تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله ای بود که زندگی را آسان تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باز هم از دنیای فناوری


بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله ای بود که زندگی را آسان تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می شد.

كشف یكی از بزرگترین اسرار كائنات

در حالی كه تئوری‌های فعلی بر رد امكان وجود ستارگان غول‌پیكر تأكید می‌كنند، دانشمندان موفق به شناسایی چهار ستاره‌ای شدند كه این قوانین را بطور كلی نقض كرده‌اند. در سال 2010 میلادی محققان ناسا موفق به كشف چهار ستاره غول پیكر در ابعاد 300 برابر خورشید شدند.

كشف یكی از بزرگترین اسرار كائنات

پیش از این محققان با رصد كهكشان راه شیری و سایر كهكشان ها، حد نهایی اندازه ستارگان را حداكثر 150 برابر جرم خورشید پیش بینی كرده بودند، اما این ستارگان جرمی دو برابر جرم مطرح شده در تئوری‌های علم نجوم دارند. تحقیقات جدید در دانشگاه بن آلمان نشان می‌دهد، این ستارگان كه در سحابی رطیل قرار دارند، بخشی از خوشه عظیم ستاره‌ای R136 در "ابر ماژلانی بزرگ" (LMC)‌ هستند كه در فاصله 160 هزار سال نوری با زمین قرار گرفته اند.

ابر ماژلانی بزرگ (LMC) سومین كهكشان نزدیك به كهكشان راه شیری محسوب می شود. محققان این دانشگاه یك مدل شبیه سازی رایانه ای از فعل و انفعالات بین ستاره ای شبیه خوشه ستاره ای R136 تهیه كردند كه در آن 170 هزار ستاره با جرم طبیعی در كنار یكدیگر چیده شدند. برای محاسبه تغییرات این سیستم عظیم ستاره ای در طول زمان، بیش از 510 هزار محاسبه در خصوص اثرات جاذبه، واكنش های هسته ای بین ستاره ای و انرژی آزاد شده از هر ستاره در زمان برخورد دو ستاره با یكدیگر انجام شد.

پروفسور "پاول كروپا" از نویسندگان این تحقیق تأكید می‌كند: فرایند زایش و شكل‌گیری ستارگان صرف نظر از زادگاه ستاره‌ای آنها یك پدیده كلی است و این چهار ستاره فوق درخشان و بسیار عظیم در خوشه R136 پایان محدودیت ابعاد ستارگان را نشان می‌دهند.

**************

"نخ چسب کارتن" نوآورانه‌ترین ابداع برای حل مشکل "چسب کارتن"!

یکی از مشکلات و شاید بدترین مشکل استفاده از چسب کارتن در هنگام بسته‌بندی و حمل و نقل اشیاء، مشکل جدا کردن آن از سطح کارتن و باز کردن بسته‌بندی پس از استفاده است. چسب‌های کارتن فعلی اگر چه در هنگام بسته‌بندی کاملا به درد بخور به حساب می‌آیند اما در مقصد برای باز کردن به مشکلات خاص خود بر می‌خورند اما با چسب کارتن یا چسب پهن جدیدی که اخیرا عرضه شده است فکر کنم دیگر این موضوع به آسانترین کار در هنگام رسیدن به مقصد تبدیل شود.

نخ چسب کارتن

در چسب کارتن جدید عرضه شده از راه‌حلی به نام "بند ناف (Rip Cord)" استفاده کرده‌اند و اتفاقا محصول جدید را با همین نام عرضه خواهند کرد که در آن نوار نازکی مانند نخ اسکناس از میانه چسب تا انتهای آن کشیده شده است و هنگامی که شما آن را می‌کشید چسب درست از میانه به دو قسمت تقسیم می‌شود.

بسیاری از اختراعات بشر ناشی از نیاز هایی بوده است که بشر در طول تاریخ حس کرده و یا آرزو کرده است که ای کاش وسیله ای بود که زندگی را آسان تر کند و این شروع یک ایده و نهایتا عملی کردن آن ایده می شد

به نظر می‌رسد صرف‌نظر از اینکه چگونه دقیقا چشب را در میانه درب کارتن بچسبانیم که این نخ دقیقا در وسط آن بیفتد این ایده راه‌حل خوبی به جای استفاده از تیغ و خطرات آن و یا گاهی اوقات کلید برای باز کردن کارتن باشد! به هر حال این هم فکری بوده است که به ذهن خلاق طراح آن رسیده است!

**************

كشف گونه‌ عجیب كرم كوچك با 60 چشم

دانشمندان موفق به كشف یكی از عجیبترین موجودات جهان شده‌اند كه گونه جدیدی از كرم پهن با 60 چشم است. این موجود جالب از 60 چشم برخوردار است كه همه آنها در بدنی به طول تنها 12 میلیمتر قرار گرفته‌اند. این كرم 12 میلیمتری توسط برایان اورشان، مدیراجرایی بنیاد حیات‌وحش بدفوردشایر، كمبریج‌شایر و نورث‌همپتون‌شایر در علفزارهای نزدیك كمبریج كشف شده است.

كشف گونه‌ عجیب كرم كوچك با 60 چشم

تصور می‌شود كه این بی‌مهره عجیب از نسل كرمهای استرالیایی است اما همچنین نسبت نزدیكی با گونه كشف شده در ایرلند شمالی موسوم به Kontikia Andersoni دارد. دكتر هیو جونز این كرم را یك گونه كاملا جدید و ناشناخته خوانده است. جونز كه دانشیار علمی موزه تاریخ طبیعی است، اظهار كرده كه دیگر نمونه‌های كرم مشابه به این گونه را در هلند دیده است و مشاهده آن در انگلیس را بسیار نامعمول خواند.

فرآوری:محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:کنجکاو،خوارزمی