تبیان، دستیار زندگی
پلیمرها برای ساختن چیزهای متعددی استفاده می شوند، ازجمله : لباس، ظروف پلاستیکی، وسایل آشپزخانه نچسب و جلیقه های ضد گلوله...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : اعظم اژدری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توپ فنری رنگارنگ بسازید.

توپ فنری رنگارنگ بسازید.

دانش پژوهان گرامی در این جا قصد داریم شما را با طرز ساخت توپی زیبا آشنا نماییم.

پلیمرها برای ساختن وسایل متعددی استفاده می شوند، ازجمله : لباس، ظروف پلاستیکی، وسایل آشپزخانه نچسب و جلیقه های ضد گلوله. به شما توصیه می کنیم این پروژه را انجام دهید و چگونگی ساختن توپ زیبا را ببینید. ( در انجام این پروژه نظارت بزرگ ترها توصیه می گردد.)

موادی که نیاز دارید به شرح زیر می باشند:

1-  یک قاشق غذاخوری چسب سفید

2-  2/١ قاشق چایخوری بوراکس

3-  یک قاشق غذاخوری آرد ذرت

4-  دو قاشق غذاخوری آب گرم

5-  دو عدد فنجان پلاستیکی

6-  دو عدد میله چوبی

7-  رنگ های مجاز خوراکی

مراحل کار:

1-  چسب را در فنجان پلاستیکی بریزید. یک قطره رنگ خوراکی به چسب اضافه کنید و آن را با یک میله مخلوط کنید تا زمانی که رنگ مورد نظر خود را به دست آورید.

2-  در فنجان دوم آب و بوراکس را با هم مخلوط نمایید و با میله آن ها را مخلوط نمایید تا وقتی که کاملا در یکدیگر حل شوند.

3-  آرد ذرت و یک قاشق غذاخوری محلول بوراکس را به چسب اضافه کنید و صبر کنید به مدت 15 ثانیه بمانند.

4-  سپس با میله آن ها را هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.( در این مرحله هم زدن کمی مشکل می شود)

5-  توپ را به وسیله ی دستان خود قالب کنید. در ابتدا موادی که در دست دارید چسبنده هستند امابا غلتاندن در دست، سفت می شوند.

6-  شما در حال حاضر  یک توپ فنری (جهنده) دارید، حال باید دید چگونه این توپ بالا می رود؟ لازم است توپ خود را در یک ظرف و یا کیسه مهروموم شده نگه داری کنید و یا در یک زیپ کیپ قرار دهید تا خشک و خرد نشود.

توپ فنری رنگارنگ بسازید.

چه اتفاقی می افتد؟

چسب سفید شامل پلی وینیل استات می باشد. یک پلیمر قوی و انعطاف پذیر که به توپ قدرت می دهد. آرد ذرت شامل آمیلوپکتین است، پلیمری که به توپ خاصیت الاستیک (کشسانی) می دهد. خاصیت کشسانی محیط باعث می‌شود که هر جزئی از محیط که از وضعیت تعادل جابجا می شود، نیروهای بازگرداننده ایجاد شده و تعادل مجددا برقرار گردد.

این دو پلیمر توپ را از خرد شدن حفظ می کنند و باعث جهش توپ زمانی که در گل ولای گیر می کنند، می شوند.  بورراکس از مواد معدنی و از نمک‌های اسید بوریک ساخته شده است. بوراکس معمولاً به شکل پودر سفیدی متشکل از بلورهای نرم بی‌رنگ است که به آسانی در آب حل می‌شوند. بوراکس کاربردهای زیادی دارد و از اجزاء استفاده شده در شوینده‌ها، مواد آرایشی و لعاب شیشه‌ها است. در زیست‌شیمی از آن به عنوان محلول‌های حائل، ماده ضد آتش، حشره‌کش و قارچ‌کش در فایبرگلاس بهره‌گیری می‌شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تهیه و تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

لامپ کاغذی

گلدان لامپی

مداد رنگی های بازیافتی