تبیان، دستیار زندگی
شاید همه، آگهی های استخدام روزنامه ها با متن هایی مانند نیازمند کارمند خانم با روابط عمومی عالی را دیده ایم. در برخی از موارد خانم هایی که برای مصاحبه به این شرکت ها مراجعه می کنند، با پیشنهاد بی شرمانه مدیر عامل و صاحب کار مبنی بر لزوم کشف حجاب برای استخ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنان؛ انتخاب میان عفت و پول


شاید همه، آگهی های استخدام روزنامه ها با متن هایی مانند نیازمند کارمند خانم با روابط عمومی عالی را دیده ایم. در برخی از موارد خانم هایی که برای مصاحبه به این شرکت ها مراجعه می کنند، با پیشنهاد بی شرمانه مدیر عامل و صاحب کار مبنی بر لزوم کشف حجاب برای استخدام در شرکت روبرو می شوند.

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت، تاکید امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب در خصوص حضور زنان در محیط های کاری، حفظ حجاب و شآن زن بود و اینکه این حضور به جایگاه زن به عنوان همسر و مادر در محیط خانواده خدشه ای وارد نکند. اما سال ها است که محیط های کاری خصوصی به مکان های ناامنی تبدیل شده اند که زنان با حضور در آنها خانواده و حیثیت خود را در خطر می اندازند.

زنان

با نگاهی به گوشه و کنار شهرها می توان مصادیق متعدد سوء استفاده های ابزاری از زنانی را دید که در محیط هایی متضاد با شأن و منزلت واقعی شان مشغول به کارند. رویکرد حاکم در به کارگیری دختران و زنان در شرکت ها و دفاتر خصوصی و نگاه ویترینی به آنان در تضاد آشکار با فرهنگ ایرانی است.

رخ دادن چنین اتفاق هایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی جامعه ما، که در آن زن ستون سلامت اخلاقی، روانی و اجتماعی بوده و مرد از دامان او به معراج می رود، توجیه ناپذیر است.

بنگاه های معاملاتی و مشاوران بزک کرده!

اگر گذارتان به بنگاه های معاملات ملکی که در نقاط مرکز به بالای شهر وجود دارند، افتاده باشد حتما با دختران و خانم هایی بزک کرده و با ظواهر آن چنانی روبرو شده اید که برای نشان دادن منازل فروشی و یا اجاره ای، مشتریان را همراهی می کنند! این در حالی است که پیش از این خانم ها از حضور در مکان هایی چون بنگاه ها که جوی خاص و مردانه دارند خودداری می کردند.

اما طی سال های گذشته، دختران جوان و یا زنان در چنین محل هایی مشغول به کار شده و تمام ساعات روز را در آن به سر می برنند!

فروشنده های خانم؛ ابزاری برای فروش بیشتر

فروشگاههای لباس و یا سایر اقلام مصرفی از دیگر محل هایی هستند که از خانم ها به عنوان فروشنده، برای فروش بیشتر استفاده می شود. با ورود به این مکان ها، دختران و زنان با آرایشی غلیظ و پوشش نامناسب مشاهده می شوند که با چرب زبانی سعی در فروش اقلام خود دارند. کارفرما ها هم کسانی هستند که با کمترین حقوق، نیروهای خانم را به کار گرفته اند با این هدف که هم بیشتر از آقایان کار می کنند و هم باعث فروش بیشتر اجناس و اقلام فروشگاه می شوند.

اگر گذارتان به بنگاه های معاملات ملکی که در نقاط مرکز به بالای شهر وجود دارند، افتاده باشد حتما با دختران و خانم هایی بزک کرده و با ظواهر آن چنانی روبرو شده اید که برای نشان دادن منازل فروشی و یا اجاره ای، مشتریان را همراهی می کنند! این در حالی است که پیش از این خانم ها از حضور در مکان هایی چون بنگاه ها که جوی خاص و مردانه دارند خودداری می کردند

پشت پرده این استثمار از سوء استفاده های دیگر کارفرمایان از کارکنان خانم فروشگاه هایشان حکایت دارد. پشت پرده ای که با تحقق اهداف آن، تنها زنان متضرر شده و حقوق انسانی، اخلاقی و حتی مادیشان لگدمال می شود.

حربه تبلیغاتی: ظاهر آراسته و روابط عمومی عالی!

عباراتی چون «حسابدار باسلیقه»، «منشی با ظاهر آراسته و روابط عمومی بالا» و «خانمی با ظاهر آراسته جهت کار» در بیشتر آگهی های استخدام موجود در روزنامه های کثیرالانتشار دیده می شود که نشانگر همان نگرش ابزاری نسبت به زنان است. در چنین محیط هایی زن نه به عنوان نیروی کار، بلکه تنها با هدف جلب توجه و جذب مشتری مورد استفاده قرار میگرد.

