تبیان، دستیار زندگی
این روزها حال و هوای جوانان دم بخت و پرشور دانشگاهی جور دیگری است. هیچ کس خلبانی را در آسمان یاد نمی گیرد. مهارت ازدواج هم مثل خلبانی است آن را باید قبل از ازدواج آموخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم طالبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رازهای طلایی ترین ازدواج


شما فکر می کنید امیرالمومنین علیه السلام چه چیزهایی داشت که پیامبر صلوات الله علیه و آله نداشت ؟


جناب آقای علیرضا مهدوی

در این روزهایی که به آسمانی ترین وصلت دنیا ، نزدیک می شویم حال و هوای جوانان دم بخت و پرشور دانشگاهی جور دیگری است. به بهانه همین روز عزیز نشست ها و همایش های مختلفی برایشان برگزار می شود.  از چند روز قبل سردبیر سایت تبیان هم برای سخنرانی و جلسه ی پرسش و پاسخ با محوریت "ازدواج و پیش شرط های ازدواج سالم"  به دانشکده فنی دانشگاه تهران دعوت شده بود، تا هم از سال ها تجربیاتش در مرکز مشاوره زندگی بهتر و هم از تجربیاتش در حوزه کارهای فرهنگی برایشان بگوید.

من هم چون به نوعی متولی بخش ازدواج و خانواده تبیان بودم، ایشان را همراهی کردم . جای همه شما خالی.جلسه خوبی بود. دانشجویان دانشکده فنی همه چیز را با فرمول محاسبه می کنند! اصلا گویی ذهنشان را فرمول گرفته است! این را از نوع سوال پرسیدنشان می شد فهمید .

آقای علیرضا مهدوی صحبت هایش را شروع کرد و از ازدواجی گفت که فرخنده ترین ازدواج عالم است چرا که حاصل این پیوند، شجره طیبه امامان و معصومین علیهم السلام است. ازدواجی که نظیرش در عالم نیست و  قرآن چه زیبا تعبیر کرده :  "مرج البحرین یلتقیان" ،  وصلت دو دریا .

راستی چرا دریا ؟

شاید چون دریا مظهر پاکی است . ژرف است و وسیع و این وجودهای نازنین هم  همچون دریا ،مظهر پاکی اند و  ژرف عمیق اند و هم در دل خود مالامال از در و گوهرند. از ازدواجی گفت که فرخنده تر است از ازدواج حضرت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و برای این گفته خود حدیثی شیرین نقل کرد که :

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «به من سه چیز داده شده که علی هم در آنها شریک است، و به علی سه چیز داده شده که من در آنها شریک نیستم» پرسیده شد: ای پیامبر خدا! آن سه چیز که علی‏ علیه السلام در آن با تو شریک است، چیست؟  فرمود: بیرق حمد (ستایش)، از آنِ من است و علی، بر دوش کشنده آن است؛ و کوثر، از آنِ من است و علی، ساقی آن است ؛ و بهشت، از آنِ من است و علی، تقسیم‏ کننده آن است. و امّا آن سه چیز که به علی داده شده و من در آن شریک نیستم: به او پیامبر خدا به عنوان پدرْ زن داده شده و به من داده نشده؛ و همسری چون فاطمه زهرا به وی داده شده که به من داده نشده؛  و دو فرزندش حسن و حسین‏ به وی داده شده ‏اند که به من داده نشده است.

درس های زیادی هست که می شود از این ازدواج آموخت الگوهای زیادی که می تواند سرلوحه همه ازدواج های عالم قرار بگیرد
درس های زیادی هست که می شود از این ازدواج آموخت، الگوهای زیادی که می تواند سرلوحه همه ازدواج های عالم قرار گیرد. بعد از این مقدمه دلچسب ایشان از مهم ترین مساله روز کشور گفتند . نه ، اشتباه نکنید قیمت دلار و طلا را نمی گویم. ازدواج از نظر ایشان مساله مهمی است که نباید از آن غافل بود. چرا که غفلت از آن شاید عامل همین آماری است که بسیار تلخ و ناگوار است.
دانشجویان دانشکده فنی

از هر 4 ازدواج یکی به طلاق می انجامد. یعنی 25% ازدواج ها به طلاق می رسد.  تازه این آمار رسمی طلاق است. چه بسیار خانواده هایی که دچار طلاق عاطفی شده اند و سالهاست دور از هم  در زیر یک سقف زندگی می کنند.

او گفت:چه بسیارند زوجهای جوانی که اولین سالگرد ازدواجشان را تجربه نمی کنند و در روزهایی که باید طلایی ترین روزهای زندگی شان باشد،فضای دادگاه و دادسرا را تجربه می کنند.

آقای مهدوی تشبیه جالبی کرد.او گفت: ازدواج مثل حرفه  خلبانی است. هیچ کس خلبانی را در آسمان یاد نمی گیرد . بعد از طی کلاسها و دوره های مختلف ابتدا پرواز آزمایشی می کند و  بعد روی آسمان پرواز می کند. مهارت ازدواج هم مثل خلبانی است آن را باید قبل از ازدواج آموخت،  اگرآمادگی و آموزش های لازم قبل از ازدواج خوب فراگرفته شود، شاهد پدیده ای به اسم طلاق نخواهیم بود.

