دعایی برای بهاری شدن
یكی از گنجینههای ارزشمند مذهب تشیع، دعاهایی است كه از فراز و نشیب تاریخ، گذركرده و در بستر مكتب اهل بیت علیهم السلام به دست ما رسیده است. مضامین بلند، استواری متن و عبارات دلنشین، از جملة ویژگیهای این دعاها است. از جملة این دعاهای گرانسنگ و تعهد آفرین، «دعای عهد» است كه شهرتی ویژه دارد.
در این دعا كه منتظران امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، هر روز صبح با خواندن آن، با مقتدا و امام خویش عهد و پیمان تازه میكنند، فرازهایی وجود دارد كه روح بهار را در دل و جان زنده میكند. در این نوشتار به این فرازها اشارهای كوتاه خواهیم نمود:
آبادانی زمین و زمان
«وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلادَكَ»؛ وخدایا به وسیله او سرزمینهایت را آباد گردان!
آباد كردن زمین وظیفه ای است عمومی كه خداوند برای بشر معین كرده است:
هُوَ أَنشَأَكُم مِنَ الأَرْضِ وَاسْتَعْمَرَكُمْ فِیهَا(1)
«او شما را از زمین پدید آورد و به آبادگری در آن واداشت».
این آبادانی وقتی كامل می شود كه به دور از هرگونه فساد و ناهنجاری باشد. ظهور حضرت از چند جهت آبادانی را ارتقا می بخشد و به صورت همه جانبه به پیش می برد:
1. بالا رفتن توان علمی مردم
امام صادق علیه السلام فرمود: دانش، بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران برای مردم آوردند، دو حرف است... زمانی كه قائم ما بپا خیزد، بیست و پنج حرف دیگر علم را بیرون خواهد آورد و آن را در بین مردم منتشر خواهد كرد.(2)
2. كامل شدن عقل های مردم
امام باقر علیه السلام فرمود: زمانی كه قائم ما بپاخیزد، دستش را بر سر مردم می گذارد، و به سبب آن عقل هایشان را متمركز گردانده و فهم آنان به وسیله آن كامل میگردد.(3)
دنیا پایان نمیپذیرد، تا آن كه مردی از ما اهل بیت مبعوث خواهد شد كه به كتاب خدا عمل میكند و هیچ منكری را نمیبیند مگر آن كه آن را محو مینماید
3. از بین رفتن فقر و فساد در جامعه
امام صادق علیه السلام در حدیثی دیگر میفرماید: ...او آنچنان عدالت را برقرار میسازد و همگان را برخوردار میگرداند، كه كسی كه نیازمند زكات باشد نمییابی (فقر از بین میرود).(4)
و دوباره در جای دیگر فرمودند: دنیا پایان نمیپذیرد، تا آن كه مردی از ما اهل بیت مبعوث خواهد شد كه به كتاب خدا عمل میكند و هیچ منكری را نمیبیند مگر آن كه آن را محو مینماید.(5)
4. استفاده از همه ذخایر وگنجینه های زمین
امیرالمۆمنین، علی علیه السلام میفرماید: ...هیچ بدهكاری را فروگذار نمیكند، مگر آن كه بدهیاش را میپردازد، و هیچ مظلمهای را نمیبیند، مگر آن كه آن را به صاحبش برمیگرداند.(6)
و باز فرمود: زمینها، میوههای دل خود را برای او بیرون میریزد و كلیدهایش را به او میسپارد.(7)...زمین بركتهای خود را بیرون میریزد(8)...زمین پارههای جگر خود را مانند ستونهای طلا و نقره خارج میسازد.(9)
جامعهای دارای حیات واقعی و برتر است كه عرصه برای شكوفایی همه استعدادهای انسان به دور از فساد و تبعیض و دغدغههای دیگر فراهم باشد و این همان جامعه موعود مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است
احیاء بندگان
وَ اَحْىِ بِهِ عِبَادَكَ؛ «وبندگان خود را به واسطه او زنده گردان»!
از دیدگاه قرآن حیات دارای مراتبی است:
1. حیات گیاهی (نباتی):
وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مَاءً فَیُحْیِی بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا(10)؛و از آسمان آبی فرو می فرستد و زنده می كند با آن زمین را پس از مردن آن.
مردن زمین در این آیه به معنای فاقد گیاه و سبزه بودن است.
2. حیات حیوانی:
وَكُنتُمْ اَمْوَاتاً فَاَحْیَاكُمْ(11)؛ شما مرده بودید واو شما را زنده كرد و جان بخشید.
3. حیات فكری و معنوی:
اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُم لِمَا یُحْیِیكُمْ (12)؛ به دعوت خدا و رسول پاسخ دهید، آن هنگام كه شما را به آنچه باعث حیاتتان است، میخوانند.
جامعهای دارای حیات واقعی و برتر است كه عرصه برای شكوفایی همه استعدادهای انسان به دور از فساد و تبعیض و دغدغههای دیگر فراهم باشد و این همان جامعه موعود مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است.
پی نوشت:
1- هود: 61.
2- قطب راوندی، الخرائج و الجرائح، ج2، ص846.
3- كافی، ج1، ص25.
4- محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص390.
5- كلینی، الكافی، ج8، ص296.
6- محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص225.
7- نهج البلاغه، خطبه138.
8- علی بن عیسی اربلی، كشف الغمه، ج3، ص527.
9- محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج6، ص310.
10 - روم (30)، آیه 24.
11 - بقره (2)، آیه 28.
12 - انفال (8)، آیه 24.
بخش مهدویت تبیان
منبع: مجله امان شماره 4
نویسنده: مجتبی كلباسی