تبیان، دستیار زندگی
هویج علاوه بر این که طعم خوشمزه‌ای دارد و در بیشتر دستورات غذایی از آن استفاده می‌شود دارای خواص سلامتی بسیاری است که سلامت پوست، چشم، دستگاه گوارش و دندان،‌ بخشی از خواص این سبزی پرخاصیت را تشکیل می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

10 دلیل برای خوردن بیشتر هویج


هویج علاوه بر این که طعم خوشمزه‌ای دارد و در بیشتر دستورات غذایی از آن استفاده می‌شود دارای خواص سلامتی بسیاری است که سلامت پوست، چشم، دستگاه گوارش و دندان،‌ بخشی از خواص این سبزی پرخاصیت را تشکیل می‌دهند.

هویج

1- بتاکاروتن: هویج‌ها سرشار از این آنتی‌اکسیدان قوی هستند که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود و برای سلامت پوست تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

2- هضم: مصرف هویج باعث افزایش بزاق در دهان شده و مواد معدنی اساسی، ویتامین‌ها و آنزیم‌هایی را که موجب هضم بهتر غذا می‌شوند برای بدن فراهم می‌کند. مصرف منظم این سبزی پرخاصیت کمک خوبی برای پیشگیری از ابتلا به زخم معده و دیگر اختلالات گوارشی خواهد بود.

3- عناصر قلیایی: هویج‌ها سرشار از عناصر قلیایی بوده که با ایجاد تعادل در نسبت اسیدی/ قلیایی بودن بدن،‌ موجب احیاء و تصفیه خون می‌شوند.

4- پتاسیم: هویج‌ها منبع خوبی از پتاسیم محسوب شده که می‌توانند سطح سدیم را در بدن کنترل کرده و در نتیجه به کاهش سطح فشارخون بالا در بدن کمک موثری کنند.

5- سلامت دندان: مصرف هویج موجب از بین رفتن میکروب‌های مضر در دهان شده و احتمال بروز پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد.

6- زخم‌ها: هویج خام یا رنده شده برای بهبود زخم‌ها، بریدگی‌ها و التهابات کاربرد موثری دارد.

هویج‌ها سرشار از فیبر خوراکی هستند که می‌توانند سطح کلسترول بد (LDL)

را کاهش داده و نیز سطح کلسترول خوب (HDL) را که بدن به آن نیاز دارد، افزایش داده و به کاهش لخته‌های خونی کمک کند و از بیماری‌های قلبی پیشگیری کند

7- فیتونوترینت‌ها: در میان فیتوکمیکال‌های مفیدی که در هویج موجود است فیتونوترینتی موسوم به فالکارینول وجود دارد که می‌تواند خطر بروز سرطان روده را کاهش داده و موجب سلامت کلی این بخش از بدن گردد.

8- کاروتنوئیدها: هویج‌ها سرشار از کاروتنوئیدها بوده که می‌توانند قند خون را تنظیم کنند.

9- فیبر: هویج‌ها سرشار از فیبر خوراکی هستند که می‌توانند سطح کلسترول بد (LDL) را کاهش داده و نیز سطح کلسترول خوب (HDL) را که بدن به آن نیاز دارد، افزایش داده و به کاهش لخته‌های خونی کمک کند و از بیماری‌های قلبی پیشگیری کند.

10- چشم، مو، ناخن و غیره! مواد مغذی موجود در هویج می‌توانند با سم‌زدایی بدن و سلول‌سازی جدید، موجب سلامت چشم، پوست، مو، ناخن و غیره شوند.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: همشهری آنلاین - شهره فرجی

مطالب مرتبط:

5 خاصیت سبزیجات نارنجی رنگ

ترفندهایی برای مصرف بیشتر سبزیجات

برترین سبزی ها برای سلامتی

هویج‌های رنگی و فواید آن‌ها

هویج پخته مغذی تر است

هویج برای سیگاری ها خطرناک است

سولاریوم نروید، هویج بخورید!

خواص شگفت انگیز آب هویج

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.