تبیان، دستیار زندگی
ملحق شدن به جلسات در وب می‌تواند گاهی به یك معضل بدل شود، ولی اگر بتازگی این سرویس‌های آنلاین را بررسی نكرده باشید، ممكن است از پیشرفت، قابلیت‌ها و گستره قیمتی آنها غافلگیر شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری جلسات آنلاین


ملحق شدن به جلسات در وب می‌تواند گاهی به یك معضل بدل شود، ولی اگر بتازگی این سرویس‌های آنلاین را بررسی نكرده باشید، ممكن است از پیشرفت، قابلیت‌ها و گستره قیمتی آنها غافلگیر شوید.

برگزاری جلسات آنلاین

اگر به‌دنبال یك نرم‌افزار ساده به‌اشتراك‌گذاری صفحه برای ارائه تعدادی پاورپوینت یا صفحه‌های خالی و ابزار مشاركتی برای تعامل عمیق‌تر باشید، یك نرم‌افزار تحت وب خواهید یافت كه نیازهای شما را رفع كند.

درحالی كه برخی از این سرویس‌ها مانند WebEX مدت‌ها در دسترس كاربران بوده‌است، ارائه‌كنندگان ابری مدام درحال به‌روزرسانی امكانات خود هستند. در اینجا تعدادی از این سرویس‌ها كه می‌تواند گونه‌های مختلفی از جلسات را ارائه كند آورده‌ایم كه می‌توانید برحسب نیازتان یكی از آنها را انتخاب كنید:

MeetingBurner

گاهی اوقات تنها نیاز دارید یك جلسه فوری و ساده برای تیم خود برگزار كنید. اگر حضور تعداد زیادی از افراد در جلسات شما الزامی نیست، نسخه رایگان MeetingBurner برای ویندوز یا مك می‌تواند به‌اشتراك‌گذاری صفحه مانیتور و خط تماس تلفنی را برای حداكثر 15 شركت‌كننده فراهم كند.

از آنجاكه این سرویس برپایه جاوا و فلش است، فقط چند دقیقه برای تنظیم آن زمان نیاز دارید. (بعد از آن كه به‌عنوان سازمان‌دهنده جلسه یك داشبورد (dashboard) دریافت كردید، می‌توانید تنظیمات مورد نظر و زمان‌بندی جلسه را انجام دهید).

این سرویس به شما یك URL و یك شماره تلفن برای به‌اشتراك‌گذاری بین شركت‌كنندگان می‌دهد.

برگزاری جلسات آنلاین

شما كار خود را با اجرای یك اپلت جاوا (یك نرم‌افزار كاربردی كوچك كه تعداد مشخص و محدودی از كاركردها را ارائه می‌كند) آغاز می‌كنید.

یك پنجره كوچك كنترلی ایجاد كرده و در آن می‌توانید تصمیم بگیرید تمام صفحه به اشتراك گذاشته شود یا بخش خاصی از آن. البته این مساله كه شركت‌كنندگان یك مربع خاكستری در مكانی كه پنجره كنترلی قرار دارد می‌بینند خوب نیست، ولی می‌توانید با حركت‌دادن پنجره از پنهان ماندن اطلاعات مهم توسط آن جلوگیری كنید.

اگر تمام صفحه خود را به‌اشتراك بگذارید، شركت‌كنندگان نواری می‌بینند كه در آن اطلاعاتی نظیر تنظیمات شما، نام جلسه، شماره تماس تلفنی و یك پنجره گفت‌وگوی متنی قرار دارد.

همچنین شما فهرستی از افراد شركت‌كننده دراختیار خواهید داشت كه می‌توانید به‌وسیله آن هركدام از افراد را به‌عنوان ارائه‌كننده انتخاب كنید. (البته آن شخص باید اپلت به‌اشتراك‌گذاری صفحه را دانلود و نصب كرده باشد).

