وقتی امام زمان(عج) بیاید چه میشود؟!
از مهمترین اهداف قیام حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف برپایی حكومت عدل در جامعه بشری و در سراسر گیتی است.
یكی از مسائلی كه در اسلام اهمیت ویژهای دارد بحث عدل و قسط است. خداوند متعال در آیات فراوانی به اهمیت و اجرای عدالت اشاره فرموده است.
لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْكِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ(1) ما رسولان خود را با دلایلی روشن فرستادیم و با ایشان كتاب (آسمانی) و میزان عدالت نازل كردیم تا مردم قیام به عدالت كنند».
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامینَ لِلَّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلى أَلاَّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى(2)
ای مۆمنان! همیشه برای خدا قیام كنید؛ و از روی عدالت، گواهی دهید، شما نباید برای عداوت با گروهی، از عدالت منحرف شوید؛ كه مراعات عدالت، به تقوا نزدیك تر است.
با نگاهی كوتاه به تاریخ، مییابیم عدالتی كه قادر متعال برای بشریت، خواستار است، تا كنون به وجود نیامده است.
آمریكا در عراق و افغانستان بزرگ ترین فجایع را مرتكب میشود و اسرائیل جنایات فراوانی را در لبنان و فلسطین انجام میدهد؛ با این همه ظلم و جور، از مجامع بین المللی جز سكوت، هیچ عكس العملی دیده نشده است!
بشر امروز با همة دردها و رنجها كه كشیده است پی به افول تمدن غرب برده است و در انتظار مصلحی جهانی میباشد كه «عدالت» را برای بشریت به ارمغان بیاورد.
عدالتی كه پیامبر اعظم صل الله علیه آله و سلم بشارت آن را دادهاند: «أُبَشِّرُكُمْ بِالْمَهْدِیِّ یُبْعَثُ فِی أُمَّتِی عَلَى اخْتِلَافٍ مِنَ النَّاسِ وَ زَلَازِلَ یَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً یَرْضَى عَنْهُ سَاكِنُ السَّمَاءِ وَ سَاكِنُ الْأَرْض».(3)
شما را به مهدی مژده میدهم آنگاه كه مردمان با هم اختلاف یابند و نا امنیها و دل نگرانیها آنان را در برگیرد، بپا میخیزد و عدل را در دنیایی كه از ظلم و جور آكنده گشته میگستراند و اهل آسمان و زمین از او خوشنود میشوند.
منادی حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف ندا میدهد: «هر كس نماز فریضه خویش را در كنار حجر الاسود (محل طواف) خوانده است و اكنون میخواهد نماز نافله بخواند، به كناری رود، تا حق كسی پایمال نگردد و هر كس میخواهد نماز فریضه بخواند بیاید و بخواند
عدالت مهدوی از جنبههای گوناگون قابل بررسی میباشد كه در این گفتار به طور مختصر به بعضی نكات اشاره میكنیم:
1- عدالت گستر خود باید عادل باشد.
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف انسان كامل و اسوة تقوای الهی خود نمونه كامل عدالت است به گونهای كه عدل یكی از صفات مبارك حضرت شمرده شده است.
2- عدالت مهدوی عدالت فراگیر است، آری در عدالت فرزند زهرا (سلام الله علیها) تبعیضات نژادی، قومی وجود ندارد، حضرت حزب و گروه خاص نمی شناسد، او پرچم عدالت را در سراسر گیتی برخواهد افراشت.
امام صادق علیه السلام میفرماید: «وَ اللَّهِ لَیَدْخُلَنَّ عَلَیْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیُوتِهِمْ كَمَا یَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقَرُّ؛ وقتی قائم ما قیام نماید... به خدا قسم «همه از عدل او بهره مند میشوند» و عدالتش داخل خانهها میشود همان طور كه سرما و گرما داخل آن میشود».(4)
3- عدالت جهانی در پرتو احترام به قانون خواهد بود، او قانون شكنان را اصلاح خواهد كرد و آن زمان سعادت جامعة مهدوی بر اساس قانون اسلام میباشد و هیچ حقی ضایع نمی شود.
