تبیان، دستیار زندگی
دوغول بزرگ آسیا برای هموار کردن راه صعود به جام جهانی امروز به مصاف یکدیگر می روند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نسیم صد هزار نفری برزیل در آزادی


می‌گویند سرنوشت‌ساز نیست. از رییس جمهور تا بازیکنان. کی‌روش هم گفته سرنوشت تیمش امروز مشخص نمی‌شود اما همه خوب می‌دانند که پس از بازی با کره جنوبی خواهد  بود که حکم صعود ایران به جام جهانی 2014 امضا می‌شود.


ایران و کره

می‌گویند سرنوشت‌ساز نیست. از رییس جمهور تا بازیکنان. کی‌روش هم گفته سرنوشت تیمش امروز مشخص نمی‌شود اما همه خوب می‌دانند که پس از بازی با کره جنوبی خواهد  بود که حکم صعود ایران به جام جهانی 2014 امضا می‌شود.

البته سرنوشت می‌تواند برای فوتبال غم‌زده ایران طور دیگری هم رقم بخورد اما کسی نیست که فعلا این چنین افکاری را به ذهنش راه بدهد. همه می‌خواهند بازی امروز در تاریخ بماند، یعنی 25 مهر 91 بشود روزی مانند 8 آذر 76. بماند در تاریخ و کی‌روش هم ماندگار شود مثل ویرای کم نام و نشان.

تیم ملی ایران امروز مهمترین بازی آسیا را در هفته پنجم رقابتهای انتخابی جام جهانی برگزار خواهد کرد، حریف هم نام آشناست. همین نام آشنایی باعث شده که سایت فیفا از مصاف ایران و کره جنوبی به عنوان رویارویی "دشمنان آشنا" نام ببرد. همه بازی‌های انتخابی جام جهانی در روز سه‌شنبه زیر سایه بازی ایران و کره برگزار می‌شود. اگر برنده ایران باشد، یعنی احیای فوتبال ملی، یعنی ایران هم دوباره سری در میان سرها پیدا کرده و اگر باخت روی اسکوربورد ثبت شود، آن وقت امیدها هم برای صعود به جام جهانی کم و کمرنگ‌تر می‌شود.

فوتبال شده این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی. مردم حداقل برای دو ساعت بالا رفتن‌ قیمت ارز و تورم چند ده درصدی را فراموش می‌کنند و نگرانی‌شان می‌شود فوتبال و تیم ملی. این البته اتفاقی است که همه فوتبالی‌ها می‌خواهند. فوتبالی‌ها حمایت می‌خواهند، حمایت از تیم ملی و مردم برای چند ساعتی همه چیز را فراموش کنند. فراموش کنند که با بالا رفتن عجیب قیمت ارز حقوق ماهانه‌اش کم شده و از یاد ببرند که همین ماه قبل تیم ملی ایران در بیروت برای نخستین بار در تاریخ باخت، آن هم با آن نمایش مفتضحانه‌اش. البته حق با آنهاست. اکنون وقت حمایت از تیم ملی است. کی‌روش هم ایرانیزه شده. قدرت مردم را فهمیده. به آنها لقب "یار دوازدهم" داده و گفته سه‌شنبه ساعت 8 شب منتظر آنهاست. خودش گفته امید اول و آخرش به خداست اما بازیکنان هم تلاششان را می‌کنند تا در کنار "یار دوازدهم" کره را شکست بدهند.

احمدی نژاد در تمرین تیم ملی

* هم لاریجانی آمد، هم احمدی‌نژاد

علی لاریجانی این روزها حسابی سرش با ورزش شلوغ است. از قبل المپیک فعالیتهای ورزشی رییس مجلس آغاز شد و تا همین شنبه پیش ادامه پیدا کرد. اول هفته بود که با حضور در کمپ تیمهای ملی با بازیکنان تیم ملی فوتبال و فوتسال دیدار کرد. بعد از رییس مجلس نوبت به رییس قوه مجریه رسید تا سری به اردوی تیم ملی بزند. هر چند این دو حضور نشان‌دهنده اهمیت مسوولان ارشد کشور به وضعیت فوتبال است اما از آن طرف تعدادی از کارشناسان این رفت و آمدها را باعث افزایش فشارها و در نتیجه پایین آمدن کارایی بازیکنان می‌دانند.

احمدی نژاد هم البته خودش به این مساله اشاره کرد و گفت: "اینکه من و شخص دیگری به اردوی تیم ملی آمدیم نباید باعث ایجاد فشار روی شما بشود. همین که من از پیش شما رفتم باید من را فراموش کنید و به فکر تیم ملی باشید. من تنها به اینجا آمدم تا خسته نباشید بگویم." این سومین و البته آخرین حضور احمدی‌نژاد در دوره هشت ساله اش در پست ریاست جمهوری بود.

چیزی که می‌توانم بگویم این است که در طول سه هفته گذشته به سختی کار کرده‌ایم و تمام کارهای لازم را برای آماده شدن برای این بازی انجام داده‌ایم. بازیکنان ما کاملا متعهد هستند و انگیزه بالایی برای پیروزی دارند.  هیچ مربی‌ای در دنیا نمی‌تواند قول پیروزی در یک مسابقه را بدهد. هر کسی هم که این حرف را می‌زند سطحی‌نگر است و بینش لازم را ندارد. ما هیچ ترسی از رویارویی با کره جنوبی و هیچ کدام از بازیکنان‌شان نداریم.

