تبیان، دستیار زندگی
حتما تا به حال در فیلم‌های مختلف سینمایی دیده‌اید كه تلویزیون مورد استفاده به قدری نازك و باریك است كه می‌توان آن را همقطر یك ورق كاغذ دانست، به همین دلیل باور نمایش تصویر روی آن غیرممكن به نظر می‌رسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلویزیون خود را «تا» بزنید


حتما تا به حال در فیلم‌های مختلف سینمایی دیده‌اید كه تلویزیون مورد استفاده به قدری نازك و باریك است كه می‌توان آن را همقطر یك ورق كاغذ دانست، به همین دلیل باور نمایش تصویر روی آن غیرممكن به نظر می‌رسد.

به منظور به واقعیت پیوستن چنین تلویزیون‌هایی، كارخانه‌های سازنده ابزارهای الكترونیك در تلاش‌ است بتواند تلویزیون‌هایی با استفاده از فناوری OLED بسازد. در حقیقت گجت‌های الكترونیكی كه توسط این قابلیت ساخته می‌شود، دو قطب دارد كه نور را به شكل سازمان‌یافته‌ای پخش می‌كند. در حالت كلی می‌توان گفت OLED تجربه بسیار متفاوت‌تری برای دیدن تصاویر تلویزیون خواهد بود.

تلویزیون خود را «تا» بزنید

این فناوری از صفحه‌های بزرگ پلاستیك ساخته‌شده كه میان صفحه‌های شیشه‌ای قرار داده می‌شود. در عمل هنگامی كه این صفحه پلاستیك تحت فشار ذرات الكتریسیته قرار می‌گیرد، نور مورد نظر برای نمایش تصاویر را از خود متصاعد می‌كند. با كمك این فناوری، تلویزیون بسیار باریك‌تر و كم‌مصرف‌تر شده، علاوه بر این می‌توان براحتی و با وضوح بسیار تصویر را از هر زاویه‌ای مشاهده كرد.

در ضمن می‌توان پیش‌بینی كرد این قابلیت یكی از پرمصرف‌ترین فناوری‌های ساخت تلویزیون‌های بسیار بزرگ خواهد شد؛ زیرا با باریك‌تر شدن قطر تلویزیون، وزن كلی این گجت به مقدار زیادی كاهش می‌یابد. حتی می‌توان گفت این تلویزیون‌ها بسیار سبك‌تر از تلویزیون‌های صفحه تختی است كه در حال حاضر می‌بینید. پس شما می‌توانید یك تلویزیون بسیار بزرگ را كه با كمك این قابلیت ساخته شده به آسانی از اتاقی به اتاق دیگر جا به جا كرده یا درون دیوار جاسازی كنید.

ولی بارز‌ترین مشخصه این تلویزیون‌ها Transparent بودن آنهاست، یكی از كمپانی‌های سازنده چنین تلویزیون‌هایی ادعا كرده شما می‌توانید به آسانی دست خود را از روی این تلویزیون عبور داده و به سمت دیگر آن برسانید. علاوه بر این، به قدری تصاویر نشان داده شده در این تلویزیون شفاف است كه كوچك‌ترین ذره داخل آن را می‌توانید به آسانی مشاهده كنید. البته تولید چنین تلویزیون‌هایی تنها به صورت نمونه بوده و هنوز وارد بازار نشده است.

تلویزیون خود را «تا» بزنید

چگونه صفحه‌نمایش‌های Transparent كار می‌كند؟

تلویزیون‌های Transparent با استفاده از فناوری OLED ساخته شده است كه قابلیت‌های بسیار زیاد و متفاوتی دارد. به طور كلی می‌توان گفت OLED‌ها از لایه‌های پلاستیك ساخته شده. این مواد به شكل ارگانیك یا كربنی است. سپس این لایه پلاستیك با دو لایه شیشه‌ای پوشانده می‌شود، طوری كه این لایه بوضوح قابل مشاهده شدن نیست. به سبب وجود همین سه لایه كنار هم شما می‌توانید به آسانی داخل چنین تلویزیون‌هایی را مشاهده كرده یا بهتر بگوییم اشیای آن سوی تلویزیون را ببینید.

علاوه بر این تلویزیون‌های Transparent لایه نازكی از كاتدهای شفاف دارد، كه این كاتدها الكترون‌ها را روی صفحه‌نمایش پخش می‌كند. در ضمن در طرف دیگر آندهایی قرار دارد كه وظیفه اصلی آنها جمع‌كردن الكترون‌های پاشیده شده روی صفحه‌نمایش است. هنگامی كه شما چنین تلویزیونی را روشن می‌كنید، بلافاصله از طریق لایه پلاستیك قرار داده شده، الكتریسیته ارسال می‌شود. سپس طی یك فرآیند شیمیایی الكتریسیته ارسال شده با مواد شیمیایی موجود روی این صفحه واكنش نشان داده، تصویر مورد نظر روی صفحه‌نمایش ایجاد می‌شود.

