تبیان، دستیار زندگی
لوتئین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لوتئین، سلطان آنتی‌اکسیدان‌ها


لوتئین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برخی مواد غذایی مثل سبزیجات برگ‌دار و تیره رنگ مانند کلم برگ و کاهو با برگ‌های سبز تیره یافت می‌شود.

لوتئین

لوتئین در زرده تخم‌مرغ و ذرت نیز یافت می‌شود. این ماده مفید علاوه بر مقابله با بیماری‌های مهلکی مثل سرطان و تنگی عروق به پیشگیری از بیماری‌های چشمی و پوستی نیز کمک می‌کند.

لوتئین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزادی را که دائماً در بدن شما به سلول‌ها آسیب می‌رسانند خنثی می‌کند.

برای دستیابی به حداکثر فایده، غذاهای غنی از لوتئین را به میزان کافی مصرف کنید تا اطمینان حاصل شود که بین 6 تا 10 میلی‌گرم لوتئین در روز دریافت داشته‌اید.

فواید لوتئین

طول موج‌های مشخصی از طیف آبی می‌توانند موجب افزایش فشار اکسیداتیو گردند که بر اثر آسیب حاصل از رادیکال‌های آزاد به وجود می‌آید. لوتئین از مناطقی از بدن، که در معرض نور است (مثل پوست و چشم‌ها) محافظت می‌کند.

مصرف تنها 6 میلی‌گرم لوتئین در روز می‌تواند خطر زوال عضلات را تا 43 درصد کاهش دهد. ضعف عضلانی هنگامی به وجود می‌آید که سلول‌های داخل چشم تخریب شوند که نتیجه آن تاری دید و در نهایت کوری است. به علاوه لوتئین می‌تواند از پوست شما در برابر افزایش سن و نیز آسیب خورشید محافظت کند.

حفاظت از پوست

لوتئین از پوست شما در برابر عوامل محیطی که موجب آسیب یا پیری پوست می‌شوند محافظت می‌کند. مصرف مناسب لوتئین به حفظ مقدار رطوبت و چربی پوست شما کمک می‌کند و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد که باعث جوان‌تر دیده شدن پوست خواهد شد.

لوتئین یک کاروتنوئید است که در بسیاری از غذاهایی که می‌خورید یافت می‌شود. لوتئین به کاهش خطر ابتلای شما به بیماری قلبی و ضعف عضلانی ناشی از پیری کمک می‌کند

همچنین لوتئین به محافظت از پوست در برابر اشعه زیان‌آور فرابنفش کمک می‌کند که این اشعه می‌تواند انواع خاصی از سرطان‌های پوست را به وجود آورد. مصرف روزانه 10 میلی‌گرم لوتئین برای کمک به حفظ سلامتی پوست پیشنهاد می‌شود. مثل همیشه قبل از دریافت هرگونه مکمل غذایی با پزشک خود مشورت کنید.

حفاظت از چشم‌ها

کاروتنوئیدهای لوتئین مواد اصلی بافت‌هایی هستند که در بیشتر قسمت‌های چشم وجود دارند. طبق نظریه مجله دانشکده علوم تغذیه آمریکا شبکیه و بخش ماهیچه‌ای چشم عمدتاً برای عملکرد صحیح به لوتئین متکی هستند. به همین دلیل مصرف لوتئین به جلوگیری از ضعف عضلات کمک می‌کند که خود موجب آشفتگی و تاری دید می‌شود. مصرف صحیح و مناسب لوتئین به جلوگیری از آب مروارید در چشم افراد مسن نیز کمک می‌کند.