او همچنین گفت: هر فرد در طول  زندگی خود انتخاب های زیادی باید انجام دهد: انتخاب شغل ، انتخاب رشته تحصیلی، محل تحصیل و ... اما بی شک مهم ترین انتخاب هرفرد انتخاب همسر است که اگر درست نباشد ، سر منشا همه اضطراب ها ، استرس ها  و بیماری های روانی خواهد بود.

وی سپس به طرح این پرسش پرداخت که یک ازدواج موفق چگونه ازدواجی است؟

در پاسخ گفتند : ازدواجی موفق است که شخص در  "همسر یابی" و "همسرداری" درست عمل کند. عمده مشکلاتی که زوجین بعد از ازدواج با آن مواجه هستند در این دو حوزه است.یا درست گزینش نکرده اند و یا به درستی با مهارت های همسرداری آشنا نیستند. سپس ایشان از شاخصه های همسر یابی گفتند ، چرا که جمعی که ما در آن حضور داشتیم به  جز چند نفری که ازدواج کرده بودند همه مجرد بودند و اصلی ترین مساله آنها هم همین بود.

او  همسر گزینی را دارای چند ویژگی مهم می دانست:

**  همسان گزینی (کفویت) : داشتن سنخیت در اموری مثل باورها و دینداری ،فرهنگ و طبقه  اجتماعی از مهم ترین موضوعاتی است که هر چه  در این حوزه ها شباهت ها بیشتر باشد ، امید به خوشبختی افزایش می یابد.

** در انتخاب همسر مبنا باید عقل باشد نه عشق . یعنی باید با ابزار عقل انتخاب کرد و با ابزار عشق زندگی را ادامه داد. چیزی که این روزها درست برعکس شده است. آقای مهدوی می گفت عشق واقعی زیر  یک  سقف و در پرتو زندگی مشترک شکل می گیرد نه در خیابان و یا فضای مجازی همچون chat.

به عقیده او عشقهایی که در فضایی غیر از فضای خانواده ایجاد می شود،تنها نوعی وابستگی و انس عاطفیست که از ماندگاری و پایداری کمی برخوردار است.

** توجه به جایگاه خانواده ها : مشورت کردن با خانواده و شریک کردن والدین در تصمیم گیری امری بسیار مهم است ، چرا که نیاز به والدین در سراسر زندگی وجود دارد . در ایران تنها ازدواج دو فرد صورت نمی گیرد بلکه وصلت دو خانواده انجام میشود.بررسی خانواده دختر بسیار مهم است و هرگز نباید به  دختر  به تنهایی نگاه کنیم.

** داشتن توکل.  در ازدواج  مهم ترین اصل توکل بر خدا و هیچ کاره دانستن خود است. سپردن امر ازدواج به خدا هم در نتیجه انتخاب و هم در آرامش فرد بسیار تأثیر دارد. یعنی هم فرآیند ازدواج همراه با آرامش میکند  و هم برآیند آن را مناسب میکند.آفای مهدوی در این زمینه به ذکر روایتی پرداخت. از امام رضا علیه السلام پرسیده شد : ما حَدُّ التَّوکل؟ فَقال لی: اَن لا تَخافَ معَ اللهِ اَحَداً؛ حد توکل چیست؟ حضرت فرمودند: اینکه با وجود خدا از هیچ کس نترسی .( جهاد النفس،ح 292 ).

جناب آقای علیرضا مهدوی

سردبیر تبیان در ادامه از آسیب هایی که تهدید کننده  مسأله ازدواج است گفت.  او تاکید کرد که غرب با هجوم فرهنگی و جنگ نرم  با سلاح  رسانه به جنگ فرهنگ ما آمده است. از ابزار رسانه و بمباران اطلاعاتی به هدف شان که همان تسخیر فرهنگی است می پردازند.

این هجوم فرهنگی در 3 حوزه اصلی  آسیب خود را وارد می کند:

**اخلاق

** باورها و اعتقادات

** فرهنگ و روش های زندگی

تجمل گرایی و مادی گرایی یکی ازهمان هجوم های فرهنگی است که در نقشه مهندسی غرب بر خلاف فرهنگ اسلامی حرف اول را می زند  .

پس از پایان صحبت های  آقای مهدوی  فرصت  به دانشجویان  داده شد  تا سوالات خود را در حوزه ازدواج مطرح کنند. سوالهای متنوعی پرسیده شد. از مهریه سنگین و توقعات زیاد خانواده دختر گرفته تا حق سکونت ، طلاق ، سن ازدواج ، فاصله سنی،  نحوه آشنایی ، خواستگاری سنتی یا  مدرن و...

مشاور مرکز مشاوره زندگی بهتر هم با حوصله  سوالات را شنید و پاسخ آنها را به مدت یک ساعت و چهل دقیقه  داد. فرصت خوبی بود تا بدانیم نبض جامعه جوان و دانشجو در کجا تند می زند و کجا آهنگ کند تری پیدا می کند.

مریم طالبی

بخش کلوب ازدواج تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.