تبیان، دستیار زندگی
زنى براى حج مستطیع مى شود و شوهرش در ماه هاى حج فوت مى كند. حال آیا بر او واجب است كه در حال عده براى حج حركت كند، یا نه؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوشش احرام کسی که بیماری پوستی دارد!

حج-حجاج


حضرت حق خانه کعبه را نشانه و علامت اسلام و پناهگاه پناهندگان قرار داد و زیارت آن محل با عظمت را واجب فرمود و احترام نهادن به كعبه را بر بندگانش لازم دانست و رفتن به آنجا را دستور داد پس در قرآن مجید فرمود: زیارت بیت الله الحرام حق خداوند بزرگ بر مردم است; مردمى كه برخوردار از استطاعتند و هر كه این نعمت عظیم الهى را ناسپاسى كند، به حضرت حق زیانى وارد نكند كه خداى تعالى از تمام جهانیان بى نیاز است.»(قسمتی از خطبه اول نهج البلاغه)


وجوب حج

حجّ بعنوان یك عبادت، بر اهل استطاعت، از جانب مبدأ فیض و رحمت، واجب گشته و فریضه بودن آن در آیات قرآن مجید اعلام شده و روى گردان از آن، فردى ناسپاس و نمك خورده اى نمكدان شكن به حساب آمده است.

مولاى متقیان، امیر مۆمنان، در پایان خطبه اوّل نهج البلاغه مى فرماید:

«پروردگار مهربان زیارت بیت الحرامش را بر شما فریضه قرار داد و آن را قبله گاه مردم نمود. زیارت كنندگان در آنجا وارد مى شوند و براى یافتن بهره معنوى ازدحام مى كنند; مانند ازدحام چهارپایان تشنه در كنار چشمه آب! و آمدن به آن مكان مقدّس را مشتاقند، همانند اشتیاق كبوتران به طرف آشیانه خود، آن وجود منزّه و پاك آن جایگاه عالى را براى تواضع بندگان در برابر بزرگى و عظمتش، و تصدیقشان به عزّت و قدرتش نشانه و علامت قرار داد. از میان مردمان، شنوندگانِ فرمانش را انتخاب فرمود. آنان دعوتش را براى زیارت خانه كعبه اجابت كردند و فرمانش را گردن تصدیق نهادند و در جایگاه پیامبران براى عبادت وبندگى ایستادند و خود را به فرشتگان طواف كننده عرش شبیه نمودند، در تجارت بندگى سود فراوان بدست آورده، به موقف آمرزش و مغفرتش از هم سبقت مى گیرند.

حضرت حق آن خانه را نشانه و علامت اسلام و پناهگاه پناهندگان قرار داد و زیارت آن محل با عظمت را واجب فرمود و احترام نهادن به كعبه را بر بندگانش لازم دانست و رفتن به آنجا را دستور داد پس در قرآن مجید فرمود: زیارت بیت الله الحرام حق خداوند بزرگ بر مردم است; مردمى كه برخوردار از استطاعتند و هر كه این نعمت عظیم الهى را ناسپاسى كند، به حضرت حق زیانى وارد نكند كه خداى تعالى از تمام جهانیان بى نیاز است.» (نهج البلاغه، خطبه اوّل; وسائل الشیعه، ج8، ص9)

بعد از این مقدمه کوتاه و پر محتوی، طبق روال مقالات قبل چند مسئله یا پرسش و پاسخ در باب حج را مرور می کنیم:

یک مسئله از آیة الله گرامی(دام ظله):

مسئله 2131 - زنی كه می‏تواند مكه برود، اگر بعد از برگشتن از خودش مال نداشته باشد و شوهرش هم فقیر باشد و خرجی او را ندهد و ناچار شود كه به سختی زندگی كند، حج بر او واجب نیست، ولی اگر شوهرش تمكن دارد و مخارج او را می‏دهد با داشتن خرج رفتن و برگشتن مستطیع می‏شود.

سۆال : زنى براى حج مستطیع مى شود و شوهرش در ماه هاى حج فوت مى كند. حال آیا بر او واجب است كه در حال عده براى حج حركت كند، یا نه؟

جواب : آرى، و باید آداب دوران عده وفات را در سفرش مراعات كند.

آیة الله سیستانی(دام ظله)

سوال: شخصی به بیماری پوستی مبتلا است و به منظور ادای فریضة حجّ تمتّع و یا عمرة مفرده عازم سرزمین وحی می‏شود و می‏بایست در وقت مقرّر مُحرم شود؛ اگر لباس احرام را بپوشد بیماری پوستی او در دستان و پاهای او نمایان می‏‏شود و به لحاظ اجتماعی نگاه ترحّم‏آمیز و سۆال برانگیز مردم، او را با سختی و خجالت روبه‏رو می‏كند. آیا او می‏تواند از پوشش مكمّلی جهت استتار بیماری پوستی‏اش در كنار لباس احرام استفاده نماید یا خیر؟

جواب: در وقت مقرّر باید مُحرم شود و لباس احرام را بپوشد و چون بیماری او جنبه اجتماعی دارد، مجوّز شرعی جهت پوشیدنِ پوشش مکمّل ندارد و در صورت استفاده از آن کفّاره دارد.

آیة الله مجتبی تهرانی(دام ظله)

سوال: کسى که ختنه او به طور ناقص انجام شده و با این حال حج به جا آورده تکلیف او چیست؟

جواب: چنانچه ختنه به طور ناقص انجام شده، احتیاط واجب آن است که بعد از ختنه صحیح، طوافها و نماز طوافها را اعاده کند و احتیاط آن است که سعى را هم به دنبال طواف عمره و طواف حجّ اعاده کند و اگر قادر به رفتن مکّه نیست نایب بگیرد.

آیة الله مکارم شیرازی(دام ظله)

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

پایگاه اطلاع رسانی مراجع عظام، گرامی، مجتبی تهرانی، مکارم شیرازی، سیستانی(دام ظلهم)

چهل حدیث حج ـ حسین انصاریان

کتابخانه الکترونیکی حج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.