گاهی اوقات تنها نیاز دارید یك جلسه فوری و ساده برای تیم خود برگزار كنید. اگر حضور تعداد زیادی از افراد در جلسات شما الزامی نیست، نسخه رایگان MeetingBurner برای ویندوز یا مك می‌تواند به‌اشتراك‌گذاری صفحه مانیتور و خط تماس تلفنی را برای حداكثر 15 شركت‌كننده فراهم كند.

موضوع مهم این كه نسخه رایگان این نرم‌افزار به شما امكان ضبط جلسه را نمی‌دهد. برای ضبط و به‌اشتراك‌گذاری آن باید ماهانه 40 دلار برای نسخه Pro یا 100 دلار برای نسخه Premier پرداخت كنید. البته در این صورت تا هزار كاربر را پشتیبانی و ابزار تحلیلی را نیز برای شما فراهم می‌كند.

Citrix GoToMeeting

رویكرد Citrix GoToMeeting، هم جذاب و هم پر از قابلیت است. هنگامی كه این نرم‌افزار را نصب كردید، می‌توانید به‌وسیله یك كلیك، یك جلسه را تنظیم كنید؛ این سرویس یك پانل كنترلی كوچك همراه یك شماره برای جلسه ارائه می‌كند كه شركت‌كنندگان باید بعد از ورود به سایت JoinGoToMeeting. com آن شماره را وارد كنند تا بتوانند به جلسه بپیوندند.

شركت‌كنندگان، پنجره پانل كنترلی را نمی‌بینند و فقط برای سازمان‌دهنده جلسه قابل رویت است. این پنجره برای شخص سازمان‌دهنده دكمه‌هایی به منظور فعال‌سازی به‌اشتراك‌گذاری صفحه، قطع یا وصل میكروفن و وب‌كم، تعیین یك شخص دیگر به‌عنوان ارائه‌كننده یا فراخواندن پالت ابزار نشانه‌گذاری فراهم می‌كند.

برگزاری جلسات آنلاین

این نرم‌افزار برای پنجره گفت‌وگوی متنی با گزینه‌های صوتی به‌طور پیش‌فرض از بلندگو و میكروفن موجود در رایانه استفاده می‌كند، ولی شما می‌توانید یك خط تلفن و PIN صدا برای استفاده انتخاب كنید. همچنین یك دكمه ضبط نیز وجود دارد كه می‌توانید به‌وسیله آن، جلسه را برای نمایش دوباره در GoToMeeting یا دیگر اجراكنندگان چندرسانه‌ای ضبط كنید.

همچنین این نرم‌افزار به شما اجازه می‌دهد برخی بخش‌ها یا تمام پانل كنترلی را مخفی كنید. نكته بسیار مثبتی كه وجود دارد این است كه برای آغاز كار نیاز نیست به یك وب‌سایت بروید؛ نرم‌افزار رومیزی آن در عرض چند ثانیه اجرا می‌شود.

سرویس GoToMeeting تا 25 شركت‌كننده را در مك، رایانه‌های شخصی، آیپد، آیفون و دستگاه‌های اندروید پشتیبانی می‌كند. یك نسخه آزمایشی رایگان وجود دارد ولی نسخه كامل آن به‌صورت رایگان ارائه نشده است. یك حساب سازمان‌دهنده كه به شما امكان ایجاد تعداد نامحدودی جلسه می‌دهد 49 دلار در ماه یا 468 دلار در سال هزینه خواهد داشت. البته Citrix سرویس‌های گرانقیمت‌تری برای جمع‌های بزرگ‌تر نیز ارائه می‌كند. اگر جلسات زیادی در سال دارید و نیاز به هماهنگی با تیم‌های مختلف این طرح خواهید داشت، هزینه مناسبی است.

