تبیان، دستیار زندگی
گویا می‌بینم مردمی را كه در مشرق قیام می‌كنند و حق خود را می‌خواهند ولی به آنان داده نمی‌شود، باز درخواست می‌كنند، وقتی وضع را این گونه می‌بینند سلاحهایشان را بر می‌دارند، در این هنگام آنچه می‌خواستند به آنها می‌دهند ولی آنان نمی‌پذیرند تا آنكه قیام می‌كن
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمینه سازان ظهور

ظهور

قیام جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، شرق و غرب عالم را فرا خواهد گرفت و شعار آن یكتاپرستی و گسترش عدالت در سراسر گیتی است. حركتی با این عظمت و گستردگی بدون زمینه سازی و آمادگی قبل از قیام امكان پذیر نیست. این زمینه سازی از دو جهت می‌تواند باشد.

1. پذیرش عمومی

باید انسانها به این نتیجه برسند كه خود نمی‌توانند قانون كاملی برای اداره جهان و سعادت بشر وضع كنند و قوانین آنان باعث نابسامانی در وضعیت دنیا شده است و هر روز بیشتر به بی كفایتی خود پی برند. می‌خواهند حقوق بشر را رعایت كنند ولی به نام حقوق بشر، خون هزاران انسان بی گناه را می‌ریزند. با شعار مبارزه با تروریسم، ترور و خشونت را پرورش می‌دهند. برای امنیت گیتی سلاحهایی می‌سازند كه می‌توان با آنها صدها بار زمین را زیر و رو كرد و به اسم آزادی، آدمیان را اسیر و برده خود می‌كنند. وقتی اكثر انسانها از وضع موجود خسته و ناامید شوند و به دنبال نجات دهنده‌ای باشند، با دیدن الگوی مناسب، به آن گرایش پیدا می‌كنند. نشان دادن این الگو وظیفة پیروان امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است تا دوباره جهانیان را با انسانیت و معنویت و رفاه و آزادی واقعی آشنا ساخته و انسان ناامید و غرق در بیداد و ستم را امید بخشیده و زمینه را برای پذیرش و آمدن مصلح جهانی در گستره جهانی آماده كنند. در احادیث اسلامی از گروهی یاد شده است كه از مشرق قیام می‌كنند و زمینه حكومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف را فراهم می‌كنند.

رسول خدا صل الله علیه آله و سلم  فرمود؛ مردمی از مشرق قیام می‌كنند و زمینه را برای آمدن مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آماده می‌كنند.(1)

گویا می‌بینم مردمی را كه در مشرق قیام می‌كنند و حق خود را می‌خواهند ولی به آنان داده نمی‌شود، باز درخواست می‌كنند، وقتی وضع را این گونه می‌بینند سلاحهایشان را بر می‌دارند، در این هنگام آنچه می‌خواستند به آنها می‌دهند ولی آنان نمی‌پذیرند تا آنكه قیام می‌كنند و حكومت را به كسی جز صاحب شما تحویل نمی‌دهند، كشته‌های آنها شهیدند. آگاه باشید اگر من آن زمان را درك می‌كردم، وجودم را برای صاحب این امر نگه می‌داشتم

همچنین امام صادق علیه السلام  در روایتی می‌فرماید:

گویا می‌بینم مردمی را كه در مشرق قیام می‌كنند و حق خود را می‌خواهند ولی به آنان داده نمی‌شود، باز درخواست می‌كنند، وقتی وضع را این گونه می‌بینند سلاحهایشان را بر می‌دارند، در این هنگام آنچه می‌خواستند به آنها می‌دهند ولی آنان نمی‌پذیرند تا آنكه قیام می‌كنند و حكومت را به كسی جز صاحب شما تحویل نمی‌دهند، كشته‌های آنها شهیدند. آگاه باشید اگر من آن زمان را درك می‌كردم، وجودم را برای صاحب این امر نگه می‌داشتم.(2)

2. پرورش یاوران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف

ظهور و قیام ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف یكباره و ناگهانی اتفاق می‌افتد(3) و در آن زمان، فرصتی برای پرورش و آماده كردن سربازانِ قیام جهانی باقی نمی‌ماند پس باید قبل از ظهور، این یاران از هر جهت آماده شوند تا در عصر ظهور یار و یاور آن نجات دهنده و عدل گستر باشند. در روایات ما به سیصد و سیزده نفر یاوران خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف به تعداد اصحاب بدر، اشاره شده است كه هنگام ظهور، همزمان در مكه جمع می‌شوند.(4) اینها فرماندهان لشكر امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هستند ولی كسانی كه در آن زمان به یاری او می‌شتابند، بسیارند. و تمامی اینها باید در دوران قبل از ظهور تربیت یافته باشند كه در احادیث به آنها اشاره شده است.

باشد كه ما با تلاشی بیشتر زمینة ظهور و آمدن مولا و آقایمان را كه موعود تمامی انسانها و ادیان الاهی است، بوسیله پذیرش عمومی و پرورش یاورانش آماده كنیم.

پی نوشت:

1- سنن ابن ماجه، باب خروج المهدی، حد4088، «یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی سلطانه».

2- الغیبة نعمانی، باب14، حدیث50؛ بحارالانوار، ج52، ص243.

3- امام صادق (علیه السلام) فرمود: خدای عزوجل امر او را در یك شب اصلاح می‌كند، كمال الدین، ج2، باب44، حدیث5.

4- الغیبة، طوسی، ص477، حدیث503؛ مستدرك حاكم، ج4، ص544.

بخش مهدویت تبیان


منبع: مجله امان شماره 4

نویسنده: سید حسن زمانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.