کی‌روش و کانگ‌هی چه گفتند

ژوزه مورینیو هموطن نامدار کارلوس کی روش معتقد است بازی دو تیم از نشست‌های خبری شروع می‌شود. او می‌گوید با حرف مربیان جدال دو تیم استارت می‌خورد. هر چند کانگ هی سرمربی کره جنوبی با کری‌هایش برای ایران نشان داد هم نظر مورینیو است اما هموطن سرمربی رئال مادرید بدون اینکه برای کره‌ای‌ها کری بخواند، فقط قول داد که مردانش در بازی 25 مهر شجاعانه بازی کنند: " ما برابر یکی از قدرتمندترین تیم‌های آسیا بازی می‌کنیم. اکنون ژاپن و کره پرقدرت‌ترین تیم‌های این قاره هستند. شاید این طور به نظر بیاید که شانس کره روی کاغذ از ما بیشتر است اما هیچ تیمی در طول تاریخ پیش از شروع بازی به برد یا باخت نرسیده است. فوتبال 90 دقیقه است و ما از دقیقه یک تا دقیقه 90 تصمیم‌های لازم را می‌گیریم. بنابراین باید بگویم که در بازی سه‌شنبه برابر کره فقط فعالیت زیاد و عرق ریختن فایده‌ای ندارد و تنها روی انگیزه حساب کردن هم کافی نیست. ما برای پیروزی برابر حریف نیاز به انگیزه بالا و فعالیت زیاد داریم."

کارلوس کی روش

او وقتی با اصرار خبرنگاران درباره پیش بینی برد تیم ملی ایران روبه رو شد گفت: " چیزی که می‌توانم بگویم این است که در طول سه هفته گذشته به سختی کار کرده‌ایم و تمام کارهای لازم را برای آماده شدن برای این بازی انجام داده‌ایم. بازیکنان ما کاملا متعهد هستند و انگیزه بالایی برای پیروزی دارند. آن‌ها روحیه لازم برای ارائه عملکردی خوب دارند اما نتیجه از دست ما خارج است و نمی‌توانیم نظری راجع به آن بدهیم. این چیزی است که فقط خداوند از آن آگاه است. هیچ مربی‌ای در دنیا نمی‌تواند قول پیروزی در یک مسابقه را بدهد. هر کسی هم که این حرف را می‌زند سطحی‌نگر است و بینش لازم را ندارد. ما هیچ ترسی از رویارویی با کره جنوبی و هیچ کدام از بازیکنان‌شان نداریم. ما به این تیم مانند سایر حریفان احترام می‌گذاریم و فردا بازی شجاعانه‌ای را به نمایش خواهیم گذاشت. بازیکنان ما کاملا آماده هستند و انگیزه بالایی دارند. ما فردا باید این را ثابت کنیم. هر صحبتی که اینجا می‌شود و احیانا از کسب یک برد تاریخ‌ساز صحبت می‌شود، هیچ کدام اهمیتی ندارد بلکه باید عملکرد تیم در درون زمین خوب باشد."

سرمربی کره جنوبی اما با دل و جرات بیشتری از رویارویی تیمش حرف زد. کانگ هی گفت: " ما نمی‌خواهیم این بازی مساوی شود. البته بازی در خارج از خانه بسیار سخت است اما ما همیشه فقط برای پیروزی به میدان می‌رویم. می‌دانم که سه‌شنبه 100 هزار نفر به ورزشگاه می‌آیند تا ایران را تشویق کنند اما ما بازیکنان باتجربه زیادی داریم که از این مسئله اثر نمی‌پذیرند. ضمن اینکه شروع ما در این بازی بسیار تعیین کننده خواهد بود. حریف ما در خانه خودش بازی می‌کند و همه چیز به نفع اوست و از امتیاز میزبانی استفاده می‌کند. نه تنها تیم ما بلکه هر تیم دیگری که در ایران بازی کرده به مشکل برخورده است اما همان طور که گفتم برای بازی فردا آماده هستیم."

هر چند اطرافیان تیم ملی مدام از این می‌گویند که بازی امشب تاثیری در سرنوشت تیم ملی ندارد اما کیست که نداند پیروزی برابر کره و کسب سه امتیاز چه کمک بزرگی به ایران برای صعود به جام جهانی خواهد بود. اگر ایران، کره را شکست بدهد آن وقت هم امتیاز با کره جنوبی شانس بسیار بالایی برای رسیدن به مسابقات برزیل خواهد داشت و اگر نتیجه آن چیزی نباشد که فوتبال ایران انتظار دارد، شانس حضور در ویترین فوتبال جهان به حداقل خواهد رسید. به نظر شما تیمی که نتواند در تهران از پس کره بر بیاید، می‌تواند در سئول تیم دوم آسیا را شکست دهد؟!

فاتح حسینی 

بخش ورزشی تبیان