تبیان، دستیار زندگی
اگر بخواهیم کارتون‌های مختلف را در لیستی جای دهیم به احتمال زیاد کارتون تام و جری را جزو محبوب‌ترین کارتون‌ها قرار می‌‌دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خالقین تام و جری
خالقین تام و جری

اگر بخواهیم کارتون‌های مختلف را در لیستی جای دهیم به احتمال زیاد کارتون تام و جری را جزو محبوب‌ترین کارتون‌ها قرار می‌‌دهیم. این کارتون دارای دو کاراکتر می‌‌باشد که همیشه به دنبال هم هستند و در قالب طنز و برگرفته از حرکات کودکانه برای هم تله می‌‌گذارند تا یکی از بین برود اما هر دوی این شخصیت‌ها همیشه سالمند و علی‌رغم بلاهایی که به سرشان می‌‌آید باز هم دست از دشمنی با یکدیگر برنمی‌دارند. تماشای این کارتون‌های سریالی را مدیون شخصی به نام ژوزف باربارا هستیم. وی از دوران جوانی به فکر ساخت انیمیشن بود و تمام وقت خود را صرف تهیه کارتون‌های جالب و دیدنی همچون تام و جری، فلیندکستون و یوگی و دوستان کرد.

ژوزف رولاند باربرا ملقب به ژو باربارا در 24 مارس 1911 در یک خانواده ایتالیایی مقیم منهتن آمریکا چشم به جهان گشود.

والدین این کودک اهل سیسیل ایتالیا بودند که برای زندگی بهتر به آمریکا مهاجرت کردند و در منطقه ایتالیایی‌نشین منهتن آمریکا سکنی گزیدند. وقتی ژوزف پا به این دنیا گذاشت والدینش از لحاظ مالی در مضیقه بودند و هنوز خود را با زندگی در آمریکا وفق نداده بودند. به هر صورت ژوزف پا به هفت سالگی گذاشت و برای کسب درآمد، شاگرد یک خیاط شد و لباس‌های آماده شده را به در منزل مشتریان می‌‌برد و انعام می‌‌گرفت. بعدازظهر‌ها هم به مدرسه می‌‌رفت و درس می‌‌خواند. این کودک پرتلاش به دلیل فقر مالی دچار افسردگی و انزوا شد و حاضر به بازی و صحبت با هم سن و سالان خود نبود. او با صبر و مقاومت این دوران را طی کرد و وارد دبیرستان اراسموس‌هال در بروکلین نیویورک شد. ژوزف علاقه زیادی به نقاشی داشت و بر روی هر تکه کاغذ سفید که پیدا می‌‌کرد تصویری به صورت کاریکاتور و تصاویر کودکانه ترسیم می‌‌کرد.

حتی چند بار نقاشی‌هایش را به همکلاسی‌های خود فروخت و به این ترتیب پولی برای ادامه تحصیل به دست آورد. همزمان با ورودش به دانشگاه پرات در مجله هیتزنیویورک کاری نیمه وقت پیدا کرد و برای صفحات مجله تصاویر رنگی و سیاه قلم می‌کشید.او به رشته هنرهای نمایشی و انیمیشن در دانشگاه علاقه زیادی داشت و با بالاترین نمره فارغ‌التحصیل شد.

در سال 1932 به استخدام استودیوی ون بیرن درآمد و در آن‌جا به کشیدن تصاویر کارتونی و داستان‌نویسی برای اجرای تئاترها مشغول شد.کم‌کم توانست شغل خود را ارتقا دهد و دستیار کارگردان شود. متاسفانه بخت با ژوزف یار نبود و در سال 1936 استودیوی ون بیرن ورشکست شد و او به یافتن کار در دیگر استودیوها پرداخت. به دلیل کارنامه خوبی که از دانشگاه دریافت کرده بود توانست در سال 1937 در کمپانی MGM کالیفرنیا استخدام شود. او در آن‌جا با ویلیام هانا کارگردان تئاتر و کارتون‌های کوتاه کودکانه آشنا شد. این آشنایی او را به بالاترین درجه موفقیت رساند.

هانا و باربارا یک تیم انیمیشن‌سازی را ترتیب دادند و اولین کارتون تام و جری را در سال 1940 تهیه کردند که با ساخت و پخش این کارتون از سوی انجمن فیلمسازان انیمیشن مورد تقدیر قرار گرفتند و جایزه آکادمی بهترین کارتون‌های دنیا را از آن خود کردند.

 چگونگی نام گذاری این شخصیت‌های جنجالی

(وقتی که این دو کاراکتر هویت پیدا می‌کنند) بعد از سری اول،‌ هانا و باربارا مسابقه‌ای برای انتخاب نام این موش و گربه برگزار کردند و سرانجام «جان کر» که خود انیماتوری ماهر بود، نام «تام و جری» را پیشنهاد داد و برنده مسابقه شد. او از اصطلاحات جنگ جهانی اول استفاده کرد. در این دوران هر سرباز انگلیسی تامی ‌و سرباز آلمانی جری نامیده می‌شدندویلیام‌هانا در سال 1910 به دنیا آمد. او در بیست و دوم مارس سال 2001 بر اثر سرطان حنجره در نود سالگی چشم از دنیا فرو بست.هم اکنون تمام حقوق ساخت فیلم و کارتون «شخصیت تام و جری» را شرکت «تایم وارنر» بر عهده دارد.

هر چند این کارتون توانسته است ذهن مخاطب خود را جلب نماید  ولی پر واضح است که اهدافی فرهنگی در پس این نوع برنامه ها قرار دارد که ضمن معرفی این آثار باید به نقد آنها نیز پرداخت .

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: حلول

مطالب مرتبط:

مارگارت ماهی سفر جادویی‌اش را آغاز کرد!

ساموئل بود

فیلیپ پولمن

رولد دال

آشنایی مصطفی رحماندوست

اریک کارل

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.