تبیان، دستیار زندگی
ی بازی یونان – پرتغال مجید جلالیسرمربی موفق پاس و تئوریسین خوب فوتبال کشورمان در تحلیل بازی پرتغال و یونان گفت :پرتغال میزبان رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، با روش بسیار ساده‌ای بازی را آغاز كرد آنها با گماردن سه مدافع مركزی ، ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحلیل فنی بازی یونان – پرتغال



مجید جلالیسرمربی موفق پاس و تئوریسین خوب فوتبال کشورمان در تحلیل بازی پرتغال و یونان گفت :پرتغال میزبان رقابت‌های جام ملت‌های اروپا، با روش بسیار ساده‌ای بازی را آغاز كرد آنها با گماردن سه مدافع مركزی ، پنج هافبك معمولی و یك مهاجم و یک بازیکن آزاد، بازی را آغاز كردند در این میان فیگو بازیكن آزادی بود كه اساس حركت خود را از جناحین زمین طراحی می‌‌كرد. گرایش بازی پرتغال در بازی افتتاحیه برابر یونان به كناره‌ها و سانتر از جناحین بود این رفتار تأخیری به دفاع تمركز یافته یونان كمك می‌كرد تا به موقع جمع شوند و در مواقعی كه صاحب توپ می‌شوند با قابلیت ارتجاعی زیاد به حمله بروند.

در نیمه دوم پرتغال دو تعویض انجام داد،‌تا خلأ پیش‌روی كاستا پوشش داده شود اضافه شدن رونالدو نشان داد كه پرتغالی‌ها همچنان به حركت از كناره‌های زمین اهمیت قائل هستند. در پانزده دقیقه آخر با اضافه شدن گونسر میزبان مسابقه عملاً تغییر شیوه داد روی‌آوری پرتغال به بازی در كانال‌های میانی باعث ایجاد چندین موقعیت خطرناك شد موقعیت‌هایی كه یكی از آنها توسط رونالدو به گل تبدیل شد.

طی این مسابقه، یونان به مراتب سازمان یافته‌تر از پرتغال بازی می‌كرد آنها با حركات تأخیری، بازیكنان پرتغال را زیر نظر داشتند و اصلاً اجازه عملی كردن ایده‌ها را به پرتغال نمی‌دادند.

شاگردان اتوره‌هاگل پس از توپ‌گیری بصورت انفجاری باز می‌شدند و سریعاً به‌حمله می‌رفتند هر دو گل یونان حاصل چنین تفكری بود آنها بسیار سیال، و درگیر شونده بازی می‌كردند. این احتمال وجود دارد كه یونان در صورت ادامه دادن این روش دچار افت شده و با مشكل برخورد كند. اما بنظر می‌رسد فاصله مناسب بازی‌ها كه هر چهار روز یكبار انجام می‌شود به آنها كمك كند.

اگر یونان به‌همین شكل بازی‌های خود را ادامه دهد ما می‌توانیم یونان را جزء تیم‌های مدعی به حساب آوریم آنها می‌توانند برای غلبه به مشكلات خود از دو روش متفاوت استفاده كنند. روش اول روش بازیابی به كمك تمرین و نغذیه مناسب می‌باشد و روش دوم می‌تواند ایجاد تغییر در روش بازی باشد به این صورت كه یونان برای بازی دوم خود با روش دیگری بازی كند و در بازی سوم دوباره به بازی درگیرانه روی آورد.

تحلیل فنی بازی اسپانیا- روسیه


قاسم پناهگر کارشناس باتجربه کشورمان در تحلیل بازی اسپانیا و روسیه گفت: تیم ملی فوتبال اسپانیا با توجه به ناكامی در مسابقات گذشته خود، بازی منطقی را برابر روسیه انجام داد و به نتیجه رسید. با در نظر گرفتن دفاع زنجیره‌ای روسیه، اسپانیا «پویول» را از مركز زمین به دفاع راست آورد كه عملكرد موفقی داشت. از طرفی هرگز دیده نشد كه شكافی در دفاع چهار نفره اسپانیا ایجاد شود و استفاده از چهار هافبك و حضور چهار مدافع در پشت این هافبك‌ها باعث كنترل تمامی توپ‌ها شد.

وی ادامه داد: در مركز زمین، «روبن» و «آلبلدا» با حمایت كامل از سوی سایر بازیكنان در طول 90 دقیقه عملكرد موثری داشتند و در عین حال اسپانیا با رعایت دو اصل، استفاده از فضا و زمان و همچنین در اختیار داشتن میانه میدان با حمایت مدافعین نهایت استفاده را برد. در عین حال مهره‌هایی چون «رودریگز» و «اچه وریا» نیز در این سیستم، بازی موفقی را انجام دادند و به عنوان دو پیستون كناری فشار مضاعفی را به خط دفاعی حریف وارد كردند. ضمن این كه بازگشت رائول به عقب، عملا یك پنج ضلعی را در زمین شكل داده بود.

سرپرست تیم ملی فوتبال جوانان با اشاره به بازی منطقی، نظم تیمی و حفظ مناسب گل زده توسط اسپانیا به همراه تعویض‌های به جای انجام شده، گفت: شاهد بودیم رائول، كاپیتان تیم ملی اسپانیا هم علیرغم محبوب بودن تعویض و این تغییر باعث كسب نتیجه برای اسپانیا شد.

پناهگر در ادامه تحلیل فنی خود از مسابقه اسپانیا ـ روسیه ، یادآور شد: اسپانیا مجری تلفیقی از هنر تكنیكی آمریكای جنوبی و اروپا بود و علیرغم اینكه معمولا بازی‌های اول در حكم یك فینال محسوب شده و از حساسیت‌های بالایی برخوردار است اما اسپانیا به خوبی بازی را كنترل و تیم سخت كوش روسیه را مهار كرد.

این تیم در خط دفاعی توسط ایوان هلگوئرا، اقتدار خود را به نمایش گذاشت.