امام رضا علیه السلام میفرماید: «... وَضَعَ مِیزَانَ الْعَدْلِ بَیْنَ النَّاسِ فَلَا یَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَدا...؛ او میزان عدل را در بین مردم مینهد پس احدی به احدی ظلم نمی كند».(5)
4- عدالت در قضاوت: یكی از مواردی كه بشر امروزی از آن رنج میبرد، عدم اجرای عدالت در قضاوت است، اما در راستای عدل علوی، حضرت ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف حكم میدهند..
عدالت مهدوی عدالت فراگیر است، آری در عدالت فرزند زهرا (سلام الله علیها) تبعیضات نژادی، قومی وجود ندارد، حضرت حزب و گروه خاص نمی شناسد، او پرچم عدالت را در سراسر گیتی برخواهد افراشت
5- با عدل مهدوی مساوات برقرار میگردد: متأسفانه در عصر حاضر منابع و ثروتهای عمومی در اختیار عدهای محدود میباشد و اقتصاد دنیا در دست افرادی خاص قرار گرفته است، اما در حكومت عدل مهدوی مساوات و تقسیم عادلانه محوریت دارد امام باقر علیه السلام میفرماید: «... إِذَا قَامَ قَائِمُ أَهْلِ الْبَیْتِ قَسَّمَ بِالسَّوِیَّةِ وَ عَدَلَ فِی الرَّعِیَّةِ فَمَنْ أَطَاعَهُ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاهُ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ... ؛ هنگامی كه قائم آل محمد عجل الله تعالی فرجه الشریف قیام نماید بیت المال را بین مستضعفین و افراد جامعه به طور تساوی و عادلانه تقسیم مینماید و تفاوتی بین افراد نمی گذارد»(6) و امام رضا علیه السلام میفرماید: «فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وَضَعَ مِیزَانَ الْعَدْلِ بَیْنَ النَّاسِ فَلَا یَظْلِمُ أَحَدٌ...؛ و مینهد میزان عدل را در بین مردم پس احدی به احد ظلم نكند».(7)
6- عدالت در همة زمینهها، آری عدل جهانی مهدی منتظر عجل الله تعالی فرجه الشریف همة زوایای زندگی مۆمنان را در برمیگیرد تا جایی كه حتی در انجام اعمال عبادی نیز عدالت رعایت میشود قال الصادق علیه السلام : « أَوَّلُ مَا یُظْهِرُ الْقَائِمُ مِنَ الْعَدْلِ أَنْ یُنَادِیَ مُنَادِیهِ أَنْ یُسَلِّمَ صَاحِبُ النَّافِلَةِ لِصَاحِبِ الْفَرِیضَةِ الْحَجَرَ الْأَسْوَدَ وَ الطَّوَافَ بِالْبَیْت».(8)
منادی حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف ندا میدهد: «هر كس نماز فریضه خویش را در كنار حجر الاسود (محل طواف) خوانده است و اكنون میخواهد نماز نافله بخواند، به كناری رود، تا حق كسی پایمال نگردد و هر كس میخواهد نماز فریضه بخواند بیاید و بخواند.
«اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَى وَلِیِّ أَمْرِكَ الْقَائِمِ الْمُۆَمِّلِ وَ الْعَدْلِ الْمُنْتَظَر؛ پروردگارا درود فرست بر ولی امرت كه قیام كننده است و امید مردم و عدل منتظر است».
پی نوشت:
1- سوره حدید/25.
2- سوره مائده/8.
3- بحار الانوار، ج51، ص92.
4- بحارالانوار، ج52، ص362.
5- بحارالانوار، ج52، ص321.
6- بحارالأنوار، ج52، ص350.
7- بحارالأنوار، ج52، ص321.
8- كافی، ج4، ص427.
بخش مهدویت تبیان
منبع: مجله شماره 4
محمد صرفی