تبیان، دستیار زندگی
رهبر معظم انقلاب اسلامیدر جمع دانشجویان خراسان شمالی «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه را به پرداختن به این مفهوم در ایران و چاره جویی در این زمینه دعوت کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رهبری و سوالاتشان درباره سبک زندگی


رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان خراسان شمالی «سبک زندگی» را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه را به پرداختن به این مفهوم در ایران و چاره جویی در این زمینه دعوت کردند.

رهبری  دیدار با دانشجویان

ایشان در این زمینه سوالاتی را نیز درباره سبک زندگی مطرح کردند.

یکی از نکات اساسی پیرامون این فرمایشات مهم آن است که سوالات مطرح شده در بیان معظم‌له پیرامون مفهوم "سبک زندگی" را چه کسانی و در چه حیطه‌هایی باید پاسخ بدهند؟!

مخاطب این سوالات و پاسخ‌های آنها چه کسانی هستند و همچنین پاسخ‌هایی که به این سوالات داده می‌شوند باید چه سرنوشتی پیدا کنند.

پرویز سروری، نماینده مجلس هشتم شورای اسلامی و محمداسماعیل کوثری، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این باره توضیح می‌دهند.

سروری: مسئولان کشور باید خود را مخاطب این سۆالات بدانند/ باید پاسخ‌های درستی را مطرح کنیم

پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگا سیاسی مشرق با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون بحث "سبک زندگی" و سوالاتی که معظم‌له در این رابطه مطرح کردند، گفت: مخاطب پاسخ این سوالات، هم مردم هستند و هم مسئولان و این پرسش‌ها در واقع، مسئولیتی همگانی را بر دوش همه گذاشته است.

یکی از نکات اساسی پیرامون این فرمایشات مهم آن است که سوالات مطرح شده در بیان معظم‌له پیرامون مفهوم "سبک زندگی" را چه کسانی و در چه حیطه‌هایی باید پاسخ بدهند؟!

وی افزود: این سوالات دورنمایی هستند از نقاط قوت و ضعف ما ضمن آنکه هشدارهایی هستند برای تهدیدات علنی و غیر علنی که هم‌اکنون در حال تهدید جامعه ما هستند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید این هشدارها را جدی بگیریم و پاسخ‌های درستی را برای آنها مطرح کنیم زیرا این بیانات در حقیقت نقشه راه ما برای برون رفت از مشکلات و ورود به فضای نشاط و خودباوری هستند.

سروری همچنین با بیان اینکه همه مسئولان کشور باید خود را مخاطب این سۆالات بدانند، بر کاربردی بودن پاسخ‌های این سۆالات تأکید کرد و گفت: برخی از سوالات طرح شده توسط رهبری پیرامون مسئله سبک زندگی، به مسئله تقنین و حوزه وظایف مجلس مربوط است و قانونگذاری درباره آنها می‌تواند سبب ماندگاری آنها شود.

این فعال سیاسی اصولگرا تأکید کرد: سوالات اشاره شده و پاسخ‌های دقیق آنها باید تبدیل به مانیفست مجلس شود و پیشنهاد می‌کنم که هر کمیسیونی موضوعات مرتبط با خود را از لابه‌لای این سخنان استخراج کند و در دستور کار بررسی و قانونگذاری قرار دهد.

وی افزود: در این زمینه نیاز است که حتی در صورت لزوم، لوایح مشترکی میان دولت و کمیسیون‌های اشاره شده تنظیم و به مجلس ارائه شود.

«رهبر معظم انقلاب "سبک زندگی" را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه را به پرداختن به این مفهوم در ایران و چاره جویی در این زمینه دعوت کردند

سروری همچنین تصریح کرد: منویات مقام معظم رهبری پیرامون بحث سبک زندگی زمانی محقق می‌شود که تمام قوای کشور و مردم، همگرایی لازم را درباره این فرمایشات داشته باشند و زمینه تحقق آنها را فراهم کنند.

کوثری: سوالات رهبری مسئولیتی جدید بر دوش مردم و مسئولین گذاشت

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در خصوص بحث "سبک زندگی اسلامی" که توسط  مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته ایشان مطرح شد به خبرنگار مشرق گفت: مخاطب هم مردم هستند و هم مسئولان و این سوالات مسئولیتی جدید بر دوش مردم و مسئولین گذاشته است که پیش از این مورد تغافل قرار گرفته بود.

رهبری  دیدار با دانشجویان

کوثری در پاسخ به این سوال که مسئولیت پیگیری این موضوع بر عهده کدام یک از بخش های کشور است گفت : این موضوع باید  توسط  مسئولان اعم از شورای انقلاب فرهنگی ، مجلس ، کمیسیون فرهنگی ، دستگاه های دولتی و حتی قوه قضاییه پیگیری و آسیب شناسی  شود.

وی با بیان اینکه  باید به این موضوع اهمیت ویژه داد اظهار داشت : متاسفانه تاکنون مباحثی که مقام معظم رهبری مطرح کرده اند به صورت جدی توسط مسئولان پیگیری نشده است، به طور مثال اسامی که توسط مقام معظم رهبری در سال های اخیر نامگذاری شد ، مسئولین نتوانستند پیرامون این موضوعات اقدامات لازم را انجام دهند.

کوثری در ادامه افزود : ما در سال تولید ملی نتوانستیم آنچنان که رهبرمعظم انقلاب تاکید کردند انتظارات را برآورده کنیم و در تولید اقدامات لازم را انجام دهیم.

به گزارش مشرق ، سوالاتی که رهبر معظم انقلاب پیرامون "سبک زندگی" در ادبیات و فضای گفتمانی کشور مطرح کردند، به شرح زیر است:

چرا فرهنگ کار جمعی در ایران ضعیف است؟

چرا در روابط اجتماعی، حقوق متقابل رعایت نمی شود؟

چرا در برخی مناطق، طلاق زیاد شده است؟

چرا در فرهنگ رانندگی انضباط لازم رعایت نمی شود؟

الزامات آپارتمان نشینی چیست آیا رعایت  می شود؟

الگوی تفریح سالم کدام است؟

آیا در معاشرتهای روزانه، همیشه به هم راست می گوییم؟

دروغ چقدر در جامعه رواج دارد؟

علت برخی پرخاش گریها و نابردباریها در روابط اجتماعی چیست؟

طراحی لباسها و معماری شهرها چقدر منطقی و عقلانی است؟

آیا حقوق افراد در رسانه ها و در اینترنت رعایت می شود؟

علت بروز بیماری خطرناک قانون گریزی در برخی افراد و بعضی بخشها چیست؟

چقدر وجدان کاری و انضباط اجتماعی داریم؟

توجه به کیفیت در تولیدات داخلی چقدر است؟

چرا برخی حرفها و ایده های خوب در حد حرف و رۆیا باقی می ماند؟

ساعات کار مفید در دستگاهها چرا  کم است؟ چه کنیم ریشه ربا قطع شود؟

آیا حقوق متقابل زن و شوهر و فرزندان در خانواده ها بطور کامل رعایت می شود؟

چرا مصرف گرایی، برای برخی افتخار شده است؟

چه کنیم تا زن هم کرامت و عزت خانوادگیش حفظ شود و هم بتواند وظایف اجتماعی خود را انجام دهد؟

بخش سیاست تبیان

منابع:مشرق