه حكمى دارد؟

جواب: به احتیاط واجب باید ذبح پس از رمى جمره عقبه انجام شود.

آیة الله خامنه ای(دام ظله)

سوال: کسى که حجّش را باطل کرده، چگونه از احرام خارج شود؟

جواب: اگر حجِّ فاسد شده را به اتمام برساند، یا در بعضى از موارد که وظیفه او تبدیل به عمره مفرده است، عمره مفرده را به پایان برساند، از احرام خارج مى شود.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری  

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام، گرامی، خامنه ای، مکارم شیرازی، سیستانی(دام ظلهم)

چهل حدیث حج ـ حسین انصاریان

کتابخانه الکترونیکی حج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.