تبیان، دستیار زندگی
وزیر دفاع آمریکا با اعلام اینکه کشورش اکنون در موقعیت پیش از 11سپتامبر از نظر حملات سایبری قرار دارد، هشدارهای کم‌سابقه‌ای درباره آسیب‌پذیری بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا در برابر حملات سایبری داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اقرار آمریکا به ناکارآمدی بودجه 3میلیارد دلاری!


وزیر دفاع آمریکا با اعلام اینکه کشورش اکنون در موقعیت پیش از 11سپتامبر از نظر حملات سایبری قرار دارد، هشدارهای کم‌سابقه‌ای درباره آسیب‌پذیری بخش‌های مختلف اقتصادی آمریکا در برابر حملات سایبری داد.

لئون پانه تا

به گفته لئون پانه‌تا، تهدیدهای سایبری علاوه بر آسیب‌زدن به سامانه‌های کامپیوتری و از‌بین‌بردن اطلاعات، می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای آمریکا دربرداشته باشد، ازجمله بیرون‌رفتن قطارها از خطوط آهن، اختلال در شبکه‌های انتقال برق و آلودگی منابع آب.

به گزارش خبرگزاری‌ها، پانه‌تا پیش از این هم درباره تهدیدهای ناشی از حملات سایبری سخنرانی کرده بود اما هشدارهای اخیر وی که روز جمعه در نیویورک بیان شد، شدیدترین اخطار وی در این زمینه است. وی گفت موقعیت پیش از 11سپتامبر است و مهاجمان در حال توطئه هستند. پانه‌تا تصریح کرد پنتاگون باید آماده باشد در فضای سایبری به مهاجمان بالقوه حمله پیشدستانه کند.

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به واقعه تاریخی حمله ویرانگر نیروی هوایی ژاپن در جنگ جهانی دوم به بندر پرل هاربر در آمریکا، گفت حمله سایبری یک کشور یا تروریست‌ها به آمریکا می‌تواند پرل هاربر سایبری باشد و به اندازه حمله تروریستی 11سپتامبر ویرانی ایجاد کند. پانه‌تا که در جمع گروهی از مدیران تجاری آمریکا سخنرانی می‌کرد، فاش کرد رخنه‌گران سایبری توانسته‌اند به برخی از سامانه‌های کنترل حیاتی آمریکا که شبکه‌های آب، برق و مواد شیمیایی را اداره می‌کند، دسترسی پیدا کنند.

پانه‌تا پیش از این هم درباره تهدیدهای ناشی از حملات سایبری سخنرانی کرده بود اما هشدارهای اخیر وی که روز جمعه در نیویورک بیان شد، شدیدترین اخطار وی در این زمینه است. وی گفت موقعیت پیش از 11سپتامبر است و مهاجمان در حال توطئه هستند. پانه‌تا تصریح کرد پنتاگون باید آماده باشد در فضای سایبری به مهاجمان بالقوه حمله پیشدستانه کند

وی با اشاره به بودجه سالانه سه میلیارد دلاری امنیت سایبری آمریکا خواستار آن شد که سپاهی متشکل از جنگاوران سایبری ماهر تشکیل شود تا با این تهدید فوری و در حال رشد مقابله کند. به گفته وی، چین و روسیه از قابلیت‌های سایبری پیشرفته‌ای برخوردار هستند و ایران هم تلاش‌های منسجمی برای بهره‌برداری از فضای سایبری به نفع خود صورت داده است. دو‌ماه پیش ویروسی به نام شامون به شبکه گسترده کامپیوتر شرکت نفت عربستان و آمریکا موسوم به آرامکو حمله و بیش از 30هزار کامپیوتر را آلوده کرد.

اینترنت-سایبری

این ویروس با پاک‌کردن اطلاعات اصلی و جایگزین‌کردن اطلاعات قلابی، تصویر پرچم در حال سوختن آمریکا را روی این کامپیوترها ظاهر کرد. آسیب وارده به اندازه‌ای بود که همه این 30هزار کامپیوتر تعویض شدند. مقامات آمریکایی ایران را عامل این حمله قلمداد می‌کنند.

پانه‌تا بدون اینکه این حمله را به ایران نسبت دهد، آن را نمونه‌ای از پیچیده‌شدن چشمگیر تهدیدهای سایبری توصیف کرد. وی با اشاره به ادبیات نومحافظه‌کاران درباره حمله پیشدستانه گفت اگر تهدیدی قریب‌الوقوع را شناسایی کنیم که باعث ویرانی چشمگیر مادی در ایالات متحده شود یا شهروندان آمریکایی را به کشتن دهد، باید گزینه اقدام علیه کسانی را که به ما حمله می‌کنند، در اختیار داشته باشیم تا طبق دستور رئیس‌جمهور از این ملت دفاع کنیم.

بخش ارتباطات تبیان

منبع: همشهری آنلاین