تبیان، دستیار زندگی
با ظهور ایده وب 2 در سال 2005 ، واژه آموزش الکترونیکی 2 نیز مورد استفاده قرار گرفت. آشنا شدن با مفاهیم آموزش الکترونیکی 2 امری مهم تلقی می شود....
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش الکترونیکی و وب 2

به کارگیری آموزش الکترونیکی به عنوان یک چارچوب برای ارائه مطالب و محتوای آموزشی موجب شده گسترشی در زمینه به کارگیری وب 2 و مفهوم یادگیری و آموزش به وجود آید.

آموزش الکترونیکی و وب 2

جامعه امروزی ما به صورت دانش محوری درآمده است كه توسعه روش های مختلف یادگیری در آن بسیار با اهمیت است.

قالب آموزش الكترونیك به صورت دروسی است كه به صورت آنلاین ارائه می شود. این محتوای آموزشی از طریق ابزار دیگری تولید و در محیط آموزش الكترونیكی قرار داده می شود.

وب 2 منشا به وجود آمدن تحول جدیدی در زمینه آموزش الكترونیكی است كه این تحول آنقدر بزرگ است كه می توان از آن با عنوان آموزش الكترونیكی 2 یاد نمود.

از آن جا كه تولید محتوای آموزشی براساس محوریت كاربران است نام وب 2 ارائه شد.

وب 2 چیست؟

وب 2 شامل  شبكه های اجتماعی ، محیط های مجازی ، وبلاگ ها ، ویكی ها و ...است.

آموزش الکترونیکی و وب 2
آموزش الکترونیکی و وب 2ویكی ها این اجازه را به كاربر می دهند كه هم مطالب جدید را تولید كند و هم می تواند مطالبی كه قدیمی تر هستند را مشاهده كند. ویكی ها برای كار دسته جمعی مناسب هستند .

آموزش الکترونیکی و وب 2وبلاگ ها به صورت یك دفترچه خاطرات هستند كه برای به اشتراك گذاشتن مطالب و تجربه های یك فرد خاص ایجاد می شوند. اگرچه كه مانند ویكی ها عمل به اشتراك گذاری را نیز انجام می دهند. وبلاگ ها علاوه بر این كه به نوعی دارای اهداف آموزشی هستند امكان تفكر و تحلیل كردن را نیز در اختیار افراد می گذارد.

در یك تعریف كلی می توان این چنین بیان كرد كه استفاده از وب 2 موجب شده تا اطلاعاتی تولید شود كه هر فرد در تولید آن مشاركت داشته باشد هم چنین می تواند در وبلاگ ها پست قرار داده و در گسترش شبكه های اجتماعی همكاری داشته باشد .

در یك تعریف كلی می توان این چنین بیان كرد كه استفاده از وب 2 موجب شده تا اطلاعاتی تولید شود كه هر فرد در تولید آن مشاركت داشته باشد

آموزش الكترونیكی به عنوان یك واسط بین وب2 و آموزش الكترونیكی 2 قرار گرفته است و موجب شده جنبه های جدیدی از مفهوم یادگیری و آموزش به وجود آید. آموزش الكترونیكی 2 و وب 2 دارای نقاط اشتراكی هستند كه از دو منظر فناوری و اجتماعی مورد بررسی قرار می گیرد .

آموزش الکترونیکی و وب 2

منظر فناوری

آموزش الكترونیك 2 برای پشتیبانی از گروه هایی است كه به یادگیری و تمرین مشغول هستند به این معنا كه یادگیرندگان می توانند در طول یك دوره به برقراری ارتباط و تبادل و یادگیری اطلاعات بپردازند.

این كار معمولا توسط بحث كردن، اضافه كردن توضیحات و همكاری در انجام پروژه های مختلف صورت می گیرد كه وب 2 یا ویكی ها برای پشتیبانی از جنبه های اجتماعی آموزش الكترونیكی به كار می روند.

منظر اجتماعی

آموزش الكترونیك به شیوه های جدید به ارائه محتوای آموزشی می پردازد. در صورتی كه این مطالب به صورت آنلاین ارائه شوند نیاز به تعامل اجتماعی و مشاركت نیز دیده می شود. امروزه این همكاری و مشاركت در كنار بحث و گفتگو و ... انجام می شود كه برای انجام این كار به شبكه های اجتماعی نیاز است.

وب 2 كاربردهای دیگری همچون اشتراك برنامه ها از طریق وب را داراست كه امكان اشتراك فایل های چند رسانه ای، قراردادن لیستی از نام سایت ها بر روی وب و هم چنین قرار دادن مطالبی كه با موضوعات درسی ارتباط دارند را فراهم می آورد.

آموزش الکترونیکی و وب 2

واژه وب 2 و آموزش الكترونیكی 2  نقاط اشتراكی بسیاری با یكدیگر داشتند و علت آن توانایی وب2 در ارائه ابزارها و راه كارهای جدیدی است که در آموزش الكترونیكی وارد می كند. محیط آموزش الكترونیكی و آموزش الكترونیكی2 تفاوت هایی با یكدیگر دارند كه از جمله آن می توان به این مسئله اشاره كرد که آموزش الكترونیكی توانایی و مهارت كافی برای تعریف و حمایت از فناوری ها و ابزارهای جدید را ندارد به همین دلیل در زمینه هایی مانند این آموزش الكترونیكی2 مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر چه طراحان این بخش معتقدند كه استفاده از این ابزارها هنوز به تحلیل و مطالعه بیش تری نیاز دارد و كاربردها و تاثیرات آن ها باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا بتواند به طور پیشرفته و اثربخش به كار گرفته شود.

  

گروه آموزش مجازی تبیان

تهیه: سید خاموشی