تبیان، دستیار زندگی
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با انتقاد ازاین‌که وضعیت تردد فعلی در جاده چالوس به هیچ عنوان با ادامه این وضع ممکن نیست، از بررسی پیشنهاد زوج و فرد کردن تردد در این مسیر در روزهای پایانی هفته خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این پیشنهاد، موضوع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جاده چالوس زوج و فرد می شود!


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با انتقاد ازاین‌که وضعیت تردد فعلی در جاده چالوس به هیچ عنوان با ادامه این وضع ممکن نیست، از بررسی پیشنهاد زوج و فرد کردن تردد در این مسیر در روزهای پایانی هفته خبر داد و گفت: در صورت نهایی شدن این پیشنهاد، موضوع قطعا به اطلاع عموم خواهد رسید.

جاده چالوس زوج و فرد می شود!

سردار اسکندر مومنی در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی نیروی انتظامی (197) با اشاره به این‌که زوج و فرد کردن تردد در جاده چالوس، پیشنهادی است که هم‌اکنون در دست بررسی است و پس از بررسی همه‌جانبه در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: جاده چالوس مربوط به 80سال قبل است و ادامه وضع فعلی ترافیک در این جاده غیرممکن است شاید در آن زمان که این جاده ها احداث شده بودند بیش از پنج خودرو نیز از این جاده ها عبور نمی کردند اما اکنون در برخی از روزها حدود 37 تا 40 هزار خودرو از این جاده ها عبور می کند که این امر ضمن مختل کردن زندگی مردم محلی، مشکلات فراوانی را برای شهرهای شمالی نیز ایجاد کرده است

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه گاهی اوقات رانندگان تا چهار برابر زمان عادی باید برای تردد از جاده چالوس اختصاص دهند، گفت: پلیس چاره ای جز اعمال محدودیت ندارد.

تقاضای سفر در جاده های شمال فقط مربوط به تابستان و تعطیلات نیست و حتی در روزهای خاصی نیز شاهد رفت و آمد خودروهای زیادی از این مسیر هستیم بنابراین چاره ای جز اعمال محدودیت ترافیکی در این جاده نداریم. لذا استفاده از برخی راهكارها و طرح های موجود پایتخت در آن شهرها نیز می تواند جواب دهد. الان مثلامدت هاست كه كارشناسان از افزایش ترافیك در جاده چالوس سخن می گویند و ضرورت انتخاب و اتخاذ راهكارهایی كه رافع و دافع این مطلب باشد.

تردد حدود 40 هزار خودرو در جاده چالوس در بیشتر ایام سال، علی الخصوص ایامی كه به تعطیلات می خورد؛ هم حمل و نقل این مسیر را سخت كرده و هم باعث اخلال در زندگی مردم شهرهای شمالی كشور شده است. Fi به همین دلیل است كه رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی كشور از پیشنهاد زوج و فرد كردن تردد خودروها در این مسیر در روزهای پایانی هفته خبر داده است .

مومنی با تأکید بر اینکه حتما پلیس محدودیت‌های بیشتری را برای جاده چالوس درنظر خواهد گرفت، گفت: زوج و فرد کردن جاده چالوس در روزهای پایانی هفته یعنی چهارشنبه تا جمعه یکی از طرح‌هایی است که هم‌اکنون در دست بررسی است و قطعا محدودیت‌های جدید در جاده چالوس تا پیش از عید اعلام خواهد شد.

زوج و فرد کردن جاده چالوس در روزهای پایانی هفته یعنی چهارشنبه تا جمعه یکی از طرح‌هایی است که هم‌اکنون در دست بررسی است و قطعا محدودیت‌های جدید در جاده چالوس تا پیش از عید اعلام خواهد شد.

احتمال كاهش محدوده زوج و فرد در پایتخت

پیشنهاد احتمال افزایش محدوده طرح ترافیك و زوج و فرد در پایتخت چندی پیش در حالی از سوی شورای عالی ترافیك كشور مطرح شد كه به نظر می رسد مسئولان پلیس راهور ناجا چندان با این موضوع موافق نیستند.

مومنی درخصوص احتمال افزایش محدوده زوج و فرد در تهران گفت: هیچ تصمیمی برای افزایش این محدوده اتخاذ نشده است و پلیس نیز موافق این امر نیست و تنها تغییرات جزئی در این محدوده آن هم در جهت كاهش محدوده انجام می شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درخصوص اعمال قانون و برخورد با رانندگان متخلف در سال جاری، گفت: تخلفات و اعمال قانون در سال جاری توسط ماموران پلیس راهور حدود 30 درصد كاهش داشته كه دلیل عمده آن رعایت مردم و افزایش بازدارندگی های قانونی مانند نمره منفی است.