پاساژهای کامپیوتری و موبایل

از دیگر کارفرماهایی که به تازگی برای فروش بیشتر دست به دامن دختران جوان با آرایش های زننده و دور از شأن شده اند، برخی کسبه پاساژهای فروش موبایل، کامپیوتر و قطعات است. این پاساژها که پیش از این دارای محیطی کاملا مردانه بود با حضور خانم های بدحجاب و دارای آرایش نامناسب رنگ دیگری به خود گرفته است.

فروشنده

استخدام به شرط کشف حجاب!

شاید همه، آگهی های استخدام روزنامه ها با متن هایی مانند نیازمند کارمند خانم با روابط عمومی عالی را دیده ایم. در برخی از موارد خانم هایی که برای مصاحبه به این شرکت ها مراجعه می کنند، با پیشنهاد بی شرمانه مدیر عامل و صاحب کار مبنی بر لزوم کشف حجاب برای استخدام در شرکت روبرو می شوند.

مدیرعامل حتی برای اینکه خانم ها را به قبول این شرط تحریک کنند از حربه هایی مانند حقوق های بالا نیز استفاده می کنند. در این میان هم انتخاب با خانم های مراجعه کننده است که میان عفت و پول یکی را انتخاب کنند!

برای کسانی که هنوز هم اخلاق و انسانیت برایشان مهم است، دیدن چنین صحنه هایی بسیار آزار دهنده باشد. جالب است که اغلب این زنان و مردان که اینچنین بی پروا با هم مراوده می کنند، متاهل هستند و معلوم نیست که همسران این افراد در کدام شرکت و در حال معاشرت با چه کسانی هستند!

استفاده از خانم های بی حجاب به بهانه تجارت بین المللی!

جالب است که مدیرعاملان این شرکت ها، استفاده از کارمندان زن بی حجاب را به دلیل ارتباطات تجاری شرکتشان با مشتری های بین المللی می دانند و اینکه مشتریان خارجی با حجاب خانم های کارمند ارتباط چندانی برقرار نمی کنند! به همین دلیل هم هست که خانم های شاغل در این شرکت ها باید بدون حجاب که ارزش و قانون کشور ما است در شرکت حضور پیدا کنند و روابطشان با سایر کارمندان مرد و مشتریان بین المللی هم معادل رفتار زنان و مردان در کشورهای غربی باشد!

جامعه شناسان معتقدند که یکی از مهمترین دلایل افزایش روز افزون آمار طلاق در سال های گذشته، حضور نامحدود خانم ها در محیط های کاری و روابطی است که درنهایت به از هم پاشیدگی کانون خانواده منجر می شود

طلاق هایی که از اختلاط های زن و مرد در محیط های کاری نشات می گیرد

جامعه شناسان معتقدند که یکی از مهمترین دلایل افزایش روز افزون آمار طلاق در سال های گذشته، حضور نامحدود خانم ها در محیط های کاری و روابطی است که درنهایت به از هم پاشیدگی کانون خانواده منجر می شود. زمانی که زن و مرد بیشتر ساعات روز را در محیط کار و در ارتباط بی پرده با همکاران غیر هم جنسان می گذرانند، چطور می توان به تداوم زندگی مشترک امید داشت؟!

فروشنده-مغازه

فرهنگ فاسد اشتغال

فضای ناامن اشتغال برای زنان و دختران علاوه بر آسیب‌های فردی برای آنها، جامعه را نیز با چالش مواجه می‌سازد. این معضل سبب ارائه الگوهای نامناسب به زنان و دختران جامعه شده و گسترش برهنگی فكری و رفتارهای ضد فرهنگی را به دنبال دارد و در نهایت موجب تسری آسیب‌های اجتماعی و فرهنگ فاسد اشتغال می‌شود.

زوال اخلاق شغلی

زوال اخلاقی در حوزه اشتغال، موضوعی است كه شاهد آن هستیم و ممكن است آسیب‌های جبران ناپذیری را به شالوده جامعه ما وارد كند. كاش مسئولان امر كمی به فكر فرو روند.

چرا کسی جلوی چنین این محیط های کاری رانمی گیرد!؟

پرسش در این میان این است که در جامعه ای که بر مبنای اخلاق و ارزش شکل گرفته است، چطور عده ای به این راحتی در چنین محیط هایی اقدام به استخدام و به کار گیری خانم هایی بی حجاب می کنند و هیچ مقابله ای هم با آن نشود. چرا نظارتی به روابط میان کارمندان زن و مرد در محیط های کاری به خصوص شرکت های خصوصی نمی شود و چطور است که برخی به خود اجازه می دهند در قالب شرکت و اداره خصوصی، محیط های برای روابط نامشروع و غیر اخلاقی و اختلاط مسموم زن و مرد به وجود بیاورند؟ در این میان رسیدگی به وضعیت محیط های کار خصوصی برای مسئولان باید واجب تر از نان شب باشد تا امنیت محیط خانه و خانوده به دست بی پروایی و بی تعهدی عده ای به باد فنا نرود.

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع : 1- ویستا / 2- زن فردا / 3- شیعه آنلاین