سوتیتر: در Citrix GoToMeeting می توانید به‌وسیله یك كلیك، یك جلسه را تنظیم كنید؛ این سرویس یك پانل كنترلی كوچك همراه یك شماره برای جلسه ارائه می‌كند كه شركت‌كنندگان باید بعد از ورود به سایت JoinGoToMeeting. com آن شماره را وارد كنند تا بتوانند به جلسه بپیوندند.

Cisco WebEx

WebEx یك پیشگام در كنفرانس تحت وب بود و كماكان نیز به‌عنوان یك رقیب جدی جایگاه خود را حفظ كرده است. این نرم‌افزار یك گستره كامل از گزینه‌های به‌اشتراك‌گذاری (رومیزی، برنامه كاربردی، فایل و صفحه سفید) وب‌كم و صدای رایانه یا خط تلفن را ارائه می‌كند. شما می‌توانید شركت‌كنندگان را ازطریق ایمیل، تماس تلفنی یا پیام كوتاه دعوت كرده و از طریق یك نرم‌افزار كاربردی تحت وب ـ كه برخلاف ویژگی GoToMeeting نیازی به نصب نرم‌افزار ندارد ـ جلسه را دنبال كنید. همچنین می‌توانید جلسات خود را ضبط كرده و نتایج را همراه با فایل‌های مرتبط در فضای جلسه آپلود كنید.

هنگامی كه یك جلسه از طریق این سرویس آغاز شد، شركت‌كنندگان می‌توانند به نرم‌افزارهای كاربردی كه به‌اشتراك گذاشته‌اید دسترسی پیدا كنند یا افراد مختلفی در زمان‌های مختلف به‌عنوان ارائه‌كننده تعیین شوند.

برگزاری جلسات آنلاین

قابلیت مناسب در WebEx این است كه هنگامی كه نشانگر خود را به بالای صفحه ببرید تنها یك نوار باریك از گزینه‌ها نمایش داده می‌شود، بنابراین محتوای زیادی را برای مخفی كردن، نخواهید داشت. همچنین WebEx یك طرح رایگان برای جلساتی با حداكثر سه نفر، ویدئوهای با كیفیت استاندارد و صداهایی كه تنها از رایانه پخش می‌شود، ارائه می‌كند. این طرح رایگان امكان به‌اشتراك‌گذاری نرم‌افزارهای كاربردی را به شما نمی‌دهد ولی به شما اجازه می‌دهد صفحه دسكتاپ، اسناد و صفحات سفید را به‌اشتراك بگذارید و 250 مگابایت فضای ذخیره‌سازی برای جلسه فراهم می‌كند.

ارزان‌ترین طرح پولی این سرویس به مبلغ 24دلار در ماه به‌ازای هر میزبان است. این طرح شامل جلسه‌هایی با حداكثر هشت شركت‌كننده، ویدئوهای با كیفیت بالا و سرویس تماس‌های خارجی رایگان است. همچنین امكانات به‌اشتراك‌گذاری برنامه‌های كاربردی و كنترل از راه دور بعلاوه یك گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را در اختیار خواهید داشت.

طرح‌های متنوع، واسط كاربری جذاب و قابلیت‌های قدرتمند آن، این نرم‌افزار را برای بسیاری از كسب‌وكارها كه علاقه زیادی به مشاركت در محیط‌های آنلاین دارند، مناسب‌تر می‌كند.

در مجموع اگر شما به‌دنبال یك نرم‌افزار رایگان هستید MeetingBurner و WebEx برای شما مناسب خواهد بود، ولی درصورتی كه بخواهید در آینده به یك جمع بزرگ‌تر  قدم بگذارید WebEx قابلیت‌های بیشتری در چنته دارد. بعلاوه این كه هیچ‌گونه نصبی مورد نیاز نیست، هزینه آن برای گروه‌های كوچك مناسب‌تر از GoToMeeting است و به كاربران غیرویندوزی نیز سرویس می‌دهد.

بخش دانش و زندگی تبیان

منبع: کلیک