تبیان، دستیار زندگی
کنترل استرس شامل یادگیری مهارتهاست. هدف اصلی در کنترل استرس از بین بردن استرس نیست بلکه تغییر و اصلاح نگرش فرد در مواجهه با آن موقعیتهاست و ..........
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل بحران در زندگی


کنترل استرس شامل یادگیری مهارتهاست. هدف اصلی در کنترل استرس از بین بردن استرس نیست بلکه تغییر و اصلاح نگرش فرد در مواجهه با آن موقعیتهاست و ... .

استرس، اضطراب

تحقیقات اخیر نشان داده است که عکس العمل استرس چندان به وسیله موقعیتهایی که افراد با ان مواجه هستند پیش نمی آید بلکه به وسیله این اعتقاد و باورشان که آنها قادر نیستند به آن خواسته ها برسند و بر موقعیت کنترل یابند(علی رغم علاقه ای که به آنها دارند) به وجود می آید. وقتی افراد با یک موقعیت خواستنی مواجه می شوند تمایل دارند که توانایی شان برای دسترسی به آن موقعیت را مورد ارزیابی قرار دهند و درباره نتایج دوست داشتنی آن فکر کنند.

اگر نتایج تفکر، آنها را درباره دسترسی به آن موقعیت رضایت بخش و مثبت باشد در این صورت سطح استرس آنها اغلب پایین می اید. اما در صورتی که به این نتیجه برسند که قادر به کنار آمدن با موقعیت نیستند( به ویژه اگر معتقد باشند که این کنار نیامدن نتایج نامطلوبی خواهد داشت) آنگاه سطح استرس بالا خواهد بود.

احتمالا همه ما افرادی را می شناسیم که به خوبی از عهده یک کار بر می آیند اما به دلیل اینکه تصور می کنند به درستی کارشان را انجام نمی دهند، احساس استرس را تجربه می کنند. بر عکس، همه ما افرادی را می شناسیم که خیلی به ندرت با فشارهای زندگی کنار می آیند اما تصورشان این است که آنها بهترین کار ممکن را انجام می دهند و به همین دلیل استرس بسیار کمی را تجربه می کنند. نکته مهمی که اخیرا روشن شده است این است درک و فهم افراد از موقعیتهایی که با آن مواجه می شوند وبرداشت آنها از توانایی شان برای تلاش در جهت حصول به آن موقعیتها نقش بسیار مهمی در تعیین اینکه آنها چقدر استرس احساس می کنند دارد.

کنترل استرس شامل یادگیری مهارتهاست. هدف اصلی در کنترل استرس از بین بردن استرس نیست بلکه تغییر و اصلاح نگرش فرد در مواجهه با آن موقعیتهاست.

لذا  اولین پرسشی که باید مطرح شود این است آیا واقعا می خواهم استرس خود را کاهش دهم؟ و یا این باور را در درونم رشد داده ام که برای کارایی بهتر استرس لازم است؟

افرادی که تصور می کنند کم استرس بودن شان به مفهوم نرسیدن شان به تحریک و تهییج کاری مورد نیازشان می شود گزینه خوبی برای برنامه کنترل استرس نیستند زیرا این افراد معتقدند که کاهش استرس سبب کاهش کارایی شان می شود.

در مدیریت استرس مردم افکار و انگاره های استرس زا را تنها رها می کنند و بر روی کسب ارامش در وضعیتهایی که دچار استرس می شوند، متمرکز می گردند

برای مثال دانشجویانی هستند که معتقدند هنگامی که مضطرب باشند عالی کار می کنند. آنها معتقدند برای موفقیت در امتحانات ترم محتاج تجربه اضطراب و استرس هستند و معتقدند اگر ارام و راحت باشند امتحان خوبی نخواهند داشت. در حالی که تمام شواهد اعم از تحقیقات و مکتوبات تئوری موجود در این باره ، متفق القول هستند  که مردم در صورتی خیلی خلاق و خیلی پربازده کار می کنند و کارهایی با حجم زیاد و با کیفیت خوب انجام می دهند که آرامش، استراحت و راحتی بیشتری داشته باشند.

نکته مهم این است که نباید استرس را با انگیزه اشتباه گرفت. ممکن است افراد در عین اینکه از آرامش و آسودگی خیال برخوردارند از انگیزه و تهییج زیادی برای انجام کارها برخوردار باشند. برای کسب موفقیت در زمینه کنترل استرس، به عنوان اولین قدم، باید پاسخ این سوال که"آیا خواهان تجربه استرس کمتری هستم" بله باشد. افراد باید از نقشی که در استرس تجربه شده شان دارند، مطلع باشند و خواهان کاهش استرس شان باشند. برای افرادی که خواهان کاهش استرس خود هستند مرحله بعد تشخیص و شناخت استرس زا ها و تصمیم گیری در این باره است که آیا می خواهند برای آن موقعیت و وضعیت، کاری انجام دهند(یعنی سعی در حذف موقعیت استرس زا دارند) یا سعی دارند تنها واکنش شان را در این موقعیتها آرام تر کنند؟

در مدیریت عوامل استرس زا مردم سعی می کنند کاری کنند تا عدم تعادل بین خواسته ها و منابع کمتر شود یعنی بیشتر بر روی انگاره های شناختی خود کار کرده و سعی دارند با ایجاد تغییر در طرز تلقی خود، استرس خود را کنترل کرده و کاهش دهند در حالی که  در مدیریت استرس مردم افکار و انگاره های استرس زا  را تنها رها می کنند و بر روی کسب آرامش و  در وضعیتهایی که دچار استرس می شوند، متمرکز می گردند.

البته مطالعات نشان داده که در عمل ترکیبی از دو روش سودمند تر است. بسیاری از نویسندگان پیشنهاد می کنند که همانطور که سعی می کنید از تکنیکها و روشهای آرامش بخشی برای ارام سازی خود استفاده نمایید سعی کنید کنترل خود بر موقعیتهای حاضر را هم بیشتر کنید.

در یادداشت آتی سعی می کنیم بر روی تکنیکهای کنترل استرس تمرکز داشته باشیم.

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

استرس خوب، بد، زشت

این گونه با استرس بجنگید

به استرس لبخند بزنید

مواظب باشید : استرس همیشه در...

استرس باشد یا نباشد، مسئله این است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.