مومنی درباره برنامه پلیس برای برخورد با موتورسواران متخلف نیز توضیح داد: طرح های ویژه ای در این خصوص اجرا شده و تخلفات موتورسواران نسبت به گذشته كاهش داشته، اما این كاهش راضی كننده نیست چرا كه موتورسواران با تخلفاتی كه انجام می دهند، علاوه بر خود، جان دیگران را نیز به خطر می اندازند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، اجباری شدن پلاك ملی برای موتورسواران را یكی از موارد بازدارندگی در انجام تخلف موتورسواران عنوان كرد و توضیح داد: با ملی شدن پلاك تمام موتورسیكلت ها هرگونه خرید و فروش موتورسیكلت مستلزم تعویض پلاك است و بر این اساس هرگونه تخلفی نیز اگر از سوی موتورسیكلت سوار انجام شود براساس قانون مسئولیت آن برعهده مالك پلاك موتورسیكلت خواهد بود.

جاده چالوس زوج و فرد می شود!

مومنی با اشاره به این كه پلیس تخلفات حادثه ساز موتورسواران را شناسایی كرده و در دستور كار برای برخورد جدی قرار داده است، گفت: بر این اساس استفاده نكردن از كلاه ایمنی، حركت در پیاده رو، حركت در مسیر مخالف و ورود ممنوع، جزو تخلفاتی است كه به طور ویژه در دستور كار برخورد ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار گرفته است.

تغییر نظام صدور گواهینامه

یکی از اولویت های پلیس راهور تغییر در نظام صدور گواهینامه و آموزش رانندگی است که این مهم از نیمه دوم سال جاری آغاز می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی، درباره برخی انتقادات مبنی بر تعیین سن 18 سال برای دریافت گواهینامه گفت: مسوولیت مدنی در قانون 18 سال است .

سردار مومنی افزود:در بسیاری از کشورهای دنیا نیز سن دریافت گواهینامه 18 سال است و ما هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که 18 سال زمان مناسبی برای صدور گواهینامه نیست. باید به این موضوع توجه کرد که گواهینامه مانند کارت ملی و شناسنامه یک حق عمومی نیست که همه شایسته دریافت آن باشند، بلکه باید در صورت داشتن مهارت و آمادگی لازم نسبت به اخذ آن اقدام کنند.

وی همچنین با بیان اینکه در قانون جدید گواهینامه، انواع آن از شش به سه نوع پایه یک، دو و سه به ترتیب برای خودروهای سنگین، نیمه سنگین و سبک پیش‌بینی شده است، گفت: مدت اعتبار این گواهینامه‌ها نیز برای افراد کمتر از 65 سال، 10 سال، 65 تا 70 سال، پنج سال و افراد بالاتر از 70 سال سن دو سال است.

رانندگان پرخطری که اصرار به اجرای تخلفات دارند با جریمه، نمره منفی و توقیف خودرو روبرو می‌شوند . اگر راننده‌ای دو تخلف حادثه ساز را به صورت همزمان انجام دهد خودرویش سه روز توقیف می‌شود. البته قانون راه را برای رانندگان باز قرار داده است و اگر راننده متخلفی که نمره منفی دریافت کرده است 6 ماه مرتکب تخلف حادثه ساز نشود نمرات منفی‌اش حذف می‌شود.

پراید کیسه هوا نداشته باشد شماره گذاری نمی‌کنیم

رئیس پلیس راهور با اشاره به اینکه مهر آخرین فرصت گروه خودروسازی سایپا برای نصب دو کیسه هوا روی خودروی پراید است تاکید کرد: ما به صراحت از ایمنی پایین خودروها گلایه داریم. اولتیماتوم داده شده توسط قانون است و پلیس نمی‌تواند هیچ اولتیماتومی را به خودروسازان بدهد. براساس مصوبه هیئت وزیران خودروی پراید با دو کیسه هوا مجهز شود. البته خودروساز اعلام کرده است که تمام خودروهایش آماده نصب کیسه هواست و بزودی در بازدیدی که از کارخانه خواهیم داشت قانون را اجرا می کنیم.

وی در مورد برخورد با رانندگان پرخطر نیز گفت: همه موظفند برای حفظ جان مردم قانون را رعایت کنند پلیس سختگیریهایش حتی برای حفظ جان فرد مقصر نیز است. رانندگان پرخطری که اصرار به اجرای تخلفات دارند با جریمه، نمره منفی و توقیف خودرو روبرو می‌شوند . اگر راننده‌ای دو تخلف حادثه ساز را به صورت همزمان انجام دهد خودرویش سه روز توقیف می‌شود. البته قانون راه را برای رانندگان باز قرار داده است و اگر راننده متخلفی که نمره منفی دریافت کرده است 6 ماه مرتکب تخلف حادثه ساز نشود نمرات منفی‌اش حذف می‌شود.

فرآوری : طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع :1- روزنامه جام جم / 2- روزنامه همشهری / 3- ممتاز نیوز

لینک های مرتبط

قصه مترو سوار شدن ما ایرانیا

آمار کشته شدگان زلزله جاده‌ای

130 کشته؛حادثه یا سهل انگاری؟