تبیان، دستیار زندگی
شهر كوفه جزء نخستین مكان‌هایی است كه عبادت خدا در آن انجام شده است و آن هنگامی كه خداوند به ملائكه امر فرمود تا بر آدم علیه السلام سجده كنند؛ آنها در سرزمین كوفه بر او سجده كردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسجد کوفه در عصر ظهور

مسجد کوفه

از آنجا كه مركز حكومت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و خانه آن حضرت شهر كوفه و محل تشكیل ستاد فرماندهی و نماز و عبادت ایشان، مسجد كوفه می‌باشد، در این نوشتار به طور اختصار در مورد اهمیت شهر كوفه و فضیلت مسجد بزرگ كوفه سخن خواهیم گفت.

فضیلت شهر كوفه

در مورد فضیلت شهر كوفه آیاتی در قرآن وجود دارد، مانند آیه: «و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الأمین»(1) كه منظور از «تین» مدینه است و «زیتون» بیت المقدس  و «طور سینین» كوفه و «هذا البلد الأمین»، مكه است.(2)

علاوه بر آیات، روایات فراوانی از پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و امامان معصوم علیه السلام در فضیلت و مدح شهر كوفه آمده است. نظیر،كوفه باغی از باغهای بهشت است و قبر حضرت نوح علیه السلام و حضرت ابراهیم علیه السلام و سیصد و هفتاد پیامبر و ششصد وصی و مرقد سید الاوصیاء علی علیه السلام در آن قرار دارد.(3)

شهر كوفه جزء نخستین مكان‌هایی است كه عبادت خدا در آن انجام شده است و آن هنگامی كه خداوند به ملائكه امر فرمود تا بر آدم علیه السلام سجده كنند؛ آنها در سرزمین كوفه بر او سجده كردند.

مسجد كوفه

یكی از قدیمی‌ترین و مهمترین آثار زیارتی شهر كوفه، مسجد بزرگ كوفه می باشد.

نخستین كسی كه مسجد كوفه را طرح ریزی و با وسعت زیادی آن را بنیان گذاشت، حضرت آدم علیه السلام بود. و بعدها حضرت نوح علیه السلام پس از طوفان آن را تجدید بنا كرد.(4)

طبق روایات متعدد، مركز حكومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شهر كوفه می‌باشد.

مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام درباره محل حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سوال كرد. آن حضرت فرمود: محل حكومت ایشان شهر كوفه است و محل حكومت آن حضرت مسجد جامع كوفه و محل بیت‌المال و تقسیم غنایم مسجد سهله می‌باشد

فضیلت مسجد كوفه

علمای شیعه و سنی در فضیلت مسجد كوفه بر دیگر مساجد (به جز مسجدالحرام و مسجدالنبی صل الله علیه و آله و سلم) به تفصیل سخن گفته‌اند.

از رسول خدا صل الله علیه و آله و سلم روایت شده است كه مسجد كوفه مسجد پربركتی است كه خداوند آن را برای اهلش برگزیده است و روز قیامت برای نمازگزارش شفاعت می‌كند.

اصبغ بن نباته نقل كرده است كه امام علی علیه السلام فرمود: «ای مردم كوفه، خداوند متعال چیزی به شما عطا كرد كه به هیچ كس نداده است؛ مسجد و عبادتگاه شما را برتری داد كه در آن خانه آدم علیه السلام و نوح علیه السلام و ادریس علیه السلام و مصلای حضرت ابراهیم علیه السلام و برادرم خضر علیه السلام و مصلای من است و یكی از چهار مسجد با فضیلت است كه روز قیامت این مسجد شبیه شخص مُحْرِمی كه لباس پوشیده، آورده می‌شود و برای اهل خود و نمازگزارش شفاعت می‌كند و زمانی خواهد آمد كه این مسجد، مصّلای حضرت مهدی علیه السلام و هر مۆمنی خواهد شد و هیچ مۆمنی باقی نخواهد ماند، مگر این كه در این مسجد نماز می‌خواند یا در آرزوی آن است. اگر مردم بركت آن را می‌دانستند از چهارگوشه جهان حتی با كشیدن خود بر روی برف و یخ به این مسجد می‌آمدند».

اهمیت مسجد مقدس كوفه

1. از روایات به دست می‌آید همان طور كه مسجد الحرام «ان اول بیت وضع للناس...» و كربلا از زمان خلقت آدم علیه السلام و قبل از آن مورد توجه خدا، ملائكه و انبیاء و صالحان بوده است، مسجد كوفه هم مورد توجه و از قداست خاصی برخوردار بوده است.

2. چنانكه مسافر می‌تواند نماز را در مسجدالحرام، كربلا «حرم امام حسین علیه السلام» و مسجدالنبی تمام یا شكسته بخواند. در مسجد كوفه هم می‌تواند تمام یا شكسته بخواند.

نخستین كسی كه مسجد كوفه را طرح ریزی و با وسعت زیادی آن را بنیان گذاشت، حضرت آدم علیه السلام بود. و بعدها حضرت نوح علیه السلام پس از طوفان آن را تجدید بنا كرد

3. همانطور كه مسجدالحرام (كعبه) حرم امن الهی، و كربلا هم دارای حائر، و مدینه هم دارای حد و حریم است، مسجد كوفه هم دارای حدود و حریم می‌باشد.(5)

4. چنان كه كربلا قطعه‌ای از بهشت است و مسجدالحرام، مسجد پیامبر صل الله علیه و آله و سلم و بیت المقدس از قصرها و باغ‌های بهشتی هستند، مسجد كوفه هم از باغ‌های بهشتی است.