جلوگیری از بیماری

لوتئین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که به مرور زمان به بدن آسیب می‌رسانند کمک می‌کند. رادیکال‌های آزاد یک لایه کامل نشده الکترون دارند و این مولکول‌ها غالباً سعی می‌کنند تا از مولکول‌هایی که لایه الکترونی کامل دارند الکترون بگیرند و این موجب ناپایداری مولکول‌های سالم بدن که عملکرد طبیعی دارند می‌شود و در نهایت موجب آسیب به بدن و گسترش سرطان می‌گردد. طبق گزارش مۆسسه ملی سرطان خواص آنتی‌اکسیدانی لوتئین اثر این رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از آسیب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کند.

فواید قلبی- عروقی

طبق گزارش انجمن قلب آمریکا یک مطالعه در لس‌آنجلس نشان داد که لوتئین به کاهش احتمال گسترش زودهنگام تنگی عروق کمک می‌کند. مصرف دائمی لوتئین ممکن است به جلوگیری از ضخیم شدن دیواره رگ‌ها و نیز گرفتگی عروق که با تجمع و سخت شدن مواد چربی در دیواره رگ‌ها شناخته می‌شود کمک کند. در بیماری تنگی عروق عبور خون درون رگ‌ها دشوار می‌گردد و ممکن است به انسداد رگ بینجامد.

مـیــوه‌هـا

میوه‌ها نیز منبع خوب کاروتنوئید لوتئین هستند. از جمله این میوه‌ها می‌توان به خربزه، طالبی، گریپ‌فروت و هلو اشاره نمود.

مواد غذایی غنی از لوتئین

لوتئین یک کاروتنوئید است که در بسیاری از غذاهایی که می‌خورید یافت می‌شود. لوتئین به کاهش خطر ابتلای شما به بیماری قلبی و ضعف عضلانی ناشی از پیری کمک می‌کند. لوتئین و کاروتنوئید دیگری به نام زآگزانتین، کاروتنوئیدهایی هستند که در شبکیه و عدسی چشم وجود دارند.

لوتئین از پوست شما در برابر عوامل محیطی که موجب آسیب یا پیری پوست می‌شوند محافظت می‌کند. مصرف مناسب لوتئین به حفظ مقدار رطوبت و چربی پوست شما کمک می‌کند و انعطاف‌پذیری پوست را افزایش می‌دهد که باعث

جوان‌تر دیده شدن پوست خواهد شد

لوتئین و زآگزانتین هر دو متعلق به گروهی از ترکیبات موسوم به گزانتوفیل هستند و بر طبق گزارش مۆسسه لینوس پاولینگ در تجزیه مواد غذایی با هم دسته‌بندی می‌شوند. مصرف روزانه 6 میلی‌گرم لوتئین و زآگزانتین شما را در برابر ضعف عضلانی ناشی از کهولت سن محافظت می‌کند.

سبزیجات

انواع سبزیجات حاوی لوتئین هستند. اسفناج، کلم برگ، گل‌کلم و هویج حاوی میزان مناسبی لوتئین و زآگزانتین هستند. از دیگر منابع خوب سبزیجات حاوی این مواد مفید، می‌توان به شلغم، حبوبات، کدو، کدوحلوایی، کلم بروکلی و ذرت اشاره نمود.

تخم‌مرغ

زرده تخم‌مرغ منبع غنی کاروتنوئید لوتئین است. تمام لوتئین تخم‌مرغ در زرده آن است و در سفیده وجود ندارد. تخم‌مرغ را به رژیم غذایی روزانه خود (مثلاً در میان وعده‌ها، ساندویچ‌ها و سالادها) اضافه کنید.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: دنیای تغذیه – شماره 115 - دکتر سید مسعود کیمیاگر

مطالب مرتبط:

افزایش قدرت مغز با فلاوونوئیدها

ایزوفلاون‌ها و نقش آن‌ها در سلامت زنان یائسه

کاروتنوئیدها؛ رنگ‌های شفابخش

رنگ‌ها در میوه‌ها و سبزیجات نیز معنی دارند

لیکوپن؛ رنگدانه ای مفید

6 رنگدانه گیاهی مهم

بتا کاروتن؛ ضد سرطانی قوی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.