تلویزیون خود را «تا» بزنید

تلویزیون‌های OLED دارای مزیت‌های بسیار زیادی است، ولی یكی از عمده‌ترین مزیت‌های چنین تلویزیون‌هایی در مقایسه با تلویزیون‌های LCD، در نحوه جریان الكتریسیته در صفحه‌نمایش است؛ زیرا پس از شروع جریان الكتریسیته، خود همان ذرات الكتریسیته از خود نور متصاعد كرده و از آن طریق، تصویر به نمایش درمی‌آید.

در حالی كه تلویزیون‌های LCD تنها با استفاده از فناوری ایجاد اشكال و رنگ‌ها، تصاویر مورد نظر را روی صفحه نشان می‌دهد كه این به خودی خود باید از طریق یك لایه نوری در قسمت پشت صفحه تغذیه شود تا بتواند چنین اشكالی را نمایش دهد.

در عمل هنگامی كه این صفحه پلاستیك تحت فشار ذرات الكتریسیته قرار می‌گیرد، نور مورد نظر برای نمایش تصاویر را از خود متصاعد می‌كند. با كمك این فناوری، تلویزیون بسیار باریك‌تر و كم‌مصرف‌تر شده، علاوه بر این می‌توان براحتی و با وضوح بسیار تصویر را از هر زاویه‌ای مشاهده كرد

از مطالب گفته شده می‌توان این نتیجه را گرفت كه تلویزیون‌های OLED مانند تلویزیون‌های LCD به مقدار زیادی انرژی الكتریسیته نیاز ندارد، علاوه بر این OLED‌ها بر خلاف LCD‌ها رنگ مشكی را به صورت حقیقی ایجاد می‌كنند. این یعنی در چنین تلویزیون‌هایی در قسمتی كه باید به رنگ سیاه نمایش داده شود، نور به طور كلی حذف و این رنگ به شكل حقیقی ایجاد می‌شود. تلویزیون‌های پلاسما نیز تا حدودی به این شكل كار می‌كند، ولی چون برای نمایش تصاویر در چنین تلویزیون‌هایی لازم است درون تلویزیون گازی پخش شود، قطر این تلویزیون‌ها از قطر تلویزیون‌های OLED بیشتر است تا فضای لازم برای لایه‌ای گاز را داشته باشد و به همین دلیل كمی سنگین‌تر است. البته این را هم باید اضافه كنیم كه تلویزیون‌های Transparent تنها با استفاده از قابلیت OLED ساخته نمی‌شود، بلكه با استفاده از فناوری‌های دیگر چون LCD‌ها نیز می‌توان چنین تلویزیون‌هایی را ساخت.

تلویزیون خود را «تا» بزنید

بد نیست این را هم بدانید كه تا به حال با استفاده از فناوری OLED گجت‌های دیگری چون گوشی‌ها نیز ساخته شده است، در ضمن برای اولین بار نمونه‌ای از تلویزیون‌های OLED سال 2000 وارد بازار شد. ولی مدل‌های اولیه این تلویزیون‌ها بسیار كوچك و در اندازه 15 اینچی ساخته شده بود، علاوه بر این قیمت چنین گجت‌هایی بسیار گران بود به طوری كه كاربران كمی تمایل داشتند چنین تلویزیون‌هایی را بخرند. اولین نمونه‌های تولید شده دارای ضعف‌های بسیاری در مقایسه با این نمونه‌های جدید‌تر بود، برای مثال شكننده‌تر بودن صفحه‌نمایش و عمر كوتاه تلویزیون‌های مورد نظر از جمله بزرگ‌ترین مشكلات آنها بود.

ولی به طور كلی می‌توان گفت به سبب ناشناس بودن این قابلیت بسیاری از كاربران با دید منفی به آن می‌نگرند، به همین سبب كمپانی‌های سازنده ابتدا تلاش كرد با فناوری قدیمی‌تر LCD تلویزیون‌های Transparent را بسازد.

ولی این انتهای راه ساخت تلویزیون نیست؛ چرا كه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیشرفت‌های بیشتری در زمینه ساخت تلویزیون خواهیم بود. مثلا می‌توانید تصور كنید تلویزیون‌های OLED به گونه‌ای ساخته شود كه شما به آسانی آنها را تا كرده و هنگامی كه نیاز دارید باز كنید؛ درست مانند یك ورق كاغذ.

بخش دانش و زندگی تبیان
 

منبع: کلیک