تبیان، دستیار زندگی
كمتر پیش می‌آید كه زن یا حتی مردی نسبت به حقوقی كه در ضمن عقد به یكدیگر تفویض می‌كنند اگاهی داشته باشند. آیا می‌دانستید كه زن در 12 شرطی كه در ضمن عقد در دفترچه ازدواج ثبت شده است می‌تواند راسا تقاضای طلاق از دادگاه را بكند؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

12 شرط برای جدایی


كمتر پیش می‌آید كه زن یا حتی مردی نسبت به حقوقی كه در ضمن عقد به یكدیگر تفویض می‌كنند اگاهی داشته باشند. آیا می‌دانستید كه زن در 12 شرطی كه در ضمن عقد در دفترچه ازدواج ثبت شده است می‌تواند راسا تقاضای طلاق از دادگاه را بكند؟

12 شرط برای جدایی

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دفترچه‌های ازدواج كه در دفاتر ازدواج ثبت می‌شوند دارای بند‌هایی هستند كه در صورت امضاء از سوی شوهر، زن این اختیار را خواهد داشت كه پس از حصول این شرایط راسا در دادگاه‌های خانواده حاضر شده و تقاضای طلاق نماید.

در بند «الف» این عقد نامه‌ها آمده است: ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج شرط كرد هرگاه طلاق بنا به درخواست زوجه نباشد و طبق تشخیص دادگاه تقاضای طلاق ناشی از تخلف زن از وظایف همسری یا سوء اخلاق و رفتار وی نبود، زوج موظف است تا نصف دارایی موجود خود را كه در ایام زناشویی با او به دست آورده است طبق نظر دادگاه بلاعوض به زوجه منتقل كند.

در بند «ب» آن نیز ضمن عقد نكاح خارج لازم زوج به زوجه وكالت بلاعزل با حق توكیل غیر می‌دهد كه زن در صورت تحقق شرایطی، از ناحیه مرد وكیل است خودش شخصاً یا با انتخاب فرد دیگری به عنوان وكیل به دادگاه مراجعه كند و پس از اثبات ادعا، درخواست طلاق كند.

شروط ضمن عقد نكاح شامل 12 شرط است كه به آن شروط دوازده گانه عقد نكاح می‌گویند. این شروط عبارتند از :

1- زن می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق كند، در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت 6 ماه.

2- دومین شرط ذكر شده در عقدنامه كه به زن اجازه طلاق می‌دهد، بدرفتاری زوج است به حدی كه ادامه زندگی را برای زوجه غیر قابل تحمل كند.

3- سومین شرطی كه با وجود آن زن اختیار طلاق دارد، بیماری خطرناك غیر قابل درمان مرد است در حدی كه سلامت زن را به خطر اندازد.

4- شرط چهارم دیوانه بودن مرد است در زمانی كه امكان فسخ وجود ندارد.

5- پنجمین شرط مندرج در عقدنامه، اشتغال مرد به كاری است كه به حیثیت و آبروی زن و مصالح خانوادگی او لطمه بزند در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق كند.

6- محكومیت شوهر به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر، یا به جزای نقدی كه بر اثر ناتوانی از پرداخت، منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی كه مجموعاً منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حكم مجازات در حال اجرا باشد نیز یكی دیگر از شروط ضمن عقد نكاح است كه به زن امكان مطلقه شدن را می‌دهد.

زن می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور طلاق كند، در صورت خودداری شوهر از دادن خرجی زن و انجام سایر حقوق واجب زن به مدت 6 ماه.

7- ابتلاء زوج به هر گونه اعتیاد مضری كه به تشخیص دادگاه به اساس زندگی خانوادگی خللی وارد آورد و ادامه زندگی را برای زوجه دشوار كند مانند اعتیادی كه منجر به بیكاری مرد، فروش اثاثیه منزل و وارد نمودن ضرر به سلامت جسمی و روحی زن و فرزند شود.

8- هشتمین شرطی است كه به استناد آن زن حق طلاق می‌یابد. چنانچه زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترك كند یا اینكه 6 ماه متوالی بدون عذر موجه غیبت كند، زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و بدون حضور شوهر طلاق خود را ثبت كند.

9- از جمله مواردی كه دادگاه تقاضای زن را برای طلاق می‌پذیرد و در عقدنامه نیز ذكر شده، محكومیت قطعی زوج بر اثر ارتكاب به جرم و اجرای هر گونه مجازات اعم از حد و تعزیر است كه مغایر با حیثیت و شئون خانوادگی زن باشد تشخیص این امر نیز با توجه به وضع و موقیعت زن و عرف و موازین دیگر با دادگاه است.

10- دهمین شرط از شروط دوازده گانه عقد نكاح، بچه‌دار نشدن مرد پس از گذشت 5 سال از زندگی مشترك به جهت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر است كه در این صورت زن می‌تواند تقاضای طلاق كند.

12 شرط برای جدایی

11- همچنین چنانچه زوج مفقودالاثر شود و ظرف 6 ماه پس از مراجعه زوجه به دادگاه پیدا نشود نیز دادگاه حكم طلاق را صادر می‌كند.

12- آخرین شرطی كه زوج در عقدنامه آن را امضا می كند و اختیار طلاق را به همسرش می‌دهد، ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر است كه در صورت وقوع این مورد، زن حق طلاق را از مرد می‌گیرد.

بر اساس این گزارش،‌ زن علاوه بر شرایط مندرج در قباله ازدواج می‌تواند حق سكونت كه اختیار تعیین محل سكونت را به زن واگذار می كند، حق تحصیل و حق اشتغال یا هر شرطی كه مخالف اقتضای عقد نكاح نباشد را در سند ازدواج خود با توافق شوهر درج كند.

با تحقق یكی از شرایط دوازده گانه و اثبات آن در دادگاه، زن می‌تواند با استفاده از وكالت ضمن عقد با مراجعه به دادگاه خانواده و طی تشریفات قانونی نسبت به اجرای طلاق اقدام كند.

به گزارش ایسنا، در مواردی هم اتفاق می‌افتد كه مرد و زن بر سر داشتن حق طلاق زن بدون هیچ پیش‌شرطی رضایت دارند یا زنانی در پی دریافت این حق هستند كه این مورد خارج ار این دوازده شرط در صورتی محقق می‌شود كه مرد در دفاتر استاد رسمی «وكالت در طلاق» را به زن بدهد كه در این صورت زن هر زمانی و فارغ از هر پیش‌شرطی می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق كند.

بخش حقوق تبیان


منبع:

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)