5. همان طور كه زائر مسجدالحرام، كعبه و زائر كربلا پس از بازگشت گناهانشان بخشیده می‌شود همچنین اگر كسی وارد مسجد كوفه شود، آمرزیده است زیرا نوح در مسجد كوفه كه خانه‌اش در آنجا قرار داشته از خدا طلب مغفرت طلبید، فرمود: «رب اغفرلی و لوالدی و لمن دخل بیتی مۆمنا».(6)

6. همانطوری كه پیامبران متعددی از كربلا عبور كردند و همچنین پیامبران و وصی پیامبرانی در كربلا و مسجد الحرام مدفون می‌باشند، انبیاء فراوانی هم در كوفه و در مسجد كوفه نماز خوانده‌اند و سیصد و هفتاد پیامبر و ششصد وصی در آنجا دفن شده‌اند.

نامه سیدالشهدا علیه السلام به مردم كوفه

7. از آنجا كه مسجد كوفه و شهر كوفه دارای قداست خاصی می‌باشد و با توجه به عنایت خداوند و فرشتگان و انبیاء، به مسجد كوفه و اینكه در روایات آمده است، شهر كوفه مركز حكومت امام زمان علیه السلام و مسجد كوفه، مركز ستاد فرماندهی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد بود و با توجه به اینكه حضرت آدم علیه السلام در وسعت زیادی اقدام به بنای این مسجد نموده است، چنین برداشت می‌شود كه خداوند تبارك و تعالی با عنایت به ظهور امام زمان علیه السلام از قبل این منطقه را برای حكومت جهانی آن حضرت مهیا كرده است و مسجد كوفه محل نماز امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خواهد شد.

طبق روایات متعدد، مركز حكومت جهانی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شهر كوفه می‌باشد.

مفضل بن عمر از امام صادق علیه السلام درباره محل حكومت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف سوال كرد. آن حضرت فرمود: محل حكومت ایشان شهر كوفه است و محل حكومت آن حضرت مسجد جامع كوفه و محل بیت‌المال و تقسیم غنایم مسجد سهله می‌باشد.(7)

شهر كوفه جزء نخستین مكان‌هایی است كه عبادت خدا در آن انجام شده است و آن هنگامی كه خداوند به ملائكه امر فرمود تا بر آدم علیه السلام سجده كنند؛ آنها در سرزمین كوفه بر او سجده كردند

اقدامات امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در شهر كوفه

1. توسعه مساجد مخصوصاً مسجد كوفه

از آنجا كه مردم و شیعیان و عاشقان فراوانی جهت درك فیض حضور آن حضرت و بودن در جوار آن حضرت از اطراف و اكناف كوفه خواهند آمد و برای اینكه شیعیان بتوانند به راحتی در نماز جماعت شركت كنند، مسجد كوفه توسعه پیدا می‌كند و هزار در به داخل مسجد كوفه باز خواهد شد.

و امام عجل الله تعالی فرجه الشریف به توسعة مساجد به خصوص توسعه مسجد كوفه می‌پردازد.

همچنین امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هنگامی كه قائم ما قیام كند در پشت كوفه مسجدی را بنا خواهد كرد كه هزار در دارد كه خانه‌های كوفه را به رود فرات در كربلا متصل می‌كند.

امام علی علیه السلام می‌فرماید: «روزی برسد كه كوفه به حیره وصل شود و زمین‌های آن چنان مرغوبیتی پیدا كند كه یك ذراع زمین آن به چند اشرفی فروخته شود و مسجدی در حیره بنا شود كه دارای 500 درب باشد و نمایندة قائم در آن نماز بگزارد، زیرا مسجد كوفه برای آنها تنگ خواهد بود» .(8)

2. تخریب مساجد نامبارك

امام علیه السلام وقتی وارد كوفه شوند، دست به تحولاتی می‌زنند و راهها و خیابانها و مساجد را توسعه می‌دهند و خانه‌های كوفه به رود فرات متصل می‌شود و مساجد نامباركی را كه به خاطر شادی در شهادت امام حسین علیه السلام توسط بنی امیه ساخته شده است را ویران می‌كنند. (9)

3. مسجد كوفه مركز قضاوت و دادرسی حضرت

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: مركز حكومت امام مهدی علیه السلام در كوفه و مركز قضاوت و دادرسی او مسجد كوفه می باشد.(10)

پی نوشت:

1. تین/3-1، «سوگند به انجیر و زیتون و سوگند به طور مبارك و سوگند به این شهر یعنی مكه.

2. بحارالانوار، ج100، ص394؛ كتاب المزار به نقل از خصال، ص153 از رسول خدا (ص).

3. بحارالانوار، ج100، ص405،]همان طور كه می‌دانید نجف از توابع كوفه بوده[.

4. بحارالانوار، ص386، به نقل از تفسیر عیاشی، ج2، ص144.

5. در كتاب بحار با ذكر سند امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: ...مكه حرم خداست، مدینه حرم محمد (صلی الله علیه وآله) است و كوفه، حرم حضرت علی (علیه السلام) است، و حضرت علی (علیه السلام) از كوفه همان اندازه حرم قرار داد كه حضرت ابراهیم (علیه السلام) از مكه و حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) از مدینه حرم قرار دادند؛ تاریخ كوفه. سید حسین براقی نجفی، ص39.

6. «خدایا مرا و پدر و مادرم را و هر كه را با ایمان به خانة من وارد شود بیامرز».

7. بحارالانوار، ج53، ص11 به نقل از مفضل بن عمر از امام صادق (ع).

8. بحارالانوار، ج52، ص374، ح173.

9. بحارالانوار، ج52، ص335.

10. بحارالانوار، ج53، ص11.

بخش مهدویت تبیان


منبع: مجله امان شماره 4

نویسنده: علی اصغر رضایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.